10 درصد جمعیت روستایی آذربایجان‌غربی عشایر هستند

بهرام زینالزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در ارومیه، اظهار داشت:  حدود 10 درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی را عشایر تشکیل می‌دهند که رقم قابل توجهی است.

وی گفت: آذربایجان غربی بعد از استان‌های خوزستان و فارس سومین استان عشایرنشین کشور به‌شمار می‌رود و 15 هزار و 599 خانوار جمعیت عشایری به میزان 103 هزار نفر را در خود جای داده است که ظرفیت عظیمی در زمینه‌های گوناگون به شمار می‌رود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه 3/4 درصد جمعیت آذربایجان غربی را عشایر استان به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان کرد: 10 درصد جمعیت روستایی استان عشایر هستند، به طوری که 9 درصد جمعیت عشایر کشورمان را هم عشایر آذربایجان غربی تشکیل می‌دهند.

زینالزاده با اشاره به این موضوع که 2 میلیون واحد دامی هم اکنون در اختیار عشایر استان قرار دارد، یادآوری کرد: از 2 میلیون و 600 هزار هکتار مراتع آذربایجان غربی حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار یا به عبارت دیگر 61 درصد کل اراضی در اختیار عشایر قرار دارد، که وسعت قابل توجهی را شامل می‌شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی در ادامه یکی از مسائل و دغدغه‌های موجود در بین عشایر استان را موضوع اسکان یافتن آنها دانست، ادامه داد: حق، حد و حدود روستائیان در ارتباط با بهره‌برداری از مراتع با خط و خطوط حائل مشخص شده است، ولی قبل از استقرار یافتن عشایر سایر مراتع نیز مورد تعرض قرار می‌گیرد.

این مسئول با ابراز ناخشنودی از این موضوع که در حال حاضر تعداد دام‌ها بیشتر از ظرفیت مراتع در مناطق مختلف آذربایجان غربی است، اضافه کرد: به این ترتیب تخریب اراضی در برخی از نقطه‌ها را شاهد هستیم که باید برای حل آن به صوت جدی چاره‌اندیشی شود.

وی به آغاز سفر ییلاقی عشایر استان از 15 خرداد ماه هر سال تا اوایل تیر ماه اشاره کرد و بیان داشت: آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که محل سکونت و رفت و آمد ایل‌ها و عشایر می‌باشد بنابراین ظرفیت عظیم انسانی نیز به این ترتیب در اختیار دارد.

زینالزاده در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به نقش تولیدی عشایر، نامگذاری سال جدید با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را مورد توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: برای جامه عمل پوشاندن به شعار سال در استان می‌توان این حوزه و ظرفیت‌های مختلف آن را هم مورد توجه قرار داد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی بر ضرورت همکاری آحاد مردم اعم از ساکنان مناطق شهری و روستایی و عشایر برای عملیاتی کردن منویات رهبر معظم انقلاب در همه زمینه‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: هر کس به سهم خود باید برای ایفای نقش همت کند.