سیب را آب برد مسئولان را خواب!

سیب ارومیه یکی از با کیفیت ترین و بهترین انواع سیب تولیدی کشور است که حتی شهرت آن از مرزهای کشور نیز فراتر رفته و در برخی از کشورهای همسایه نیز در گذشته مشتری های خاص خود را داشت و همچنین ارومیه یکی از مهمترین قطب های تولید سیب کشور است.

اما امروزه شاهد آن هستیم که علاوه بر اینکه از سیب های تولید شده در باغات ارومیه هیچ حمایتی نمی شود حتی در مواردی جلوی صادرات آن گرفته شده و در مقابل این امر واردات سیب را شاهد هستیم.

وارداتی که تیشه به ریشه اقتصاد کشاورزی آذربایجان و ارومیه زده و متعاقب آن باعث تضعیف اقتصاد در این منطق و کشور می شود چرا که اقتصاد مسئله ای مستقل نبوده و تمامی فاکتورها و عوامل در تعیین شاخصه های اقتصادی تأثیرگذار هستند.

وضعیت سیب ارومیه سال گذشته به حدی اسفناک بود که رهبر معظم انقلاب خود شخصاً در یکی از سخنرانی هایشان به این موضوع ورود کرده و خواستار حمایت شده بود.

معظم له در پنجم شهریورماه 94 در دیدار با اعضاء هیئت دولت گفته بودند: صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم، به بعضی از شهرها ببریم. من در ارومیه دیدم سیب روی زمین ریخته بود! گفتند اصلاً نمی‌ارزد؛ پول کارگر خیلی بیشتر از آن پولی است که ما از فروش این سیب به‌دست‌ [می‌آوریم‌] یا هلو، زردآلو، انگور؛ خب، آنجا صنایع تبدیلی میخواهد.

http://www.uromnews.ir/uploads/Sib-Urmia-800-_290062.jpg

این سخنان رهبر معظم انقلاب در حالی بیان شد که ایشان در جریان تلنبار شدن سیب تولیدی ارومیه در کنار جاده ها و فروش نرفتن آن مطلع شده بودند اما علیرغم تأکیدات مکرر ایشان، دولتی ها نه تنها کاری نکردند بلکه سیب ارومیه و باغداران را به حال خود رها کردند تا سیبهایشان در کنار جاده ها گندیده و یا در سردخانه ها فاسد شود.

در اینجا باید پی به دلسوزی ها مقام معظم رهبری و بی تفاوتی دولت تدبیر و امید به وضعیت اقتصاد مردمان کشاورز و باغدار ارومیه پی برد.

در شرایطی که سیب های تولیدی ارومیه در کنار جاده ها بدون مشتری مانده بود و کارخانه ها نیز برای شکستن قیمت آن از خرید سیب خودداری می کردند، عده دیگری از باغداران سیب های درجه یک خود را در سردخانه ها تلنبار کردند آن هم به امید فروش در فصل مناسب و همچنین عید نوروز.

با گذشت ماهها نه تنها هیچگونه تحرکی از طرف دولت و متولیان امر برای به فروش رساندن سیب تولیدی باغداران ارومیه انجام نشد بلکه آنها با نوعی بی تفاوتی به این امر نگریستند و باعث به وجود  آمدن فاجعه ای دیگر شدند. فاجعه ای از نوع کشاورزی و از جیب مردم و به ضرر اقتصاد کشور.

دیروز خبرهایی از نارضایتی باغداران ارومیه ای به گوش رسید که دیگر به تنگ آمده و در حرکتی خواستار امحاء سیب های تلبنار شده خود در سردخانه ها هستند.

از این رو عده ای از کشاورزان با اخذ سیب های انبار شده خود در سردخانه ها به سمت رودخانه باراندوزچای ارومیه حرکت کرده و آنها را به آب سپردند تا باشد دیگر دغدغه فروش و یافتن مشتری نداشته باشند چرا که دیگر سیب های آنها نیز با گذشت چندین ماه از انبار شدن در سردخانه ها کیفیت خود را از دست داده است.

به سراغ یکی از باغداران محال باراندوزچای ارومیه رفتیم تا صحبت های وی را نیز بشنویم.

علی بابایی در گفت و گو با اروم نیوز اظهار کرد: بازار سیب امسال نسبت به سالهای قبل رکود داشته تا جایی که چهارسال قبل با آن همه تورم قیمت سیب کیلویی دوهزار و سیب زیردرختی نیز چهارصدتومان فروش می رفت ولی امسال متأسفانه در اثر بی تدبیری مسئولین قیمت هر کیلو سیب خیلی کمتر از چهارسال گذشته است.

وی افزود: هرکیلو سیب روی هم رفته و با هزینه های هنگفت امروزی حدود نهصدتومن برای کشاورز هزینه دارد که با توجه به قیمت سیب و انبار شدن در سردخانه ها به هیچ وجه ادامه این شرایط منطقی نیست.

این باغدار ارومیه ای گفت: در حدود یکسال زحمت و تلاش بی وقفه باغداران منطقه، این سیب هاست که حاصل دسترنج ما  خانواده هایمان است اما امروزه در شرایطی قرار گرفته ایم که با دست خودمان سیب هایمان را که باید برایمان درآمد ایجاد می کردند را به داخل رودخانه باراندوزچای بریزیم.

بابایی تصریح کرد: مسئولین کجا هستند که به درد کشاورزان برسند و آیا گناه کرده اند که کشاورز شده اند تا در چرخه تولید به اقتصاد کشور کمک کنند.

وی یادآور شد: هرکیلو سیب تا پایان سال گذشته  طبق تعرفه حدود سیصدتومن برای باغداران در سردخانه ها هزینه داشت اما با تغییر سال و بعد از عید این هزینه ها دوبل می شود.

بابایی ادامه داد: هزینه کارگر، سم، پوشال، جعبه، و ... روی هم رفته به طور سرسام آوری کشاورزان را معذب کرده است و در این بین آیا کسی یا نهادی نیست که بازار را  متعادل  کرده و به درد دل باغداران گوش فرا دهد.

این باغدار ارومیه ای خاطرنشان کرد: چنانچه شرایط همانند امروز پیش برود مطمئن باشید بعد از چند سال کشاورزی منطقه فلج خواهد شد و نتیجه آن سیل مهاجرت گسترده کشاورزان به شهرها و مشکلات خاصی است که به دنبا آن به وجود خواهد آمد.

امروزه در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در این راستا تأکید دارند به وضوح شاهد بی تفاوتی دولتمردان تدبیر و امید به این امر حداقل در سطح باغداران ارومیه هستیم و امیدواریم به زودی گره از مشکلات باغداران ارومیه با خرید تضمینی و یا یافتن بازارهای مناسب خارجی حل شود تا دیگر شاهد ناامیدی در طیف بزرگی از مردم این شهرستان نباشیم.