ضرورت مقابله با سگ بازان در سطح شهر!

 سگ یکی از وفادارترین حیوانات به انسانها بوده و است و در طول قرون متمادی همیشه به کمک انسان کوچ رو و دامدار آمده و از سرمایه های آنها در برابر حیوانات وحشی و سارقان دفاع کرده است اما در سالیان گذشته شاهد واردات سگهای زینتی و دستکاری شده از لحاظ ژنتیکی از کشورهای اروپایی هستیم.

این حیوان طبق آموزه های دینی اسلام نجس العین محسوب می شود و همه چیز آن اعم از ناخن، مو، آب دهان و به طور کلی همه چیز نجس محسوب می شود اما این مورد به هیچ وجه در راستای بدرفتاری با سگ ها محسوب نمی شود و روایات زیادی ار معصومین(ع) نسبت به خوش رفتاری با حیوانات موجود است.

اما با این وجود شاهد هستیم که عده ای غرب زده در شهرمان ارومیه به دنبال سگ گردانی و سگ بازی در کوچه و خیابان هستند. افرادی که هر کدام سگی زینتی و به اصطلاح پاکوتاه با هزینه های میلیونی خریده و در گوشه و کنار شهر با خود می چرخاند و یا در داخل خودروی خویش و با افتخار!!! سگش را می گرداند تا به ظن خویش حوصله اش سر نرود و سگ نیز از شیشه ماشین بیرون را نظاره گر و بی شمار مردمی که باز نظاره گر این کار غیرعرفی در جامعه ای اسلامی هستند.

در سالهای اخیر برخوردهایی با چنین افرادی انجام گرفت اما با افزایش ضمنی سگ گردانان در شهر و همچنین باتوجه به ملایمتهایی که در سه سال گذشته انجام پذیرفته مقابله با چنین افرادی به خواسته عمومی جامعه تبدیل شده و هم اکنون آنها از مسئولان متولی در این خصوص مطالبه گری می کنند و انتظار پاسخگویی به مطالباتشان را دارند.

امروز دیگر لازم نیست برای دیدن سگهای زینتی و واردانی به خانه های اطراف شهر و یا تفرجگاههای بیرونی شهر برویم بلکه با گردش در پارکهای داخل شهر نیز به این موضوع پی خواهیم برد و وظیفه جمع کردن این موضوع نیز با مسئولان و متولیان امر است، مسئله ای که هم فرهنگسازی می خواهد و هم برخورد انتظامی و قانونی.

با توجه به شرایط موجود است که حتی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز لب به انتقاد گشوده و می گوید: توجه به تربیت و آموزش در جامعه یکی از محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب است بطوریکه ایشان آموزش و تربیت دینی در جامعه را از ضروریات عنوان می کنند چرا که به فرموده ایشان دشمنان در صدد نفوذ در فرهنگ و سبک زندگی ما هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی می افزاید: بطور مثال سگ بازی در فرهنگ ما مسلمانان نیست اما دشمنان با تلاش و نفوذ در فرهنگ ما سعی دارند این امر را جز رفتار های عادی قلمداد کنند.

با توجه به این سخنان باید گفت که کجایند مسئولان و متولیان پرمدعا که بیایند و به امنیت و بهداشت عمومی شهر برسند!