آغاز فصل گرما و مصارف کشاورزی دلیل کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه

هادی بهادری در خصوص وضعیت فعلی و تراز سطح آب دریاچه ارومیه، گفت: اگرچه تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در همین ماه افرایش داشته اما تراز سطح آب نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگرچه طی سال های اخیر تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال 84 به شدت کاهش یافته اما با انجام فعالیت دستگاه‌های متولی و ستاد احیای دریاچه ارومیه، درمدت اخیر شاهد بهبود نسبی وضعیت این دریاچه بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نسبی تراز سطح آب دریاچه ارومیه تنها حاصل بارش‌های اخیر نیست، افزود: در واقع تلاش‌ها در مدت گذشته بهتر و مناسب تر شده، البته کاهش تراز سطح آب در روزهای اخیر هم به دلیل گرای هوا و افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی بوده است.

بهادری با بیان اینکه طبق روال همیشگی تراز سطح آب دریاچه تا پایان شهریور ماه رو به کاهش است، گفت: تراز سطح آب در فصل پاییز و زمستان و تا حدودی بهار افزایش خواهد یافت، تا جایی که اختلاف تراز سطح آب دریاچه در فصل گرما و سرما حدود یک متر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: مبلغی از محل صندوق توسعه ملی و مبلغی هم از بخش مدیریت بحران کشور برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده که در بهبود نسبی دریاچه تاثیر داشته اما برای ساماندهی کامل مشکلات بودجه‌ای مشخص را باید در نظر گرفت، بنابراین دریاچه نیازمند حمایت‌های بودجه‌ای است.

وی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را با توجه به تخصیص‌های صورت گرفته مناسب دانست و گفت: وضعیت دریاچه نسبت به دو سال گذشته بهتر شده اما با مدیریت کارآمدتر و همکاری همه‌جانبه اقدامات موثرتری را می‌توانیم شاهد باشیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: درخصوص دریاچه ارومیه درک عمق فاجعه و تبدیل شدن دریاچه به کویر نمکی و آسیب 14 میلیون انسان حائز اهمیت است؛ مشکل این دریاچه مشکلی ملی است که در دراز مدت و با اهتمام بیشتر ستاد احیای دریاچه ارومیه حل خواهد شد.

بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات محیط زیست ایران، پس از آنکه تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز دوم خرداد به بالاترین سطح در سه سال اخیر یعنی به ۱۲۷۱٫۱۵ متر از سطح دریا رسید، تراز سطح آب دریاچه رو به کاهش نهاده و در روز چهارم خرداد به ۱۲۷۱/۱۳ و در روز هفتم خردادماه به ۱۲۷۱/۱۱ و نهایتا در روز بیست و پنج خرداد نیز به ۱۲۷۱/۰۲ متر از سطح دریا رسید.