چهار هزار زن سردشت فاقد درصد جانبازی

به نقل ازتیار؛ قلم فرسایی اندرحوالات یک شهر خاطره سوخته بسیار سخت است چرا که هفت تیر در سردشت ماه غم است در این روز درواقعه دردناک حمله شیمیایی به سردشت٬ حلبچه و... صدها نفر از مردم بیگناه سردشت را جانباز و شهید کرد.

متأسفانه مظلومیت زنان مسلمان جامعه ما در این وادی قابل ملاحظه و جدی است و کمتر پروژه تحقیقی و پژوهشی بر روی زنان جانباز صورت گرفته است.

آثار و عوارض عوامل شیمیایی بر زنان و کودکان

جانبازان شیمیایی درحال حاضر بیش از همه از عوارض تنفسی و بلندمدت این گاز خطرناک« خردل»در رنج هستند و کم نیستند زنانی که به علت تماسهای مداوم درمنطقه یا البسه رزمندگان دچار آسیبهای عمده تنفسی شده و شاید به شهادت رسیده اند و آنهایی هم که ماندند کپسول اکسیژن شده همدمشان.

علاوه بر ضایعات تنفس٬تغییرات عمده ای در سیستم خونی و سیستم ژنتیکی این افراد ایجاد شده که منجربه عوارضی نظیر ایجاد نقایص مادرزادی بر روی کودکان قربانیان گازهای شیمیایی شده است.

در بررسی ابعاد و زوایای مشکلات مختلف آسیب دیدگان حادثه سردشت علی الخصوص زنان به مشکلات متعددی برخورد می کنیم یکی از این مشکلات اینست که برخی زنان جانباز درصد جانبازی‌شان در کمیسیون پزشکی مشخص شده است ولی به دلیل کسری بودجه از حقوق محروم‌ و بسیار در مضیقه هستند. جانبازان شیمیایی مرد، اگر حقوقشان قطع شود شاید منبع درآمد دیگری مانند بیمه یا شغلی که خودشان دارند داشته باشند، اما زن‌ها منبع درآمدی از خودشان ندارند و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

آسیب های عصبی شایعترین مشکل

گاز خردل تأثیر زیادی روی اعصاب مصدومین گذاشته است گاهی بعضی از این جانبازان در یک گفتگوی معمولی صدای‌شان بلند می‌شود و زود عصبی می‌شوند بالتبع در این شرایط وقتی یک زن، جانباز آسیب‌دیده در ناحیه عصبی باشد، تأثیر منفی‌اش را در خانواده می‌گذارد. زنی که عصبی است و منبع درآمدی از خودش ندارد، ممکن است شوهرش او را از نظر مالی تأمین نکند و امکانات مداوای مصدومیتش را فراهم نکند. درنتیجه درگیری‌های خانوادگی بین آنها فراوان است و در خانواده‌هایی که از نظر فرهنگی و مادی دچار فقر هستند، کار سخت‌تر هم می‌شود.

چهار هزار زن ساکن سردشت فاقد درصد جانبازی هستند

بنا به اظهارات دکتر مولایی یکی از پزشکان عمومی ‌سردشت هم‌اکنون حدود چهار هزار زن ساکن سردشت که در زمان بمباران شیمیایی شهر، جوان یا خردسال یا نوزاد و ساکن شهر بوده‌اند، فاقد درصد جانبازی هستند و مثل سایر جانبازان شیمیایی از مشکلات تنفسی، چشمی، و پوستی رنج می‌برند علاوه بر آنکه عموماً به تشنج‌های مکرر، تب و لرزهای دائمی، افسردگی‌های شدید، اضطراب، مشکلات قلبی و بیماری‌های زنانه که همگی ناشی از استشمام عامل شیمیایی خردل بوده، مبتلا هستند.

 

اغلب زنان دچار فیبروز ریه هستند ریه که آنقدر آسیب دیده است دیگر نمی‌تواند مثل اسفنج باز و جمع بشود. مثل سنگ سخت و سفت می‌شود و نمی‌تواند هوا بگیرد. تومور پوستی و سوختگی‌های ناشی از مواجهه با گاز خردل در تن‌شان فراوان است و برای یک زن که به زیبایی ظاهری خود حساس است، این ضایعات پوستی خیلی دردناک است.

سقط جنین و بیماری‌های رحم و عفونت‌های رحمی ‌در زنان سردشت

اغلب زنان سردشت، حتی در نخستین بارداری خود دچار سقط می‌شوند و علت سقط تماماً به عوارض ماندگار گاز خردل که آنها در زمان کودکی، نوزادی یا حتی جوانی خود استشمام کرده‌اند، باز می‌گردد. این زنان که اغلب دچار مشکلات تنفسی هستند، نمی‌توانند به درستی نفس بکشند. در زمان بارداری هم خون اکسیژنه نشده و خون تصفیه نشده به جنین می‌رسد که بنابراین نیاز‌های تغذیه‌ای جنین هم تأمین نمی‌شود.

 علاوه بر آن اغلب این زنان به دلیل استرس زیاد دچار تپش قلب هستند و تپش قلب مادر بر تپش قلب جنین هم تأثیر می‌گذارد و نوزادان فراوانی در سردشت با نارسایی قلبی متولد می‌شوند.

آمار بیماری‌های رحم و عفونت‌های رحمی ‌در زنان سردشت بالاست که ارتباط مستقیمی ‌با مشکلات تنفسی و افسردگی و اضطراب آنان دارد، زیرا سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و کوچک‌ترین میکروب، آنها را از پا می‌اندازد.

جایگاه مادرانه زنان در خانواده، باعث می‌شود کوچک‌ترین مشکلات جسمی ‌و روحی‌شان به شدت بر فرزندان و همسرشان تأثیر گذاشته و هم خودشان و هم فرزندانشان را دچار مشکلات عاطفی و روحی کند و این مهم لزوم توجه بیشتر به زنان را می طلبد.

خلاصه تمام این مشکلات عدیده باعث می شود رنج مادر بر خانواده سایه افکند و نقش و جایگاه مهم خانواده لزوم توجه بیش از بیش به سلامتی پدر و مادر علی الخصوص مادر را صد چندان می کند.