برخورد با بدحجابی در دانشگاه!؟

به نقل از نسل برهان؛ 21 تیرماه یادآور مقاومت مردمی است که در مسجد گوهرشاد علیه پروژه حجاب زادیی رضاخانی تجمع کرده بودند که در نهایت توسط قزاقان به خاک و خون کشیده شدند؛ این حادثه بهانه ای شده است که 21 تیر را روز عفاف و حجاب نامگذاری کنند.

عفاف و حجاب پرتکرار و خسته کننده

طی سال های اخیر در اخبار، جلسات و سخنرانی های مختلف پیرامون مسئله عفاف و حجاب و اهمیت آن بارها شنیده ایم اما هیچگاه عزم اراده جدی از سوی متولیان امر جهت فرهنگ سازی مشاهده نشده است بطوریکه برخوردهای بازدارنده و سلبی نیز طی سال های اخیر جای خود را به سخنرانی های تکراری و خسته کننده در اهمیت مسئله عفاف و حجاب داده است.

دانشگاه یا مزون فشن شو

بی تردید هرکسی که این روزها قصد آشنایی با آخرین مدل ها، رنگ های سال و تیپ های جدید را دارد دانشگاه بهترین انتخاب خواهد بود؛ کافی است مخاطبان گشتی در راهروها و محل تجمع دانشجویان در دانشکده ها بزنند تا آنچیزی که پیش تر در شبکه های ماهواره ای از نوع آرایش گرفته تا آخرین مدل کفش ها و چکمه ها دیده بودند بطور زنده و از نزدیک در دانشگاه نظاره گر آن باشند.

پروژه بی عفتی و حیازدایی در دانشگاه تنها به پوشش های نامتعارف محدود نشده و روابط ناسالم و گاها نامشروع دختر و پسر دانشگاه را بیش از آنکه شبیه یک محیط علمی کند به پرتگاه جهنم جوانان تبدیل کرده است.

حراست دانشگاه مسئول است، مسئول نیست!

بنظر می رسد برخوردهای بازدارنده با رفتار های هنجارشکنانه در دانشگاه یکی از وظایف حراست دانشگاه باشد که با توجه به اظهارات ضدونقیض برخی از مدیران دانشگاه به محل تردید تبدیل شده است.

عزیز جوان پور رئیس دانشگاه آزاد ارومیه در نشست خبری سال 93 گفته بود: حراست دانشگاه مسولیتی در این خصوص ندارد و اگر ناهنجاری و پوشش های زننده ای در دانشگاه مشاهده شود در کار گروه عفاف و حجاب مطرح می شود و برخورد فرهنگی با آن صورت خواهد گرفت.

اما مهدی صالحی معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه در جمع دختران دانشجو دانشگاه ارومیه که معترض وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه شده بودند تاکید کرده بود: تذکر به بدحجابان در سطح دانشگاه مسئولیت و وظیفه معاونت فرهنگی نیست، بلکه این امر وظیفه ی حراست دانشگاه است، این مسئله به ما ارتباطی ندارد چرا که ما نظامی نیستیم و قرار نیست با کسی برخورد چکشی انجام دهیم.

دانشجویان معترض درد خود را به چه کسی بگویند؟

طی سال های اخیر دانشجویان معترض به وضعیت حجاب در دانشگاه با روش های مختلف اعم از بیانیه، تجمع، جمع آوری امضا و اعلام نگرانی در نشریات دانشجویی تا تذکر به مسئولین در جلسات فعالین فرهنگی سعی کرده اند صدای خود را به گوش مدیران برسانند اما هرگز اقدامی جدی و تاثیرگذار در این رابطه مشاهده نشد.

طی هفته های اخیر و با نزدیک شدن به روز عفاف و حجاب زمزمه هایی از گوشه و کنار شهر در رابطه با ورود جدی جهت سازمان دادن به این مشکل فرهنگی و اجتماعی شنیده می شود که باید منتظر بود و دید جنبش دانشویی چطور نقش خود را در مدیریت این مسئله ایفا خواهد کرد.

آیا با افراد بد حجاب در دانشگاه برخورد می شود؟

هرچند طی سال های اخیر بارها جریانی با نزدیک شدن فصل گرم سال و حجاب های زننده در این فصل به ایجاد جو ناپایدار و بدون سرانجام پرداخته است اما اینبار به نظر می رسد که مسئله فراتر از یک جریان ساده بوده و شاید تاثیرات قابل مشاهده ای را از خود داشته باشد.

حال دانشجویان و مدیران دانشگاه در کجای پازل برخورد با بدحجابی نقش خود را تعریف کرده اند، سوالی است که جواب آن را باید در روزها و هفته های آتی جست وجو کرد؟