گل هایی از جنس اقتصاد مقاومتی

به نقل از زرین خبر، اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر تاکید فراوانی بر روی آن داشته و آن را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور معرفی کرده و حتی ایشان امسال را به نام سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند تا با توجه به بخش تولید داخلی و استفاده از ظرفیت هایی که موجود هست، تحقق آن را در اقدام و عمل هم باشیم.

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و اهمیت توجه به اقتصاد درون زا برای تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل و با نگاهی به ظرفیت های شهرستان میاندوآب، به خوبی می توان فهمید که در صورتی که بتوان از ظرفیت های نهفته و بالقوه این شهرستان در زمینه های مختلف به نحو احسن استفاده کرد، می توان علاوه بر اینکه زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کرد، زمینه را برای رشد و توسعه و بهبود شرایط کسب و کار و توسعه اشتغال در این شهرستان نیز فراهم کرد.

قرار گرفتن در موقعیتی خاص و منحصربه فرد، وجود منابع آب و خاک مستعد، ظرفیت های بالقوه گردشگری، رتبه های برتر در بخش تولیدات  کشاورزی و چندین مورد دیگر از جمله ظرفیت های نهفته ای است که هرکدام از آنها می تواند زمینه را برای تحقق اقتصادمقاومتی و تولید دروان زا در این منطقه فراهم کند.

از سوی دیگر میاندوآب، قطب کشاورزی در آذربایجان غربی بوده و تنها شهری در این استان و یا حتی کشور است که درصد جمعیت شهری و روستایی آن مساوی با یکدیگر و 50 درصد است که همین امر گویای ظرفیت بالقوه این شهرستان در بخش کشاورزی است که می توانیم شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش های مختلف مرتبط با کشاورزی باشیم.

در این راستا پرورش گل و گیاه یکی از بخش هایی هست که خواهان زیادی داشته و با توجه به وجود منابع آب و خاک مستعد می توان اقتصاد مقاومتی را با اجرای آن تحقق بخشید، مانند کاری که صادق تابع در گلخانه اش در میاندوآب انجام داده است.

تابع با اقداماتی که در گلخانه خود انجام داده در واقع اقتصاد مقاومتی را عینیت بخشیده و توانسته علاوه بر اینکه تامین کننده گل مورد نیاز شهرداری ها در میاندوآب و شهرهای اطراف باشد، زمینه را برای اشتغال زایی چند نفر جوان بیکار فراهم کند.

وی در مورد گلخانه و راه اندازی آن اینگونه می گوید: در سال 89 درعرض شش ماه این گلخانه را ساخته و زیر کشت بردیم.

برای اینکه در کار خود اصولی و مطابق روز به پیش برویم هم دو سال را در کرج گذرانده و دوره های آموزشی مختلف شرکت کردم و اکنون نیز با روش هیدروپونیک گل و گیاه در این مکان پرورش می دهیم و علاوه بر شهرهای اطراف حتی به استان های مرکزی کشور هم صادر می کنیم.

تابع با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی یک و نیم سال نیز به منطقه آزاد ارس رفته و در آنجا به پرورش گل و گیاه مشغول شدم، افزود: بعد از یک و نیم سال دوباره به شهر خودم بازگشته و در زمینی به مساحت 1/5 هکتار کار پرورش گل و گیاه را دوباره در شهر خودم آغاز کردم.

این کارآفرین نمونه با اشاره به اینکه در این مرکز برای 25 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی شده است، اظهار کرد: در این گلخانه که حدود دو میلیارد تومان برای راه اندازی آن هزینه شده است، از سیستم دو عایقی استفاده شده و آبیاری نیز به صورت کاملا اتوماتیک انجام می گیرد، یعنی هر زمان گیاه نیاز به آب داشته باشد، به صورت اتوماتیک آبیاری می شود.

وی در مورد خواسته خود از مسئولین نیز می گوید: مسئولین باید از کشاورزان و  این گونه مشاغل حمایت کنند تا شاهد ثمرات آن باشیم.

آری با اقتصاد مقاومتی است که می توان هم بر مشکلات اقتصادی فائق آمد و هم زمینه را برای اشتغال جوانان و کاهش بیکاری فراهم کرد حال این کار در چه مساحتی انجام گیرد، مهم نیست بلکه مهم آن است که می توان با ساخت گلخانه ای کوچک، اقتصاد مقاومتی را محقق کرده و زمینه رفع بیکاری را فراهم نمود.

روشن و مشخص است که در قالب راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی می توان رونق اشتغال، آموزش، بهداشت، مسکن، حمل ونقل و سایر تسهیلات زندگی را به همراه داشت و در کنار آن با به کارگیری نوآوری ها و ابتکارات مردمی در مقولۀ اقتصاد مقاومتی رشد روز افزون اقتصاد را شاهد بود.

آنچه ضروری می نماید این است که اقتصادمقاومتی را باید از حالت شعاری خارج کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم و در این میان نیز نقش دولت بسیار پررنگ است تا با حمایت از طرح های تولیدی و با بهره گیری از همه ظرفیت ها از برنامه هایی که در این راستا انجام می گیرد، در جهت رونق اقتصادی و کاهش بیکاری استفاده کند.