منظر قدیمی فرهنگی شهرستان ماکو ثبت جهانی می شود

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پرونده این طرح در دست تهیه است افزود: با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو، پرونده ثبت جهانی تهیه می شود.

وی با تاکید بر اهمیت بافت قدیمی و منظر فرهنگی شهر ماکو و بمنظور حفظ و صیانت از آن اظهارداشت: بر اساس  برآورد اولیه ۱۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مقدمات تهیه پرونده ثبت جهانی آن نیاز است.

جباری در ادامه همچنین از آماده شدن پرونده تپه حسنلو، دژ بسطام و منظر فرهنگی ماکوی قدیم برای ثبت در ردیف آثار جهانی خبر داد و عنوان کرد: دو اثر دژ بسطام و تپه حسنلو نیز در لیست موقت ما برای ثبت قرار دارند ولی به علت محدود بودن سهیمه ایران باید منتظر ثبت آثار بود.

وی با اشاره به اینکه اثر تاریخی قلعه قبان ماکو به صورت ویژه و با برآورد اولیه ۲۰۰ میلیون ریال مورد مرمت و ساماندهی قرار می گیرد افزود: برای اولین بار به منظور دستیابی به اطلاعات و مدارک تاریخی از چگونگی توجه و بهره گیری جوامع اولیه به محوطه قلعه، مقرر شد تا کاوش باستان شناختی توسط هیات بین المللی در محوطه آن انجام شود.

جباری گفت: در قالب این تفاهم نامه طرفین با توجه به اهمیت مرمت مجموعه پل های تاریخی این شهرستان، توافق کردند تا با برآورد اولیه دو هزار و ۳۰۰ میلیون ریال، پروژه مرمت پل پنج چشمه و پل قلعه جوق را اجرا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: در زمینه توسعه و ترویج صنعت گردشگری مقرر شده اوایل مهرماه سال جاری و مصادف با روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری، نمایشگاهی از توانمندیهای گردشگری- فرهنگی و تاریخی شهرستان ماکو و قابلیتهای سرمایه گذاری در این حوزه، برپا شود.

جباری با اعلام اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو، یک مجموعه توانمند و تخصصی است که می تواند در جهت توسعه همه جانبه شهرستان و استان کارهای ارزشمند و ماندگاری را انجام دهد ادامه داد:نگاه بسیار مثبت و دوراندیشانه مجموعه مدیریت سازمان منطقه آزاد به حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی قابل تحسین و قدردانی است و اعتقاد دارم که با همکاری دو جانبه می توانیم کارهای مشترک و مهم زیادی را در حوزه های یاد شده انجام دهیم.

تاکنون یکهزار و ۵۱۷ اثر از آثار تاریخی، طبیعی و معنوی استان در ردیف آثار ملی و دو اثر از آثار استان شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.

ماکو یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است که در ناحیه ی شمال خاوری این استان واقع شده است. شهرستان ماکو دارای چشم اندازی کوهستانی است و مراتع سرسبز دامنه کوه های آن را فرا گرفته اند.

چشمه های آب گرم، آبشارها، مناطق حفاظت شده و شکارگاه های منطقه به همراه کلیساهای قدیمی مانند: قره کلیسا (کلیسای طاطاووس)، کاخ ها و عمارت ها از جمله کاخ باغچه جوق و عمارت کلاه فرنگی ماکو، پل ها صخره ها، گورستان ها، مقبره های قدیمی، قلعه ها و شهرهای باستانی چون: شهر اورارتویی بام فرهاد از جاذبه های طبیعی و تاریخی مهم منطقه هستند.