عملیات احیای دریاچه ارومیه متوقف شد

عیسی کلانتری بعد از ظهر شنبه در همایش آگاه سازی عمومی از چالش های آب در حوضه دریاچه ارومیه، در سلماس با انتقاد از تخصیص ندادن اعتبارات مورد نیاز طرح های احیای دریاچه ارومیه افزود: از ابتدای سال تاکنون اعتباری برای طرحهای احیای دریاچه ارومیه پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه از اصلی ترین شعار و اهداف دولت یازدهم بود عنوان کرد: متاسفانه با گذشت هشت ماه از سالجاری سازمان برنامه و بودجه به وظایف عمل نکرده و در سال ۹۵ تاکنون اعتباری برای کارهای اجرایی احیای دریاچه ارومیه تخصیص نداده است.

کلانتری با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید با عاملان این موضوع برخورد و تعیین تکلیف کند افزود: عمل نکردن به تعهدات دولت یازدهم موضوع تحقق شعار رییس جمهور مبنی بر احیای دریاچه ارومیه به هر قیمتی را به خطر انداخته است.

دبیر کارگروه و مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد:احیای دریاچه ارومیه همچون طرح احداث راه آهن نیست که یک روز فعال و یک روز تعطیل شود و نمی توانیم منتظر دکتر نوبخت و وزیر اقتصاد باشیم و ببینیم پول می دهند یا نه؟

کلانتری افزود: خوشبختانه نسخه احیای دریاچه ارومیه به خوبی و به همت بیش از ۷۰۰ نفر از دانشگاهیان دلخلی و خارجی نوشته شده است و با اجرای آن در دو سال گذشته به اهداف طرح که همانا تثبیت وضعیت دریاچه شور ارومیه بود دست یافته ایم.

وی اضافه کرد: درست در زمانی که گروههای علمی، دستگاههای اجرایی محلی، سازمانهای مردم نهاد، بسیج و نیروهای مردمی پای کار آمده اند، مسئولان ستادی دولت می گویند توان درآمدی دولت پرداخت حقوق کارکنان دولت را کفاف نمی دهد و تخصیص اعتبارات احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

کلانتری با بیان اینکه اگر ۱۰ سال پیش دریاچه ارومیه را احیا می کردیم، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت و امروز ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه برای احیای آن لازم است گفت: عملیات احیای این دریاچه به دلیل اختلاف نظر در میان مدیران اقتصادی دولت و اختصاص ندادن بودجه و تخصیص نیافتن اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه عملاً تعطیل شده است.

دبیر کارگروه و مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توانیم مثل چوپان دروغگو باشیم و واقعیت را نگوییم افزود: امروز برنامه احیای دریاچه ارومیه دقیقاً به دلیل نبود اعتبارات تعطیل است و اگر این روند را سازمان برنامه بودجه ادامه دهد نباید انتظار نداشته باشیم مردم پیشقراول احیای آن باشند.

کلانتری با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی باید به مسایل محیط زیستی نیز به اندازه مسایل سیاسی اهمیت دهد زیرا تهدید بی آبی خطری جدی است افزود: در دوسال اخیر روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده است و بعد از آن برنامه مدون و مداومی برای احیا آن ترتیب داده شده است.

وی با بیان اینکه خطر بی آبی  تهدیدی بیشتر از داعش و اسرائیل و ... است اظهارداشت: احیا دریاچه ارومیه امری است که امروز همه مردم و ادارات و سمن ها بر لزوم احیای آن به لحاظ فکری توجیه شده اند امری که دوسال پیش غیر ممکن به نظر می آمد.