حجم آب دریاچه ارومیه 410 میلیون متر مکعب افزایش یافت

غلامرضا هاشمی روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به اینکه حجم آب دریاچه در 17 آذر سال گذشته یک میلیارد و 890 میلیون متر مکعب بود، گفت: این رقم 17 آذر امسال (روز گذشته) به 2 میلیارد و 300 میلون متر مکعب رسید.

وی همچنین از افزایش 23 سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: هفدهم آذر ماه سال گذشته تراز آب دریاچه 1270/27 متر بود که این رقم دیروز به 1270/50 متر رسید.

هاشمی با اشاره به اینکه این اتفاق با وجود کاهش 40 درصدی بارش ها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته افتاده است، نقش اقدام های انجام شده در راستای احیای دریاچه همچون رفع تصرف از حریم رودخانه های منتهی به دریاچه، جمع آوری موتورپمپ ها، نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از برداشت آب چاه های غیرمجاز را در بهبود وضعیت دریاچه را بارز دانست.

وی همچنین از بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی دشت های استان خبرداد و با اشاره به اینکه در فاصله سال های آبی 91-90 تا 95-94 سالانه 50 تا 80 میلیون متر مکعب کسری مخزن در سفره های زیرزمینی استان داشتیم ، گفت: با اجرای عملیات احیای دشت ها همچون جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها، در سال آبی 95-94 کسری مخزن 5 میلیون مترمکعب بوده است و در دشت مرند 6.4 میلیون مترمکعب و در دشت شبستر 13 میلیون مترمکعب افزایش مخزن مشاهده می شود.

وی با اعلام اینکه تا پایان سال جاری برای تمامی دشت های کشور الگوی کشت متناسب تعریف می شود، گفت: به این ترتیب از این پس برداشت ها متناسب با ظرفیت دشت ها خواهد بود.

هاشمی یکی دیگر از دلایل احیای سفرهای زیرزمینی را همکاری شرکت های توزیع برق عنوان کرد و با اشاره به اینکه برخی صاحبان چاه های کشاورزی از برق چاه برای مصارف دیگر استفاده می کنند، اظهار کرد: با همکاری شرکت های برق، سال گذشته برق چاه ها در فصول غیرکشاورزی قطع شد.

وی با اشاره به اینکه 2 درصد منابع آبی استان در بخش صنعت مصرف می شود، گفت: با وجودی که 645 چاه از 1345 چاه واحدهای صنعتی استان غیرفعال است باید برای همه چاه ها کنتور نصب شود.

هاشمی با اعلام اینکه در شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت آب فضای سبز باید از چاه ها تامین شود، گفت: برای جلوگیری از استفاده آب شرب مجوز حفر چاه برای این منظور داده می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان تداوم اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه را نیازمند تامین اعتبار دانست و گفت: این در حالی است که در سال جاری اعتباری برای طرح تعادل بخشی ابلاغ نشده است.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه (سطح تراز آبی که تمام اجزای دریاچه ارومیه به زندگی برگردد) ١٢۷۴ متر است و دولت با اجرای برنامه 10 سال درصدد رسیدن ارتفاع دریاچه به این تراز است.