65درصد زندانیان کشور متاهل هستند

جهانگیر معاون قوه قضائیه و رییس سازمان زندان های کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل زندان های اذربایجان غربی گفت : جریان های سیاسی , اجتماعی و اقتصادی تاثیر زیادی بر جامعه گذاشته و این مسوولیت این سازمان را دو چندان کرده است.

جهانگیر افزود : پدیده های مثل قاچاق کالا , ارز و.... زمینه را برای کارافرینان و فعالان اقتصادی را دچار مشکل کرده است.

رییس سازمان زندان های کشور تصریح کرد : اگرچه ما اعتقاد داریم فرایند قانونگذاری در کشور طوری بوده که حبس و زندان محدود به جرایم سخت و خشن بشود بدرستی طی نشده و با یک تعدد کیفری و عناوین مجرمانه بیش از 2000 مورد که عمدتا منتج به زندان می شود و  قوه قضائیه و سازمان زندان ها را با مشکل دچار کرده است.

وی ادامه داد : برای مبارزه با ساختاری که از سنوات قبل در کشور ریشه دوانیده که به نوعی با ناامنی اقتصادی و خانوادگی و اجتماعی در برداشته است.

جهانگیر بیان کرد : برای اصلاح چرخه باید ساختار معیوب اصلاح شودکه در درجه اول وظیفه دولت در خصوص اشتغال و کاهش مشکلات حاشیه نشینی گام بردارد.

رییس سازمان زندان های کشور با اشاره به وضعیت قاچاق داریم موضوع مواد مخدر و افزایش مشکلات این حوزه تاکید کرد : در حوزه قاچاق مواد مخدر بیشترین زندانی کشور بالغ بر 100 هزار نفر با میانگین سنی کمتر از 40 سال در کشور داریم.

وی با بیان اینکه اگرچه با تدابیر اتخاذی جمعیت زندانی ما کاهش یافته , گفت : ولی به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 270 نفر است که به نسبت به میانگین جهانی 120 نفر زیاد داریم و این مستلزم کار جهادی دولت و مجلس است

جهانگیر با اشاره به وضعیت خانوادگی و اقتصادی زندانیان گفت : بیش از 65 درصد زندانیان کشور متاهل و 250 هزار کودک داربم که پدرشان در زندان بسر می برند که باید برای حوزه حمایتی انها کار بشود.

وی ادامه داد : در چند سال اخیر متاسفانه 2700 نفر از زندانیان دارای خانواده متارکه کرده اند و این باعث افزایش اسیب های اجتماعی شدهکه بایستی روی این مساله هم کار بشود.

رییس سازمان زندان های کشور خواستار متناسب سازی صدور وثیقه مطابق با جرایم افراد و زندانیان توسط قضات شد.

جهانگیر در ادامه به فعالیت های شاخص در حوزه اقدامات تامینی و تربیتی زندان و اصلاح و تربیت در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت. الان 5 هزار زندانی حافظ قران در کشور داریم و در سال گذشته 300 مسابقه قرانی برگزار شده است.

او از تشکیل 600 هیات مذهبی در زندان های کشور خبر داد و گفت : در یکسال گذشته در حوزه سواد اموزی 5000 زندانی سواددار شدند.

وی از برگزاری 160 هزار کلاس مهارت زندگی و شرکت 160 هزار نفر در کلاس اعتقادات و مسایل فرهنگی خبر داد.

او از عضویت 120 هزار نفری زندانیان در کتابخانه های زندان خبر داد و تاکید کرد : در زمینه های طراحی و عکاسی و برگزاری نمایشگاه ها زندانیان و ورزشی هم اقدامات خوبی انجام گرفته است.

رییس سازمان زندان های کشور با تقدیر از تلاش های رییس کل دادگستری و مجموعه قضایی اذربایجان غربی گفت : خوشبختانه در اذربایجان غربی در چند سال اخیر نسبت به متناسب سازی پرونده های بلاتکلیف وکاهش جمعیت کیفری اقداماتی خوبی انجام گرفته و این قابل تقدیر است.