افکار نیوز - در دین مبین اسلام اهمیت زیادی به مسئله حجاب و عفاف شده و در قرآن کریم نیز به موضوع حفظ حجاب و پوشش تاکید بسیاری شده است.

با گرم شدن هوا و فرارسیدن فصل تابستان پوشش‌ها متفاوت و گاهاً شاهد بروز بدحجابی‌هایی در سطح جامعه هستیم.

به گزارش فارس، برای دریافتن اهمیت موضوع حجاب و عفاف و همچنین ارائه راهکارهای لازم در زمینه ترویج فرهنگ حجاب در جامعه به سراغ کارشناس مذهبی و وبلاگ‌نویس دینی رفته و نظرات وی را در این ارتباط جویا شدیم.

*خراسان جنوبی در طراحی برندهای مذهبی پیشقدم شود

مسئول امور فرهنگی زندان فردوس گفت: استان خراسان جنوبی می‌تواند با استفاده از نظرات کارشناسان، اساتید حوزه و دانشگاه و مجامع علمی در طراحی برندهای مذهبی پیشقدم شود چرا که برای ترویج حجاب، ترویج برندهای مذهبی ضروری است.

حجت‌الاسلام محمد دهقان افزود: عمده رسالت پیامبران و ائمه دین ما، تبیین و ترویج حجاب بوده است و زن با رعایت حجاب به تزکیه نفس و ملکات نفسانی نائل می‌شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: حجاب می‌تواند حافظ وقار، شخصیت، کرامت، اصالت، عظمت و زیبایی و منافع زن باشد.

*برخی برندها نسل مشتاق زیبایی را به خود جلب کرده است

دهقان گفت: انسان زیبایی را دوست دارد و وقتی این زیبایی در قالب‌های انتزاعی ظهور و بروز پیدا کند، حس مخاطب تحریک و اقبال بسوی برندها نیز بیشتر می‌شود.

وی افزود: هرچند ممکن است در نگاه اول موضوعیت برندهای مرسوم در جامعه چندان قابل اعتنا نباشد ولی یکی از عوامل بدحجابی می‌تواند بروز این پدیده در سطح جامعه باشد.

این کارشناس مذهبی و وبلاگ‌نویس دینی تصریح کرد: نمی‌توان بدحجابی را تنها در برهنه بودن قسمتی از مو و بدن دانست بلکه برندها نیز نقش بسزایی در بدحجابی دارند.

*خودنمایی موجبات بدحجابی را فراهم می‌کند

مسئول امور فرهنگی زندان فردوس خودنمایی را یکی از دلایل بدحجابی دانست و در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در قرآن کریم به مبحثی تحت عنوان تبرج اشاره شده که واقعاً جای مداقه دارد و باید ساعت‌ها در ارتباط با تبرج کارگاه‌های آموزشی برگزار شود.

وی افزود: قرآن کریم موضوع تبرج را گوشزد کرده و می‌فرماید مانند جاهلیت نخستین به خودنمایی و خودآرایی از خانه بیرون نشوید.

وی با اشاره به بیانات استاد شهید مطهری تصریح کرد: شرافت زن اقتضا می‌کند هنگامی که از خانه بیرون می‌رود متین، سنگین و باوقار باشد و در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچگونه عمدی که سبب تحریک و تهییج شود بکار نبرد و عملاً مرد را بسوی خود دعوت نکند.

*با جایگزینی برندهای مذهبی، پوشش اسلامی را نهادینه کنیم

این کارشناس مذهبی تغییر محسوس برندها را پیشنهادی برای مقابله با بدحجابی دانست و گفت: دشمن درصدد است تا با القای افکار و اندیشه‌های خود، توزیع المان‌ها و نمادهای رفتاری، زیباسازی در طراحی نوع لباس، نسل جوان ما را بسوی خود بکشاند.

وی با اشاره به اینکه پایه‌های اعتقادی فرزندان ایران اسلامی برخاسته از فطرت پاک آنها است، افزود: فرزندان ما اگر الگوی مناسبی در پوشش داشته باشند از آن استقبال می‌کنند.

دهقان تصریح کرد: باید آموزههای اسلامی در مجموعهای گردآوری و به نسل جوان ارائه شود و حتی بسیاری از آموزههای اسلامی باید توسط اساتید حوزه که مجهز به علم روز باشند با ظرافت و درایت خاصی آموزش داده شود.