به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس ، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در افتتاحیه دهمین نمایشگاه گل و گیاه گفت: ما در شهر تهران دو چالش بزرگ آلودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین توقف خودروها و سیطره ساختمانها در حوزه شهری را داریم.

وی ادامه داد: همه تلاش ما بر این است بر این چالش‌ها از طریق کارهای ایجابی و در صورت ضرورت کارهای سلبی مبارزه کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در حوزه‌های مأموریت‌های شهرداری در تلاش هستیم، گفت: حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوسرانی را باید رونق بیشتری بدهیم.

وی با تأکید بر این موضوع که روزانه بیش از ۴۰۰ تا ۴۵۰ خودرو در شهر تهران پلاک می‌شوند، گفت: کنترل این موضوع بر عهده شهرداری نیست.

قالیباف در ادامه گفت: ورود خودرو به شهر در ید قدرت حوزه شهری نیست اما این در اختیار ماست که خیابان‌های شهری را در اختیار خودروهای عمومی قرار دهیم و نگذاریم جولانگاه خودروهای شخصی شود.

شهردار تهران یادآور شد: اگر شهرداری این فرصت را داشته باشد تا تهران را از ۱۰ سال قبل تاکنون به تصویر بکشد می‌تواند فضاهای خاص را در محله‌ها تا مقیاس‌های بزرگ مثل بوستان ولایت مقایسه کند.

قالیباف اضافه کرد: پارک ملت که آنقدر با افتخار از آن یاد می‌کنیم حدود ۲۷ الی ۲۸ هکتار است. امروز در جنوب شهر فضای ۳۰۰ هکتاری پارک ولایت را در اختیار مردم قرار داده‌ایم.

شهردار تهران بیان کرد: ‌در تلاشیم در تابستان سال جاری پادگان جی و مسیر آن را باز کنیم.

وی بیان کرد: بزرگراه های ما باید به گونه‌ای باشد که وقتی مردم پس از خستگی یک روز کاری به منازلشان باز می‌گردند با گل‌آرایی‌ها و فضاسازی‌های اطراف آن سبب روح‌نوازی و آرامش روحی و روانی آنها شویم.

به اعتقاد شهردار تهران، فضای سبز را باید از لحاظ کیفی و کمی توسعه دهیم.

قالیباف گفت: این مهم است که شهرداری چگونه ارائه خدمات کند و مردم چگونه خدمات را دریافت کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: ‌تنها راه پیشرفت کشور این است که سطح آگاهی مردم در همه ابعاد گسترش پیدا کند و مردم به حقوق خود آشنا شوند.

وی در بخش دیگر سخنانش افزود: مجموعه درکه اوین و بحثباغات کن نیز در حال پیگیری است. بر اساس توافقات اولیه برای تملک زندان اوین اقدامات اولیه صورت گرفته است تا بتوانیم آن را منتقل کنیم و آنجا را به فضای سبز تبدیل کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: امروز اگر از مسیر خیابان ولیعصر رفت و آمد کنیم متوجه می‌شویم که تمام جاهایی که خلاء چنار بوده با گونه‌های مناسب پر شده است.

وی اضافه کرد: ‌بیش از ۴ هزار چنار در این مسیر در حال کاشت است. اگر در طول زمان بخشی از فضای سبز از بین رفته است ما مکلف جبران آن هستیم و باید آن را بازسازی کنیم و فرزندان و نسل‌های آینده ما از آن استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: در مسیر اطراف اتوبان شهید چمران نیز در حال کاشت چنار هستیم.

به گفته شهردار تهران، بحث فضای سبز در کمربندی شهر تهران نیز در حال گسترش است.