ماجرای تمساح در دریاچه چیتگر+عکس و فیلم

ماجرای تمساح در دریاچه چیتگر خبری بود که به سرعت در فضای مجازی پیچید . معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر درباره وجود تمساح در دریاچه چیتگر گفت: حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد. تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است.

به گزارش افکارنیوز، علی اکبر عفت‌منش درباره وجود تمساح در دریاچه چیتگر افزود: چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش – ماهی سرسوسماری – در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.

عکس تمساح در دریاچه چیتگر

عکس منتسب به وجود تمساح در دریاچه چیتگر

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از آن تاکنون شواهدی مبنی بر رد تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، تصریح کرد: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر ادامه داد: ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.

به گفته عفت‌منش الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

وی با بیان اینکه از زمان انتشار عکس و ایجاد شک و شبهه‌هایی در زمینه وجود تمساح در دریاچه چیتگر ما به نیروهای آتش‌نشانی و محیط‌زیست اطلاع دادیم، گفت: تاکنون نشانی از تمساح در دریاچه مشاهده نشده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا محدودیت‌های در رفت و آمد به دریاچه چیتگر ایجاد شده است، توضیح داد: پیاده‌راه دریاچه طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده است که نیاز به تعویض داشت. از این‌رو به‌دلیل انجام فعالیت‌های عمرانی محدودیت‌های برای رفت و آمد به دریاچه ایجاد شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران نیز با اشاره به ماجرای پیدا شدن یک تمساح سه و نیم متری در دریاچه‌ی چیتگر گفت: اینکه گفته می‌شود آنجا تمساح وجود دارد، کسی هنوز به صورت قطعی نمی‌تواند موضوع را تایید کند.

از سوی دیگر آرش حسینی میلانی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در این باره گفت: احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است.

واکنش ها به وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر

اظهارات درباره مشاهده تمساح در دریاچه چیتگر به اینجا ختم نشد.

راضیه تنگستانی، کارشناس شیلات در این مورد می‌گوید: اَلیگِیتور فیش (alligator fish) یا ماهی سرسوسماری در ایران به صورت آکواریومی نگهداری می‌شود و نمی‌تواند از آب خارج شود.

تنگستانی می‌گوید: اگر ردپایی بیرون از آب مشاهده شده باشد، الیگیتور فیش نیست و تمساح است. ماهی سرسوسماری می‌تواند فقط سرش را از آب بیرون بیاورد و نفس بکشد.

او می‌گوید: الیگیتور فیش، کاملا گوشتخوار است و اگر خیلی بزرگ باشد برای انسان خطرناک است. اما اگر آنطور که می‌گویند ردپا مشاهده شده باشد اصلا الیگیتور فیش نیست چون این ماهی باله دارد نه دست و پا.

این کارشناس شیلات می‌گوید: آنچه قطعی است نه تمساح و نه الیگیتور فیش نمی‌توانند در دمای آب دریاچه چیتگر دوام بیاورند. این دو جاندار به عنوان موجودات خونسرد مناطق حاره می‌توانند در دمای حدود 25 درجه زندگی کنند. در دمای پایین فعلی امکان اینکه زنده بمانند یا شکار کند برایشان دشوار است.

تنگستانی در پایان می‌گوید: در صورت وجود هرکدام این احتمال وجود دارد که توسط مردم در دریاچه رها شده باشد. چون ماهی سرسوسماری(گار از خانواده لپیسوستئیده) به عنوان ماهی زینتی در آکواریوم و کروکودیل به عنوان حیوان خانگی توسط بعضی از مردم نگهداری می‌شود و ممکن است که بدون اجازه در دریاچه رها شده باشد.

مهدی داوری در واکنش به اخبار روزهای گذشته مبنی بر مشاهده یک تمساح در دریاچه چیتگر در توییتر خود نوشت: در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده تمساح در دریاچه شهدای خلیج فارس، تیم‌های سازمان آتش نشانی از چند روز گذشته عملیات جستجو در دریاچه را آغاز کرده اند که تا نتیجه گیری نهایی این عملیات ادامه خواهد داشت.

فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران امروز گفت: طی یک ماه گذشته شخصی اعلام کرد که در دریاچه چیتگر تمساح مشاهده کرده است که این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: کارشناسان و ماموران یگان محیط این دریاچه را پایش کردند و حتی دوربین های آن را چک کردند چنین موجودی مشاهده نشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: اگر تمساح در این دریاچه وجود داشت نیاز به شکار و حضور در خشکی داشت که طی این یک ماه هیچ مورد مشاهده نشده است ضمن اینکه پایش ها به صورت شبانه روز ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: امکان دارد حیوان دیده شده به خاطر جثه درشتش اردک ماهی باشد.

تکذیب وجود تمساح در دریاچه چیتگر

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: این جانور از نوع دو زیست و خون سرد است و برای بالا بردن دمای بدن خود نیازدارد، دربازه‌های زمانی مختلف در خشکی حضور پیدا کند که با پایش‌های و کنترل‌های انجام شده، وجود تمساح در دریاچه چیتگر را تایید نمی‌کنیم.

او گفت:انواع ماهی‌ها در دریاچه چیتگر وجود دارد و احتمال می‌رود که آن‌ها را با تمساح اشتباه گرفته باشند.

برنا گفت: محدودیت تردد در دریاچه چیتگر به دلیل محدودیت‌های کرونایی است.

امید جعفری

حجم ویدیو: 11.96M | مدت زمان ویدیو: 00:04:25