ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از Journal of Leukocyte Biology ، پژوهشگران اسپانیایی در جریان تحقیقات خود دریافتند: کمبود سطح ویتامین D درخون انسان را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های باکتریایی، تومور و بیماریهای خود ایمنی قرار می دهد.

این تحقیقات تاکید کرد که ضروری است انسان از سطح بالایی از ویتامین D یا همان " ویتامین نور خورشید " برخوردار باشد.

این تحقیقات یکی از پدیده های عجیب را تفسیر کرد زیرا دریافت که علت افزایش میزان ابتلای انسان به ویروس ها در فصل های بهار و پاییز به خاطر کوتاه بودن روزها و نور ضعیف خورشید در این دو فصل است که این امر به نوبه خود باعثکاهش ویتامینD در بدن می شود.

این تحقیقات نشان داد افزایش میانگین ویتامین D در انسان بوی‍ژه سالمندان خواه از طریق نور خورشید یا خوردن غذاهای حاوی این ویتامین ایمنی بدن را تقویت و احتمال ابتلا به ویروس ها را کاهش می دهد.

ویتامین D از ویتامین‌های لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌کند و

کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می شود.