به گزارش افکارنیوز، سيد مناف هاشمي در گفتوگو با ايسنا تصديهاي دولتي را در دو گروه دستهبندي كرد و با اشاره به اينكه واگذاري يك دسته از تصديهاي دولتي به شهرداريها، نيازي به منابع مالي ندارد، اظهار كرد: به عنوان مثال پذيرفتن مسووليت كتابخانههاي شهر چندان نيازمند منابع مالي نيست و مديريت شهري هماكنون هم آن را انجام ميدهد.

وی ادامه داد: دسته دوم تصدی‌های ۲۳گانه دولتی که موضوع واگذاری آن به شهرداری‌ها در چند برنامه توسعه مطرح بود، نیازمند تامین منابع مالی است و حتی مدیریت شهری هم تمایل ندارد که این مسوولیت‌ها را بدون منابع مالی بر عهده بگیرد.

لایه‌های مختلف دولت تحمل اجرای برخی قوانین و مصوبات را ندارند

هاشمی با بیان اینکه پیگیری‌های چندساله شورای عالی استان‌ها در خصوص واگذاری برخی تصدی‌های دولتی به مدیریت شهری هنوز به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: به این ترتیب به نظر می‌رسد که در لایه‌های مختلف دولت، چندان تحمل اجرای برخی قوانین و مصوبات وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار تهران با اشاره به اینکه این رویه نیازمند اصلاح است، تاکید کرد: همان‌گونه که به سادگی دو وزارتخانه در یکدیگر ادغام می‌شود، می‌توان تصدی‌های پیش‌بینی شده در قانون را نیز به شهرداری‌ها سپرد.

وی در ادامه به تفاوت ماهوی «مدیریت واحد شهری» و «مدیریت یکپارچه شهری» اشاره کرد و با بیان اینکه در گذشته ادبیات مدیریت واحد استفاده می‌شد، افزود: نگاه حاکم در حال حاضر این است که واگذاری برخی تصدی‌های دولتی نیازی به تامین منابع مالی ندارد و تنها مدیریت هماهنگ و یکپارچه آن را شهرداری بر عهده خواهد گرفت.

هاشمی خاطرنشان کرد: تجربه موفق مدیریت یکپارچه موضوعاتی همچون آموزش، پلیس و امنیت در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا تجربه شده و می‌تواند در تهران هم پیاده شود.

وی در عین حال تاکید کرد: واگذاری مسوولیت‌هایی همچون حمل‌ونقل عمومی به شهرداری‌ها به طور کامل باید با پرداخت به موقع سهم دولت از این بخش همراه باشد، چراکه در غیر این صورت نمی‌توان مسوولیت تمام کاستی‌ها را بر عهده شهرداری گذاشت.

دولت تنها ۲۸ درصد در توسعه مترو طی سال گذشته نقش داشته است

معاون شهردار تهران افزود: به عنوان مثال دولت در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بابت بخش عمرانی مترو پرداخت کرد و این در حالیست که پرداختی شهرداری تهران حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود. به این ترتیب دولت تنها ۲۸ درصد در توسعه مترو طی سال ۹۰ نقش داشته است.

هاشمی ادامه داد: اگر دولت معادل شهرداری تهران به مترو کمک می‌کرد، بودجه مترو به حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسید و بسیاری از موضوعات همچوت تجهیز واگن‌های مترو، توسعه فیزیکی خطوط و پیش‌پرداخت فاینانس‌ها راحت‌تر دنبال می‌شد و با رضایت پیمانکاران، عملیات اجرایی مترو نیز سرعت می‌گرفت.

وي با بيان اينكه در شرايط فعلي طبيعي است كه مشاركت به شكل منطقي صورت نگرفته است، يادآور شد: با اين شيوه پرداختهاي سهم دولت، نميتوان برنامهريزي كرد كه در يك بازه زماني مشخص به كدام نقطه بايد برسيم.