به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، مجموعه توران از ۳ قسمت پارک ملي، پناهگاه حيات وحش و منطقه حفاظت شده تشکيل شده که پارک ملي ۸درصد، پناهگاه حيات وحش ۱۷ درصد و منطقه حفاظت شده ۷۵ درصد از کل مساحت منطقه را شامل مي شود.

این منطقه در سال ۱۳۵۱ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد و در سال ۱۳۵۵ قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. در همان سال مجموعه توران از طرف یونسکو عنوان ذخیره گاه زیست کره را نیز دریافت کرد.

در سال ۱۳۸۱ قسمت های مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت. روستای رضاآباد در ۵۶ درجه و ۴۱ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی واقع شده است. این روستا تا مرکز شهرستان(شهر شاهرود) ۲۵۰ کیلومتر و تا مرکز بخش بیارجمند ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع روستا از سطح دریا ۸۹۰ متر است. در ذخیره گاه زیست کره توران، اشکال مختلفی از اراضی مناطق خشک به چشم می خورد.

در مجموعه توران، طیف وسیعی از گیاهان از جمله گیاهان یک ساله، بوته ای، درختچه ای و درختی را می توان مشاهده کرد. تاکنون ۴۱ گونه پستاندار، ۱۶۷ گونه پرنده، ۴۲ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست در این مجموعه شناسایی شده است. از مهم ترین آثار تاریخی موجود در این منطقه می توان به چند تپه تاریخی، آثار قلعه های دفاعی، مقبره جرجیس پیغمبر، پیر رضاآباد و … اشاره کرد.


به منظور آشنایی گردشگران با این منطقه دومین جشنواره گردشگری «سفر به توران» در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود برگزار شد. این جشنواره با هدف آشنایی گردشگران با قابلیت های گردشگری بخش بیارجمند با همکاری بخشداری و شهرداری بیارجمند، اداره پارک ملی توران و دفتر خدمات مسافرتی نوین گشت برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره در روستای قلعه بالا با حضور گردشگران و طبیعت گردان برپا شد و شرکت کنندگان از بافت ارزشمند این روستای با هدف گردشگری و نمایشگاه صنایع دستی بازدید کردند. مدیرکل میراثفرهنگی و صنایع دستی با بیان این که شهرستان شاهرود از ظرفیت بالایی در زمینه برگزاری تورهای طبیعت گردی برخوردار است، گفت: حضور گردشگران و بهره مندی جوامع محلی از مواهب گردشگری و صنعت گردشگری بهترین انگیزه برای حفظ محیط زیست و میراثطبیعی است. وی بازدید از روستای هدف گردشگری قلعه بالا، مناطق نمونه گردشگری زیست کره توران و رضاآباد، مشاهده گورخر آسیایی و زاغ بور را از برنامه های این جشنواره اعلام کرد.


وی با بیان این که مجموعه توران متشکل از ۳ قسمت؛ پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است، افزود: این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران - مشهد و شمال شرقی دشت کویر قرار دارد. مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به این که منطقه مذکور بزرگ ترین منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است، گفت: این منطقه به لحاظ پوشش گیاهی از تنوع بالایی برخوردار است و برخی از نادرترین گونه های جانوری مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و پرندگانی همچون زاغ بور و هوبره دیده می شود.


يزداني افزود: در مجموعه روستاهاي اين منطقه طوايف و ايلات مختلفي سکونت دارند و گليم، توبره، پلاس، سوزن دوزي و البسه محلي از صنايع دستي منطقه به شمار مي آيند. وي گفت: با وجود مواهب طبيعي و جاذبه هاي گردشگري در منطقه توران، در سفر هيئت دولت به استان سمنان، ۲ منطقه نمونه گردشگري زيست کره توران و رضاآباد خوارتوران مصوب شد. مجموعه توران با بيش از يک ميليون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت، دومين ذخيره گاه زيست کره جهان از نظر وسعت به شمار مي آيد.