به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲/۵ پرستار داشته باشیم!

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست گرامیداشت روز پرستار و بررسی مشکلات جامعه پرستاری اظهار کرد: در یکسالی که گذشت علاوه بر مشکلات بیماری کرونا، حوادث دیگری هم ایجاد شدند که به معنای واقعی پیگیری مشکلات را برای ما سخت می‌کرد.

او با بیان این‌که شعار امسال روز پرستار «نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار» است، بیان کرد: این شعار با تعداد مبتلایان و شهدای پرستاری در دوران کرونا به ثبت رسیده است؛ حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول بر بالین بیماران، حدود ۶۰ هزار نفر به این بیمار مبتلا و حدود ۱۰۰ نفر از گروه پرستاری جان باختند. در زمان حاضر ۶  هزار نفر در قرنطینه به سر می‌برند  یا به شکل استعلاجی به مرخصی رفته‌اند.

میرزابیگی با اشاره به اقدامات برنامه‌ریزی شده در روز‌های آینده برای بزرگداشت پرستاران گفت: یکی از اقدامات ما تکریم از خانواده شهدای پرستاری است که روز شنبه به صورت نمادین از برخی خانواده‌های شهدای پرستاری در حرم مطهر رضوی صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان نظام پرستاری بااشاره به اینکه حدود ۲۵۰هزار نفر پرستار از دانشجو تا بازنشسته در کشور داریم، گفت:  ۱۹۵ دانشکده پرستاری با ۶۰ هزار دانشجو در گشور فعال هستند که از این تعداد، ۳۰ هزار نفر در تامین اجتماعی و بخش خصوصی شاغلند و ۲۰ هزار نفر نیز در مراکز ارائه خدمت در منزل فعالند.

به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲/۵ پرستار داشته باشیم!

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به کمبود نیروی انسانی تصریح کرد: حدود۱۷۰ هزار تخت بیمارستانی داریم در حالی که ۱۴۰ هزارپرستار مشغول فعالیت هستند، به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲/۵ پرستار به کارگرفته شوند، اما اکنون این روند در کشورما حدود ۰/۹ است؛ البته در یکسال گذشته مجوز‌های استخدامی نیز صادر شده و امیدواریم روند استخدام تسریع شود.

میرزابیگی گفت: یک پرستار در عرصه دفاع سلامت نیاز به انگیزه و تجهیزات کافی دارد؛ از سال گذشته تاکنون رفع مشکلات و کمبود نیرو دغدغه اصلی سازمان نظام پرستاری بوده است و دغدغه فعلی ما تسریع بخشیدن استخدام‌هاست.

او با اشاره به تغییر وضعیت نیرو‌های شرکتی گفت: تغییروضعیت نیرو‌های شرکتی بسیار مهم است در زمان حاضر امتیازاتی برای پرستاران که در شرایط کرونا خدمت کرده اند در نظر گرفته ایم و از طریق مجلس شواری اسلامی پیگیر تغییر وضعیت نیرو‌های شرکتی هستیم؛ البته نباید در بخش دولتی با مقررات غیردولتی اقدام به جذب پرستار کنیم.

بازنشستگی سالانه بیش از ۵ هزار پرستار 

میرزابیگی بیان کرد: سالانه بیش از ۵ هزار پرستار بازنشسته می‌شوند، این روند با توجه به توسعه تخت‌ها و نبود استخدام‌های منظم، نیاز روزانه به نیرو‌های پرستاری را نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر ۳۰ هزار تخت بیمارستانی به کشوراضافه شده است در حالی که برای این تعداد تخت، به فکر پرستار نبوده‌ایم و روند به گونه‌ای بوده است که حتی به جای افراد بازنشسته نیز استخدامی نداشته‌ایم. آسیب کمبود نیرو علاوه بر فشار کاری پرستار سبب مشکلات عدیده برای بیماران نیز خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به لزوم اصلاح نظام پرداخت گفت: سال گذشته با شیوع کرونا ناکارآمدی نظام پرداخت کاملا عیان شد. با وجود ناشناخته‌ترین بیماری قرن شاهد کاهش درآمد‌های بیمارستانی بودیم. در سال گذشته کاهش درآمد‌ها به یک پنجم نیز رسیده است، البته نمی‌توان از کمک‌های دولت غافل بود، اما مشکل در نظام پرداخت کاملا برای ما مشخص است، زیرا نظام پرداخت بر اساس سیستم فی‌فورسرویس است.

او گفت: این نظام پرداخت بر اساس عدالت نیست و دغدغه اصلی ما حاکم شدن عدالت میان پرستاران و کادر درمان است، از سال گذشته تاکنون بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی به جمع‌آری سامانه قاصدک پرداخته‌اند، اما هنوز هم در برخی مناطق، پرداخت حقوق با این سامانه اتفاق می‌افتد که حذف آن، خواسته ماست.

میرزابیگی با اشاره به اینکه ساماندهی نظام پرداخت، اصلی مهم است، اظهار کرد: در نظام سلامت باید به سمت عدالت در خدمت و بازتوزیع درآمد‌ها حرکت کنیم که این امر نیز تنها شامل حال پرستاران نمی‌شود بلکه منظور، تمام کادر درمان است. نظام پرداخت باید در ایجاد انگیزه برای پرستاران، نقش موثری ایفا کند، در صورتی که این نظام پرداخت حذف شود ما آماده ارائه نظرات و پیشنهادات خود هستیم.

زمین بازی را برای بیماری‌های مزمن از بیمارستان‌ها به سمت جامعه ببریم

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد:بر اساس قول‌هایی که داده شد قرار است از ابتدای دی‌ماه فوق‌العاده ویژه پرستاران پرداخت شود و  تا امروز تمام شواهد نشان می‌دهد که این قول اجرا خواهد شد، ما در نظام سلامت پس از کرونا به این نتیجه رسیدیم که میدان عرصه خدمت صرفاً و تنها بیماران باشند. افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌توانند در خانه‌ها، خدمات مراقبتی دریافت کنند. باید زمین بازی را برای بیماری‌های مزمن از بیمارستان‌ها به سمت جامعه ببریم.

میزابیگی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰۰ مرکز مراقبت در منزل داریم که باید فعالیت آن‌ها بیشتر شود. برای پنج بیماری مزمن با شورایعالی بیمه هماهنگی کرده‌ایم که با تحت پوشش بردن آن‌ها افراد بیشتری بتوانند از این خدمات پرستاری در منزل استفاده کنند، در این خدمات چارچوب خدمات هر فرد مشخص خواهد بود و می‌توانیم بیمار و اطرافیان او را نیز در زمینه بیماری، آگاه و آموزش‌هایی ارائه کنیم.  طی یکسال گذشته تعدیل روند اعتباربخشی را پیگیر بوده‌ایم تا ثبت وضعیت و خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها دقیق اتفاق بیفتد.

او درخصوص معوقات پرستاران گفت: در وضعیتی که سال گذشته، معوقات به ۱۸ ماه رسیده بود معوقات امسال به سه تا چهار ماه رسید، البته میزان دریافتی‌ها کاهش یافته است و معوقات به لحاظ تعداد ماه‌ها کاهش یافته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: برگزاری ستاد صحت (صیانت، حمایت، تامین نیروی انسانی) یکی از کار‌هایی است که پس از شیوع کرونا در نظام پرستاری انجام می‌دهیم. این جلسه برای رصدکردن آخرین وضعیت پرستاران در کشور در دوره کروناست، تا تمام موضوعات روزانه ثبت و پیگیری شود همچنین در طرح محله‌محور مقابله با کرونا تحت عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی فعال هستیم.