حفاظت نیازمند توجه بیشتر دولت است

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره به این‌که حفاظت نیازمند توجه بیشتر دولت است، اظهار کرد:‌گونه های جانوری و گیاهی نیازمند حفاظت هستند در کشور ما تا به امروز ۸۲۰۰ گونه گیاهی شناخته شده ثبت شده است و حدود ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره دار وجود دارد که ۱۰ درصد آن در معرض تهدید و نیازمند حفاظت هستند.

او در ادامه بیان کرد: علاوه بر این کمتر از ۱۰ گونه جانوری کشور هم در معرض خطر انقراض هستند و نیازمند مدیریت مداخله‌ای هستند تا از انقراض قطعی حیوانات ی، چون یوز آسیایی و خرس بلوچی جلوگیری شود.

کلانتری با اشاره به یوز‌های منتقل شده به پارک ملی توران گفت: سایت‌جدید محل نگهداری از این یوزپلنگ ها استانداردسازی شده و می‌خواهیم از گونه‌های محیطی یا انتقالی استفاده شود تا بتوانیم یوزپلنگ را از خطر انقراض قطعی نجات دهیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای سال ۹۹ تا امروز حدود پنج خانواده یوزپلنگ توسط مردم و توسط محیط بانان مشاهده شد که اتفاق بزرگ و خوبی است.

او با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی که در اختیار دارد از یگان حفاظت استفاده می‌کند، گفت: ما محیط‌بانا‌نی داریم که در عرصه‌های سخت طبیعی مشغول حفاظت هستند و تا به امروز حدود ۱۴۲ شهید و نزدیک به ۴۰۰ جانباز داشتیم.

کلانتری با بیان اینکه خودرو‌هایی که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است، عنوان کرد: در بخش محیط‌بانی هم با کمبود جدی خودرو و موتورسیکلت عملیاتی و در عین حال نبود شبکه بی‌سیم مدرن مواجه هستیم این ۳ درکنار کمبود نیروی انسانی ۴ کمبود جدی سازمان محیط زیست در بخش حفاظت محسوب می شوند.