بیشترین کاهش ازدواج سال ۹۰مربوط به تهران بود

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری درباره عملکرد این سازمان در سال گذشته اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۳۹۰ و در راستای مأموریتهای خود و اجرای تکالیف قانونی به ویژه قانون برنامه پنجم توسعه کشور، گامهای موثری در برقراری عدالت و امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور و پیشگیری از اختلافات و دعاوی حقوقی، برداشته است.

وی در بیان اهم سیاست‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته گفت: شفاف‌سازی و تثبیت حدود و اطلاعات مالکیت‌ها، ‌ شفاف‌سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، ایجاد تسهیل و تسریع در ارائه خدمات ثبتی به ذینفعان و کاهش مراجعات حضوری، بازنگری و اصلاح قانونف مقررات و استاندارد‌سازی رویه‌ها، توسعه کیفی و ارتقای سطح برخوردهای منابع انسانی، اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و ارتقای نظارت، بازرسی و پاسخگویی از سیاست‌های سازمان بود.

رشد ۲۱ درصدی صدور اسناد مالکیتی در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹

تویسرکانی با بیان اینکه تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به اسناد مالکیت تک برگ کاداستری اولین اقدام ما در سال ۹۰ بود افزود: متعاقب ساماندهی بانک جامع املاک و تکمیل کاداستر شهری، صدور اسناد مالکیت جدید تحت سیستم کاداستر آغاز و تا پایان سال ۹۰ نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار سند جدید به مردم تحویل شد که از تعداد کل اسناد مالکیت صادره در سال ۹۰،۸۵ درصد اسناد کاداستر صادر شده است.

وی ادامه داد: جمع کل اسناد مالکیت صادره در سال ۹۰ در مقایسه با سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته است.

معاون رئیس قوه‌قضاییه گفت: در راستای اجرای کاداستر جامع، طی سال ۹۰ مقدار ۵۷۶ هزار و ۷۱۷ هکتار به بانک کاداستر شهری، روستایی و زراعی اضافه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته و به میزان یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۲۹ هکتار رسدیه است. کاداستر منابع طبیعی در سال ۹۰ به میزان ۱۷ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۹۳ هکتار توسعه یافت که در مقایسه با سال ۸۹ به میزان ۱۶۰ درصد افزایش داشته و به میزان ۲۳ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۴۹۸ هکتار رسیده است.

تویسرکانی درباره برون‌سپاری تهیه نقشه تفکیکی آپارتمان‌ها گفت: تا قبل از سال ۹۰ قریب ۸۰۰ هزار ‌نفر از نقشه‌برداران ادارات ثبت سراسر کشور مباشرتا اقدام به تهیه نقشه جهت متقاضیان سند مالکیت می‌کردند که به منظور تسهیل امور و کاهش تخلفات نسبت به برون‌سپاری تهیه نقشه تفکیکی آپارتمان‌ها تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد و پس از آموزش قریب ۴ هزار نفر از مهندسان اجرایی شده است که این فعلا در ۳۰ استان کشور و ۳۶۶ واحد ثبتی با تعداد ۲ هزاز و ۸۱۸ نقشه‌بردار انجام می‌شود.

وی ادامه داد به منظور ساماندهی املاک دولتی، سامانه مدیریت اطلاعات و مستند‌سازی املاک دولتی در راستای ساماندهی منابع اطلاعاتی به نشانی www. maad - ssaa. ir ایجاد و با ورود اطلاعات بیش از یک میلیون رکورد از مالکیت‌های دولت در بانک اطلاعات مذکور و با طبقه‌بندی و شفاف سازی مالکیت‌های دستگاه‌ها اقدام مهمی در خصوص جلوگیری از تعدی به اراضی و املاک دولتی و زمین‌خواری صورت گرفته است.

معاون رئیس قوه‌قضاییه درباره اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح فرآیند پلمپ دفاتر تجاری گفت: با توجه به آسیب‌های ناشی از صدها هزار مراجعه سالانه جهت پلمپ دفاتر شرکت‌های تجاری و حذف صفوف طویل خصوصا در روزهای پایانی سال مالی با اصلاح فرآیند امور و به خدمت گرفتن شرکت پست، پلمپ دفاتر تجاری بدون مراجعه حضوری و با استقرار همکاران در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ایجاد سامانه استعلام الکترونیک گفت: به منظور تسهیل و تسریع در امور و مکاتبات بین دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبتی نسبت به ایجاد شبکه اختصاصی(vpn) بر بستر اینترنت بین دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام شده است. این سامانه با دریافت الکترونیکی استعلام از دفاتر اسناد رسمی و پاسخ الکترونیکی آن توسط ادارات ثبتی نقش مهمی در راستای ایجاد ثبت آنی معاملات خواهد داشت این سامانه از مهر‌ماه سال ۹۰ شروع به کار و تاکنون ۲۷ استان و ۲۲۱ واحد ثبتی و ۲ هزار و ۴۱۲ دفترخانه به آن متصل و بهره‌برداری می‌کنند.

پذیرش ثبت اختراعات، ‌ طرح‌ها و علائم تجاری از طریق اینترنت

تویسرکانی گفت: برای ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری و اختراعات از هفته آینده افرادی که متقاضی ثبت بین‌المللی طرح هستند پذیرش درخواست را از طریق اینترنت انجام خواهند داد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ایجاد سامانه ثبت الکترونیکی خلاصه معامله اشاره کرد و گفت: در این سامانه با ارسال الکترونیکی خلاصه معامله از دفاتر اسناد رسمی به واحدهای ثبتی و ثبت الکترونیکی در بانک جامع املاک و عدم نیاز به داده‌آمایی اقدام می‌شود. اجرای این سامانه به صورت آزمایشی از ابتدای بهمن‌ماه ۹۰ در ۱۲ دفترخانه اسناد رسمی و استان هرمزگان شروع شده است.

تویسرکانی به ایجاد سامانه ممنوع‌الخروجی و رفع ممنوع الخروجی اشاره کرد و گفت: در این سامانه ثبت و ارسال آن‌لاین ممنوعیت خروج از کشور بدهکاران و رفع آن مطابق قانون اجرای مفاد اسناد رسمی از واحد ثبتی به اداره کل نظارت و هماهنگی اجرای اسناد رسمی سازمان برقرار می‌شود. از ابتدای شهریور سال قبل آغاز و تمام استان‌های کشور از آن بهره‌برداری می‌کنند که تاکنون از طریق این سامانه ۶ هزار و ۳۹۸ نفر ممنوع‌الخروج و از یک هزار و ۸۴۰ نفر رفع ممنوعیت شده است.

وی ایجاد سامانه اجرای مفاد اسناد لازم‌الجراء را از دیگر اقدامات سال قبل برشمرد و گفت: در فاز اول این سامانه امکان ارسال اجرائیه توسط دفاتر از طریق شبکه اینترنت به اداره اجرا و ثبت اطلاعات اجرائیه‌های صادر شده، تشکیل پرونده براساس اجراییه، مکانیزه کردن دفتر اندیکاتور، تولید متن نامه‌ها توسط کلیشه‌های از پیش تعریف شده، ثبت اطلاعات انواع ابلاغ‌ها و ثبت نتیجه آنها با امکان اطلاع‌رسانی ابلاغ از طریق رایانامه و پیامک برقرار است و در حال حاضر ۲ استان تهران و اصفهان از این سامانه بهره‌برداری می‌کنند.

تویسرکانی درباره ایجاد سامانه مالیکت صنعتی(حوزه‌های ثبت طرح‌های صنعتی و ثبت اختراعات) گفت: در این سامانه امکان دریافت، ثبت و نگهداری انواع اظهار‌نامه(حضوری، اینترنتی) ثبت اینترنتی مدارک و مستندات پرداخت اینترنتی هزینه ثبت اظهار‌نامه، پیگیری و اطلاع از مراحل رسیدگی از طریق اینترنت، اطلاع‌رسانی به متقاضی ثبت از طریق پیامک و ایمیل، تشکیل پرونده از روی اظهار‌نامه ثبت‌ شده و ارجاع آن به کارشناس، صدور انواع اخطاریه‌ها و آگهی‌ها با استفاده از متون از پیش تعریف شده برقرار است که آغاز اجرای بخش درون دستگاهی ادارات طرح صنعتی و اختراع از اول آبان سال قبل بوده است.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته تعداد یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۶۱۲ قره سند مالکیت در کشور صادر شده است که در مقایسه با سال ۸۹ به میزان ۲۱ درصد رشد داشته و ۸۵ درصد اسناد مالکیت در سیستم کاداستر صادر شده است.

امسال ۹۹ درصد اسناد در سیستم کاداستر ثبت می‌شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه امسال ۹۹ درصد در سیستم کاداستر ثبت خواهد شد گفت: یک درصد هم مشکلات دارد که باید رفع شود. به عنوان مثال بازار تهران را از فضای بالا فقط یک مجموعه مسقف می‌بینیم اما زیر آن صدها واحد وجود دارد که باید نقشه آنها تفیکی شود به همین دلیل چند ماه است در بازار تهران نقشه‌برداران حضور فیزیکی دارند و واحد به واحد موارد را ثبت می‌کنند.

رشد ۱۰۱ درصدی ثبت اسناد مالکیت دولتی

معاون رئیس‌ قوه‌قضاییه گفت: در سال ۹۰ تعداد کل اسناد مالکیت صادره دولتی معادل ۵۲ هزار و ۲۲ فقره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۱ درصد رشد داشته است. از کل اسناد مالکیت دولتی صادره، تعداد ۵ هزار و ۲۲۷ فقره مربوط به شرکت‌های دولتی با رشدی معادل ۱۳۲ درصد و تعداد ۱۲ هزار و ۵۳۶ فقره مربوط به مؤسسات و نهادهای عمومی با رشدی معادل ۵۹ درصد و تعداد ۳۱ هزار و ۱۵ فقره مربوط به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی با رشدی معادل ۱۲۲ درصد نسبت به سال گذشته است.

رشد ۲ درصدی و ۷ دصدی ازدواج و طلاق در کشور

تویسرکانی درباره آمار ازدواج و طلاق در کشور در سال گذشته گفت: در این مدت تعداد ۸۳۳ هزار و ۳۳۲ فقره ازدواج در دفاتر ازدواج به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشته است. از طرفی مجموع طلاق‌های ثبت شده در دفاتر طلاق ۱۳۹ هزار و ۹۶۳ فقره است که نسبت به سال گذشته رشدی معادل ۷ درصد را نشان می‌دهد.

بیشترین کاهش ازدواج در کشور با ۱۵.۲ درصد مربوط به تهران است

وی با بیان اینکه سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸، کاهش ازدواج رقم ۰.۶ را نشان می‌داد اما این میزان در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، افزایش ۱.۲ را نشان می‌دهد گفت: بیشترین افزایش ازدواج در بین استان‌ها مربوط به استان مرکزی با ۲۲.۵ درصد بود و بیشترین کاهش ازدواج در تهران با رقم ۱۵.۲ بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: همچنین بیشترین افزایش طلاق مربوط به استان فارس با ۲۸.۹ درصد و بیشترین کاهش طلاق مربوط به استان خراسان جنوبی با رقم ۳۶.۳ درصد بوده است.

رشد ۳ درصدی معاملات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی

وی ادامه داد: جمع کل معاملات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی در ۱۲ ماهه ۲۲ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۸۷۴ فقره است که دارای رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

معاون رئیس قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ تعداد پرونده‌های مختومه شده اجرا معادل ۵۰ هزار و ۱۲۷ فقره بوده است که در مقایسه با سال قبل از آن به میزان ۳۵ درصد رشد داشته است.

تویسرکانی درباره مطالبات وصول شده بانک‌ها گفت: در سال ۹۰ از طریق دوایر اجرا سراسر کشور مبلغ ۱۳ تریلیون و ۳۵۰ میلیارد و ۴۵۰ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۵۹۳ ریال از مطالبات بانک‌ها وصول شده است.

کاهش ۱۲ درصدی ثبت شرکت‌ها در سال ۹۰

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در این مدت تعداد ۷۸ هزار و ۳۷۳ فقره شرکت به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه طی سال ۹۰ تعداد ۵ هزار و ۸۲ فقره اختراع به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ درصد کاهش داشته است گفت: علائم ثبت شده در این سال با ۱۱ هزار و ۷۴۷ فقره، رشد ۳۱.۹ درصدی داشته است و طرح‌های صنعتی نیز با تعداد یک‌هزار و ۹۵۹ فقره، نسبت به سال قبل از آن، با کاهش ۱۵.۵ درصدی روبه‌رو بود.