با واگذاری مهد‌های کودک به آموزش و پرورش موافق هستیم

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت یادگیری موثر ، اظهار کرد: باید به مدرسه اعتماد کنیم و به تصمیم‌های آن مشروعیت دهیم، این پیام به مدیران مدرسه رسیده است و درمورد بازگشایی مدارس، زمان بندی و شیوه برگزاری امتجانات به مدرسه جایگاه دادیم.

امانی طهرانی بیان کرد: هر جا می‌توانیم باید نقش مدرسه را پر رنگ‌تر کرده و به آن توجه کنیم. در تمام جلسات شورای عالی هم این موضوع به عنوان یکی از مبانی پذیرفته شده و اعضای شورا به آن توجه دارند.

او بیان کرد: تمام آموزش‌ها در چهارچوب مصوبات انجام می‌شود و آنچه محل بحث است در حیطه برگزاری آموزش حضوری یا غیرحضوری است که کنشگران مختلفی در این مورد تاثیر دارند و با توجه به حیطه‌های تخصصی اظهار نظر می‌کنند، آنچه در دوران کرونا برای ما تلخ بوده جبران دوره طولانی کار است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اگر تعداد فوتی‌ها در کشور به کمتر از ۳۰ نفر برسد قطعا تصمیم گیری ما متفاوت خواهد بود.

امانی طهرانی درباره برنامه‌های در انتظار تصویب شورای عالی آموزش وپرورش ، بیان کرد: گاهی در کمیسیون‌ها نقص‌هایی به مصوبات وارد است و باید به تولید کنندگان بازگردد تا اصلاح شود، با این وجود برای عملیاتی‌تر شدن کارها نشست‌هایی با معاونت‌ها برگزار می‌کنیم و بر این اساس موضوع نظام جامع مشاوره را هفته گذشته در نشست با معاونت پرورشی مورد توجه قرار دادیم.

او درباره موضوع واگذاری مهد‌های کودک گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مساله کودک مورد توجه قرار گرفت و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای در این مورد داشت که تصویب کرد. با این ساماندهی ۱۰۰ درصد موافق هستیم، چراکه تربیت کودک بسیار مهم است و ایجاد یک مرکز یا سازمان برای این  منظور اهمیت بالایی دارد و جلسات فشرده‌ای برای ساماندهی مهدهای کودک برقرار است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مورد سازوکار اجرا نگرانی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: تلاش داریم تا نتیجه کار و چهارچوب به گونه‌ای باشد که نگاه ملی در این کار باشد و به دنبال توسعه تشریفاتی نباشیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نگاه ما این است که به تعلیم و تربیت کودک باید نگاه یکپارچه کرد، اما اینکه نگاه تصدی گری داشته باشیم یا نه نظرات متفاوت وجود دارد و نظر بنده این است که جنس این کار از جنس رگولاتوری باشد، نباید نوعی تولی گری را در این دوره دنبال کنیم و طی صحبتی که با آقای وزیر داشتم او هم چنین نگاهی داشت.

امانی طهرنی با اشاره به توسعه کمی و کیفی اوان کودکی اظهار کرد: به موازات سند تحول بنیادین بعد از راه اندازی مرکز مربوط یک مبانی نظری برای دوره صفر تا شش سال باید داشته باشیم.

در آموزش کنکورزدگی وجود دارد

دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه ارزشیابی دانش آموزان گفت: می توانیم در مورد ارزشیابی را به یک نقطه قوت تبدیل کنیم.

او درباره تاثیر شرایط آموزش بر کنکور گفت: علی رغم همه تغییرات همچنان کنکورزدگی در آموزش وجود دارد، البته که اقداماتی در این مورد داریم و معاونت متوسطه گام هایی برداشته است. همچنین شخص وزیر علوم اقداماتی خوبی کرده اند که از جمله این اقدامات کنکور دانش آموزان فنی و حرفه ای است.

او ادامه داد: ورورد بدون کنکور به رشته های فنی و حرفه ای و شرایط مربوط به این رشته ها فرصت خوبی است اما متاسفانه نگاهی که در جامعه به این رشته ها وجود دارد و برچسب هایی که زده می شود باعث سایه انداختن می شود و مهم ترین کار این است که همه خطر را حس می کنیم، اما برای غلبه بر این جریان فعالیت موثر نداشته ایم ضمن اینکه کشور پذیرای جبر در این مورد نیست.

امانی طهرانی درباره سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان، گفت: این موضوع در ۲ بخش آموزش بدو خدمت و ضمن است که در آزمون بدو خدمت صلاحیت حرفه‌ای را با گواهینامه آزمون اصلح دریافت می‌کنند؛ در واقع این موضوع مجموع یک ترکیب آزمونی است که درباره آن کار‌های زیادی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و یادگار مدیریت قبلی این دانشگاه است. همچنین برای ماده ۲۸ و دوره یکساله هم آزمون اصلح داریم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای طبق قانون باید تجدید و بازتعریف شود. تولیدات جدیدی برحسب مصوبات اخیر شورای عالی داریم تا به این موضوع سامان می‌دهیم که چه نوع فعالیتی و با چه سازوکاری کار انجام شود. البته کار‌های مطالعاتی انجام و منتشر شده است و امیدواریم که چهارچوب قانونی پیدا کند.

امانی طهرانی درباره نگرش این شورا درباره مدارس در پساکرونا گفت: مسائل مختلفی بر این موضوع اثرگذار خواد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره نظارت شورا بر کتب درسی با توجه به ایراداتی که به آن وارد است، اظهار کرد: نباید به اشتباهاتی که در کتب درسی اتفاق می‌افتد دامن بزنیم، وزیر آموزش و پرروش هم دستور داده است تا تغییرات ۲ سال اخیر کتاب‌ها بازنگری شود، به طور کلی برنامه درسی، کلان است و اگر تغییراتی رخ می‌دهد در جزئیات خواهد بود.

او افزود: اقدام وزیر آموزش و پرورش درست بود که درخواست تغییرات دو سال اخیر از فیلتر خود را اعلام کرد تا اگر لازم بود اصلاح  شود، البته حساسیت در فضای مجازی زیاد شده است و این تصور را به وجود می‌آورد که تغییرات بسیار پرتعداد و پررنگ هستند.

امانی طهرانی بیان کرد: در یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای به طور متوسط ۵۰۰ المان داریم که ممکن است در آن تغییراتی ناشی از بی سلیقگی، بی دقتی و .. لحاظ شود، اما نباید نسبت به آن ایجاد نگرانی کرده باشیم.