تحصیل ۵۴ هزار دانشجوی خارجی در ایران

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار کرد: جایگاه علم و فناوری را در چند محور می‌توان بررسی کرد که یکی از آن‌ها تعداد مقالات علمی است. ایران سالیانه در میان کشور‌هایی قرار می‌گیرد که بیشترین رشد را در این حوزه داشته و در حال حاضر مقام ۱۵ دنیا را در حوزه تولید مقالات علمی بر اساس ISI و اسکوپوس داریم.

سالار آملی با بیان اینکه حدود ۴۰ دانشگاه بزرگ ایران در رتبه بندی جهانی تایمز قرار گرفته‌اند، افزود: از لحاظ اعتبار در میان کشور‌های جامعه اسلامی نمونه هستیم و کشور ترکیه با فاصله زیادی پایین‌تر از ما قرار گرفته است. همچنین جایگاه بالایی را در میان کشور‌های در حال توسعه کسب کرده‌ایم.

او درباره تعداد دانشجویان خارجی در ایران گفت: حدود ۵۴ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های سراسر ایران تحصیل می‌کنند که در این میان وزارت علوم بیشترین دانشجویان خارجی را دارد.

سالار آملی تاکید کرد: دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور در دوران  شیوع کرونا مانند دانشجویان ایرانی، اما در کشور خودشان به صورت برخط از طریق سامانه‌های دانشگاهی آموزش‌ها را دریافت می‌کنند. البته تعدادی از این دانشجویان که در مقاطع ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند به علت فعالیت در پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در ایران زندگی می‌کنند.

در سه سال گذشته هیچ دانشجوی ایرانی به کشور‌های خارجی اعزام نشده است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار کرد: آمار دقیقی درخصوص تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی وجود ندارد، اما طبق بررسی‌ها حدود ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی در کشور‌های خارجی با هزینه خودشان تحصیل می‌کنند و بسیاری از آنان سر موعود به ایران بازمی‌گردند. وزارت علوم در طی سه سال گذشته هیچ دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های خارجی اعزام نکرده است.

سالار آملی درباره افزایش تعداد دانشجویان خارجی در ایران گفت: تحقق این موضوع به شرایط خاصی نیاز دارد. البته روند کنونی آن تا به امروز مثبت بوده و در طول سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد دانشجویان خارجی در ایران بوده‌ایم. خوشبختانه دانشگاه‌های برتر کشور به این موضوع اهمیت می‌دهند.

او تاکید کرد: در حال حاضر ۵۳۰۰ نفر از دانشجویان ارشد و دکتری ایرانی در کشور‌های خارجی در حال تحصیل در رشته‌های زبان فارسی یا ایران شناسی هستند و حدود ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی ما در دوران کرونا ثبت نام کرده اند که از طریق مجازی به فراگیری آن می‌پردازند تا بتوانند به عنوان دانشجو در ایران تحصیل کنند.

سالار آملی اظهار کرد: دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل عمدتا کشور‌های اروپایی، آمریکا و کانادا را انتخاب می‌کنند، اگر چه به علت سیاست‌های اخیر ما و کیفیت دانشگاه‌های چین تعداد دانشجویان ایرانی در آن کشور هم افزایش پیدا کرده است.

جنسیت در پذیرش دانشجویان خارجی ملاک نیست

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به نقش جنسیت در پذیرش دانشجویان خارجی، گفت: ایران در پذیرش دانشجویان خارجی به هیچ عنوان جنسیت را ملاک قرار نمی‌دهد و حتی گاهی اوقات بر جذب دانشجویان خانم در ایران تاکید داریم. به عنوان مثال از دانشگاه کابل تقاضا کرده ایم که حدود ۵۰ درصد از دانشجویان خانم را برای ادامه تحصیل به ایران بفرستد.

او ادامه داد: برنامه داریم تا دانشگاه الزهرا بتواند یک دانشگاه مشترک زنان در کشور عراق با نام دانشگاه کوفه تأسیس کند که ایده این طرح مطرح شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

سالار آملی گفت: کشور ما از لحاظ برابری تعداد دانشجویان زن و مرد در میان دانشگاه‌های جهان اسلام نمونه است و به همین علت علاقه داریم تا کشور‌های دوست و همسایه ما هم مسیر رشد و افزایش علم آموزی بانوان را فراهم کنند.

 

او در پایان یادآوری کرد: کشور‌های اسلامی برادر ایران هستند و میزان رشد آن‌ها باعث ایجاد ارتباطات بهتری میان ما و آن‌ها می‌شود. هر چه سطح دانش و بینش کشور‌های همسایه افزایش پیدا کند امنیت بهتری را در منطقه خواهیم داشت. همچنین بخش مهمی از امنیت و دانش هر کشوری به زنان آن منطقه بستگی دارد.