تقدیر علما و مراجع از خدمات شهردار تهران

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سفری دو روزه به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید از جمله حضرات آیات مکارم شیرازی ، صافی گلپایگانی ، وحید خراسانی ، سبحانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی و همچنین آیتالله محمد یزدی و مقتدایی دیدار و گفتوگو کرد و مراجع تقلید و علمای قم نیز در این دیدارها ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در شهرداری تهران، بر توجه به نقاط محروم، مسائل فرهنگی، حجاب و... تاکید کردند.

مسئولان باید قدر مردم را بدانند

آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با قالیباف شهردار تهران و جمعی از معاونان و مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را به محضر مقدس حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف تبریک گفت و اظهار داشت: ان‌ شاء الله همه ما از برکات این عید سعید برخوردار بوده و زندگی پربرکت حضرت صدیقه طاهره سلام‌ الله علیها را برای خود الگو و سرمشق قرار دهیم.

وی با اشاره به گزارش شهردار تهران در خصوص اقدامات انجام شده گفت: مطالبی که جنابعالی ذکر کردید، موجب خرسندی و سرور اینجانب شد و بسیار لذّت بردم. شهر تهران اهمیت بسیار بزرگی در جهان اسلام و منطقه دارد و تهران مرکز و پایتخت نظام اسلامی است که باید در تمام بخش‌ها الگوی جهان اسلام باشد.

این مرجع تقلید افزود: کشور ما که افتخار دارد در ذیل عنایات حضرت بقیه الله الاعظم و اهل بیت علیهم الصلاة و السلام ‌باشد و بنابر این اساس تمدن و مدیریت آن، باید تمدن اسلامی و علوی بوده و بر اساس عهدنامه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر اداره شود. وی در ادامه با توجه به اهمیت رعایت حقوق شهروندان و مردم بر مسئولان گفت: مردم شریف ایران که همیشه در صحنه‌های مختلف حضور یکپارچه خود را نشان داده و از اصول و ارزش‌های اسلامی نظام دفاع می‌کنند، بر همه مسئولان حقوق بسیار زیادی دارند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی افزود: مسئولان باید قدردان و شاکر چنین مردم فهیم و شریفی باشند و ‌حقوق آنان را به طور کامل رعایت کرده و وسایل رضایت و خوشنودی آنان را فراهم کنند.

وی در ادامه با توجه به تعداد زیاد محرومان و ضعفا در جامعه تصریح کرد: وظیفه همه مسئولان این است که رعایت حال ضعفا را در درجه اول وظایف خود قرار بدهند و بین شمال شهر و جنوب شهر نباید امتیازی بگذارند. همه ساکنان جنوب و شمال بندگان خداوند هستند و حقوق آنها باید مراعات شود و احترام آنان برای شما و همه مسئولان مملکت واجب است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مردم ولی نعمت همه مسئولان هستند و باید به همه آنها احترام گذاشت و مردم بین خدمت‌گزار و دیگران فرق می‌گذارند و شما باید خدا را شکر کنید که افتخار دارید به این مردم خدمت می‌کنید و بر خدمت خود بر مردم نباید منّت گذاشت.

وی افزود: بنده از جنابعالی تشکر می‌کنم که خدمت به مردم را برای خود افتخار دانسته و آن را وسیله تقرب به خداوند متعال می‌دانید.



این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به تورم و گرانی در جامعه هشدار داد و اضافه کرد: همه باید این معضل بزرگ را برطرف کرده و رضایت مردم را جلب کنند.

وی در ادامه با اشاره به مسائل فرهنگی و مذهبی، به خصوص مسئله حجاب و رعایت این سنت بزرگ اسلامی در جامعه، خواستار رعایت شئون اسلامی و دستورات شرع مقدس در تمام مراکز هنری و فرهنگی مربوط به شهرداری شد و گفت: تمام سنت‌های گذشته ما باید حفظ شود و زمینه‌ای برای سنّت‌شکنی فراهم نشود. چادر برای زن مسلمان یک پوشش سنتی و اسلامی است که بیش از هزار سال است زنان مسلمان ما آن را حفظ کرده و به آن افتخار می‌کنند. چادر لباس متحد‌الشکل زنان مسلمان است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی بیان داشت: زن نزد خداوند متعال بسیار عزیز و دارای کرامت است و خود آنان باید این کرامت و قداست را حفظ کرده و به آن افتخار کنند.

وی تصریح کرد: امیدوارم که خدمات شما مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد و همه اهتمام خودتان را در این راه قرار دهید که وجود مقدس آقا امام زمان از شما خشنود شود و من هم برای موفقیت بیشتر شما دعا می‌کنم.

باید درباره اقدامات شهرداری اطلاع‌رسانی شود

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با شهردار تهران ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) گفت: روزانه بالغ بر ۲ هزار نامه به دست من می‌رسد و در جریان مسائل و مشکلات مردم هستم و اقدام‌هایی که شما در شهر تهران انجام می‌دهید باعثعلاقه مندی بیشتر مردم به انقلاب و نظام می‌شود اما باید از اقدامات و فعالیت‌ها اطلاع رسانی بهتر و گسترده‌تری صورت گیرد.

وی خطاب به شهردار تهران گفت: شما مرد موفقی هستید، هم خوب فکر می‌کنید و هم مرد عمل هستید. مدیریت نیازمند خلاقیت و ابتکارات است که شما هم از آن برخوردارید.



آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: هیچ موقع نباید از پیشرفت قانع شوید و بدانید همیشه راه تعالی و پیشرفت وجود دارد و خدمت به مردم و نظام از بزرگترین نعمات خداوندی است.

این مرجع تقلید افزود: ساخت مساجد، راه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و… صدقات جاریه شما خواهد بود و خوب است تجربیات مهمی که به دست آورده‌اید را به دیگر شهرها منتقل کنید که در این باره شهردار تهران توضیح داد این موضوع که در دیدار قبلی هم به آن تاکید شده بود در دو سال گذشته با جدیت مورد نظر بوده و کارگاه‌های مختلف انتقال تجربه‌ها برای شهرهای دیگر برپا شده است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به موضوع عفاف و حجاب و اقدامات شهرداری در این باره اشاره و اظهار کرد: هر تشکیلاتی که از خودش این گونه فعالیت‌ها را آغاز کند و رویکرد ایجابی و فرهنگی داشته باشد می‌تواند موفق شود. مردم در شهرها از بدحجابی‌ها گلایه دارند.

وی با اشاره به توسعه فضاهای اختصاصی بانوان در تهران گفت: گسترش بوستان‌های بانوان بسیار مهم است و موجب سربلندی نظام می‌شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی در تهران تصریح کرد: باید ۵۰ درصد فعالیت‌های شهرداری عمرانی و ۵۰ درصد دیگر فرهنگی باشد و این موضع تبدیل به سنتی شده و آیندگان نیز بدانند که شهرداری‌ها فقط مسئول عمران شهر نیستند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات در راه مدیریت شهر تهران افزود: شما نشان دادید با وجود مشکلات و کارشکنی‌ها اگر کسی بخواهد کار کند، می‌تواند.

تقویت فعالیت‌های فرهنگی و حمایت از مساجد

آیت الله حسین وحید خراسانی هم در دیدار شهردار تهران بیان داشت: هر مسئولی که به کاری مشغول است باید نسبت به آن کار اشراف داشته باشد، شهرداری یعنی دارنده شهر و خواه ناخواه جنبه صاحب شهر را دارد، شهر یعنی مجمع اجتماع بشر، ‌یعنی مجموعه انسان‌ها که انسان‌ها از جوهر عقل گرفته شده که این جوهر اساس انسانیت است، ‌در این صورت شهردار که مقام سیطره در شهر را دارد به عنوان صاحب شهر است و تمام افراد عائله او محسوب می‌شوند.

این مرجع تقلید با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسائل دینی و مذهبی و به خصوص اقامه عزای حضرت زهرا(س) در تهران افزود: خوشبختانه از زمانی که شما مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتید تغییرات در شهر کاملا محسوس است و باعثخیر بسیار بودید و این ها به خاطر فطرتی است که دارید.

آیت الله وحید خراسانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه تصدی مسئولیت‌ها این است که ما متصدی مقام‌هایی می‌شویم که نه مقام را می‌شناسیم و نه کرسی که آن را می‌گیریم، ‌یکی از اشتباه‌ها در امر مدیریت استفاده از افرادی است که شایستگی آن کار را نداشته باشند و این یعنی به دستورات دین به درستی عمل نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: هرکسی هر کاری را که تصدی می‌کند باید اول علیم باشد و بعد حفیظ، ‌همچنین باید قدرت داشته و دارای امانت باشد؛ ‌ یعنی در هر کاری چهار رکن اساسی وجود دارد ‌علم، ‌حفظ، ‌قوت و امانت که اگر هر مملکتی بر اساس اینها اداره شود همه چیز در آن تمام می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به ذکر ۲۸ نام از روز قیامت در قرآن کریم، ‌یکی از نام‌ها را یوم الحسرت نامید و تاکید کرد: فقط کسی از حسرت برکنار است که در زندگی به حد اعلاء استفاده کرده باشد.

وی خطاب به شهردار تهران گفت: ان شاء الله شما با این موقعیتی که دارید و با مواردی که گفتم بتوانید جنبه‌های مادی و معنوی را برای شهروندان این گونه فراهم کنید. خواندن نماز اول وقت و قرآن به مدتی که به کارتان مزاحمتی ایجاد نکند و هدیه آن به امام زمان(عج) را فراموش نکنید، ‌چرا که عزیزترین گوهر نزد امام قرآن است و اگر هر روز آن را به او هدیه کنید او هم به شما دعای بسیار خواهد کرد.

وی ادامه داد: ‌نماز ارتباط با خداست و قرآن نیز واسطه فیض اوست و ان‌شاء‌الله این سنتی که گذاشتید ادامه دهید و همچنان به مساجد و هیئات کمک کنید و در اقامه عزای فاطمیه و برگزاری دسته‌جات عزاداری کمک کرده و موفق باشید.

آیت الله وحید خراسانی در ادامه گفت: اقامه عزای حضرت زهرا(س) با این شمایلی که امسال برگزار شد کمر وهابیت را شکست و اگر شما به قدر وسع خود این گونه عمل کردید در آخرت نیز حسرت نخواهید خورد و آنچه از خدا خواهید گرفت غیر قابل شمارش است.

تغییرات مثبت در جنوب تهران کاملا محسوس است

آیت الله محمد یزدی در دیدار شهردار تهران با تبریک ولادت حضرت زهرا(س) با اشاره به فعالیت‌های شهرداری تهران گفت: بهترین قاضی عادل مردم هستند، وقتی با مردم رفت و آمد داریم و یا آن‌ها را به دلایل مختلف ملاقات می‌کنیم، صحبت‌های آن‌ها نشان می‌دهد خدمات شهرداری تهران در بخش‌های مختلف چشمگیر بوده و برای مردم کاملا قابل لمس است.

وی افزود: به حمدالله شهرداری نشان داده به دور از بازی‌های سیاسی کار خود را در خط و مسیر صحیح و اصیل به خصوص در حوزه فرهنگی انجام می‌دهد و هیچکس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.

نایب رئیس مجلس خبرگان با بیان اینکه در بعضی موارد ممکن است برخی با تنگ نظری‌ها مسائلی را مطرح کنند اما مردم با دیدن ظواهر امر می‌توانند تغییرات را احساس کرده و درباره عملکردها قضاوت کنند، گفت: در قرآن کریم آیات متعددی درباره شب و روز و اختلاف لیل و نهار و ماه و خورشید و زمین آمده و تأکید شده که در آن‌ها نشانه‌هایی است که توانایی خاص آفریدگار را نمایش می‌دهد.

وی ادامه داد: این آیات نشان می‌دهد هر کسی نمی‌تواند با توجه به ظواهر امر و دقت در آن‌ها بگوید متوجه اختلاف آسمان و زمین نشده است. چیزهایی که به چشم دیده می‌شود بهترین دلیل و قضاوت برای مردم است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تهران شهری است که جمعیت متحرک بسیاری دارد، این جمعیت متحرک وقتی تغییرات را می‌بیند و با گذشته قیاس می‌کند متوجه می‌شود که تغییرات بسیار چشمگیر بوده است و نمی‌توان آنها را انکار کرد. این تغییرات به خصوص در جنوب شهر تهران که مسیر تردد اینجانب نیز هست کاملا محسوس بوده و قابل تقدیر است.

آیت الله یزدی گفت: اسلام می‌تواند زندگی متناسب روز را برای مردم فراهم کند و مدیریت باید به گونه‌ای باشد که نسبت به دنیای امروز عقب افتادگی نداشته باشیم و در عین حال احکام اسلام را هم اجرا کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری تهران در زمینه عفاف و حجاب و همچنین احداثبوستان‌های بانوان اضافه کرد: این فعالیت‌های انجام شده بسیار جالب است و باید در رابطه با موضوعات مرتبط با بانوان با دقت و رعایت مسائل شرعی اقدامات مشابه صورت گیرد.

وی خطاب به قالیباف تأکید کرد: خدمت در نظام اسلامی خدمت به دین و مردم و اثبات این نکته است که اسلام می‌تواند رشد بیشتری را فراهم کند. خدا به شما این توفیق را داده و باید قدر این توفیق را بدانید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نکته مهمی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند و من در عمل می‌بینم در تهران اجرایی شده توجه به ظواهر اسلامی و معماری اسلامی در شهرسازی است. باید توجه داشت که پایتخت ایران اسلامی همان طور که شهرداری تهران تلاش کرده باید به گونه‌ای باشد که به دور از معماری غربی، ظواهر و ویژگی‌های یک شهر اسلامی را داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که تهران روی خط زلزله قرار دارد و برخی با صحبت‌های خود موجب ایجاد ترس در مردم می‌شوند، گفت: باید به گونه‌ای رفتار کرد که با بررسی‌های علمی و دقیق این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین خطاب به شهردار تهران گفت: استعداد و توانایی شما لطف خداییست و باید قدر آن را بدانید. موقعیت سیاسی و اجتماعی و خدماتی که در رابطه با کارهایتان و موضع گیری‌هایتان داشته‌اید نعمتی بوده که خدا به شما داده است. ان‌شاء الله در آینده نیز از این نعمات خداوند بهره بگیرید و در کارهایتان موفق تر باشید.

دیدار قالیباف با آیت‌الله شبیری زنجانی و سبحانی

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار قالیباف ‌ضمن ابراز خشنودی از نامگذاری بوستانی بزرگ در تهران به نام ولایت خاطرنشان کرد: ‌هر چه نام بزرگان، ‌ائمه معصومین(ع) و حتی شعرای دینی و امثال آن برای خیابان‌ها و اماکن شهری باشد بسیار پسندیده است و به شهردار تهران پیشنهاد می‌کنم خیابان و یا مکان مناسبی را با نام مبارک امام صادق(ع) نامگذاری کنند.



وی خطاب به شهردار تهران و سایر مسئولان با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در ارتباط با مسئولان حکومتی گفت: مسئولان فقط مسئول انسان‌ها نیستند بلکه مسئول جانداران و بقعه‌هایی که دراختیار مردم است نیز هستند، دایره مسئولیت محدوده به انسان‌ها نیست و آنچه از فعالیت‌های شهرداری در این زمینه رو به رشد باشد جای خوشحالی است و قطعا این موفقیت موجب افتخار نظام است.

این مرجع تقلید در ادامه همچنین بر برگزاری نماز جماعت در فضاهای عمومی تاکید کرد.

همچنین آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با شهردار تهران گفت: زحمات شما و سایر همکارانتان در شهرداری تهران مورد قبول خداوند بوده و هست.

وی با اشاره به به سیلاب اخیر تهران و حوادثی که پیرامون آن رخ داد از اینکه مدیریت شهری توانست با اقدام به موقع از این سیلاب جلوگیری کند و حوادثجانی برای شهروندان به وجود نیامد ابراز خشنودی کرد و این اقدام را کار بزرگی دانست که به لطف خدا انجام شد.

تهران با گذشته قابل قیاس نیست

آیت‌الله سید محمد علوی گرگانی در دیدار شهردار تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجموعه فعالیت‌های شهرداری گفت: شاید خیلی‌ها این فعالیت‌هایی را که شما انجام داده‌اید انجام می‌دهند، اما ممکن است در راه خدا نباشد؛ ‌در راه خدا بودن، انسانی بودن و بشر دوستانه بودن است و مردی که ریاستی در دست دارد خود را مسئول می‌داند و باید در قبال مردم و حقوق مردم پاسخگو باشد.

وی افزود: گزارشی که شما درباره عملکرد شهرداری گفتید در عمل بسیار سنگین و دشوار است و این چند سال که این مسئولیت را بر عهده داشتید چقدر موانع جلوی شما ایجاد شد، ‌عمدی یا غیرعمدی، سیاسی یا غیر سیاسی اما شما باید همه را پشت سر می‌گذاشتید، ‌این امکان چطور می‌توانست میسر شود و این تنها زمانی است که لطف الهی موانع را برطرف کند.

آیت الله علوی گرگانی ادامه داد: به همین دلیل است که خداوند می‌فرماید رستگاران کسانی هستند که ایمان آوردند، ‌مهاجرت و جهاد در راه خدا می‌کنند و کسانی که این چنین عمل کردند خداوند مقام بسیار بالایی به آنها می‌دهد.

این مرجع تقلید ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام شده در شهرداری گفت: انسانیت انسان و موفقیت او را اگر دیگران بگویند هنر است و انصافا و بینی و بین الله آنچه ما مطلع هستیم و از گروهی درباره فعالیت‌های شهرداری پرسیدیم، صحبت از تدبیر و خدمات و فعالیت‌های خوب و چشمگیر شما در شهرداری است، ‌ تهران را نمی‌توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد چون طرح جامعی نداشت، ‌راهها درست نبود و مشکلات بسیاری پیش پای مردم بود، ‌اما امروز از حسن تدبیر شما و مسئولان شهرداری، ‌خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته و این تغییرات تاثیر زیادی در پیشبرد کارهای کشور و اقتصاد کشور و… دارد.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اهمیت ساخت، ‌توسعه و تجهیز مساجد توسط شهرداری تهران از شهردار تهران خواست تا این موضوع را با سایر مسئولان و قانون گذاران کشور مطرح کند که موضوعات مربوط به هزینه‌های مساجد، تکایا و حسینیه‌ها که امروز به دلیل تورم، ‌ تقبل آنها هزینه‌های بسیاری ایجاد کرده از دوش مردم برداشته شود و تدبیری اتخاذ شود تا بودجه‌ای برای پرداخت و جبران این مسائل اتخاد شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های گسترده در شهرداری تهران گفت: بسیاری از کارها که شما در شهرداری انجام دادید وظیفه شما در مسئولیت شما نبوده است، ‌اما احساس تکلیف کردید، ‌انجام دادید و شد و امیدوارم الگوی تهران گسترش یابد و در سایر شهرهای کشور نیز شاهد این گونه اقدامات باشیم.

ضرورت راه‌اندازی رشته‌های تخصصی حوزوی در تهران

آیت‌الله مرتضی مقتدایی امروز در دیدار شهردار تهران که در دفترمدیرحوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، ضمن قدردانی از خدمات شهرداری تهران در عرصه‌های فرهنگی اظهار داشت: ‌ اهتمام به تقویت مدارس علمیه استان تهران، ظرفیت بزرگی برای راه‌اندازی دروس عالی حوزه و مراکز تخصصی در این استان به وجود می‌آورد.

وی با تأکید بر اهمیت و جایگاه فرهنگی شهر تهران اظهار داشت: ‌باید بر اساس برنامه‌ریزی کلان و حمایت‌های مورد نیاز، بتوان نیازهای معنوی و فرهنگی این شهر را از نظر روحانی، مسجد، مبلغ، مدَرس و… تأمین کرد تا در آینده نیاز این استان و استان‌های دیگر از سوی روحانیون و مبلغین تهران تأمین شود.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه وابسته به امام زمان(عج) است، ادامه داد: در همین حوزه‌ها، مراجع تقلید، مبلغان و مفسران بزرگ تربیت می‌شوند و در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها باید با جدیت بیشتری انجام ‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه کمک به حوزه‌های علمیه، کمک به پایگاه امام زمان(عج) و مورد عنایت حق تعالی است، ‌ منافع معنوی زیادی نیز برای مردم به ارمغان می‌آورد.

آیت‌الله مقتدایی در پایان با قدردانی از خدمات شهرداری تهران خطاب به دکتر قالیباف اظهار داشت: ‌ شما از پیشکسوتان در هشت سال دفاع مقدس هستید و در هرجا که وارد شده‌اید با سلیقه، تدبیر و فعالانه کار کرده‌اید و اعتقاد داریم که فعالیت‌های انجام شده در شهرداری تهران، با تدبیر و مدیریت صحیح انجام شده که شایسته تقدیر است.

گزارش قالیباف محضر مراجع تقلید

شهردار تهران که روز گذشته و امروز در دیدار با تنی چند از مراجع عظام تقلید و علما در شهر مقدس قم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف پرداخت.

محمد باقر قالیباف در این دیدارها ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) ‌ گفت: در شهرداری تهران در شش حوزه فعالیت‌های جدی وجود دارد که یکی از آنها حوزه فعالیت‌های عمرانی است که به حمد الله در ساخت پل‌ها و تونل‌ها وضعیت خوبی داریم و پروژه‌های زیر ساختی به لحاظ زمان اجرای کار، ‌کیفیت و سرعت کار از وضعیت قابل قبولی برخوردار هستند.

وی اعلام زمان اجرای پروژه‌ها را از اقدامات مهم شهرداری دانست که امروز تبدیل به یک فرهنگ در شهر تهران شده و شهروندان آن را از مدیران خود مطالبه می‌کنند.

قالیباف با اشاره به ساخت بزرگراه امام علی(ع) افزود: این بزرگراه از دارآباد آغاز شده و قرار بود تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه یابد که ما طراحی آن را تا حرم حضرت امام(ره) ادامه دادیم و بنا داریم این پروژه مهم و بزرگ را که در شرق تهران قرار دارد تا ۱۳ رجب سال آینده همزمان با میلاد حضرت امیرالمومنین(ع) افتتاح کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و سختی‌های ساخت این پروژه گفت: برای احداثبزرگراه شش هزار خانه در مسیر این پروژه قرار داشت که باید تملک می‌شد که با احداثاین بزرگراه مردم از شمالی‌ترین نقطه تهران تا عوارضی قم بدون هیچ تقاطعی عبور می‌کنند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به پروژه تونل نیایش و دو طبقه کردن بزرگراه شهید صدر افزود: از محورهای پر ترافیک تهران اتوبان شهید صدر است که امیدواریم با ساخت ۱۰ کیلومتر تونل و ۱۰ کیلومتر پل دو طبقه که با ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی و اجرای آن ایرانی است و به صورت تک پایه باید در مدت ۱۹ ماه اجرا شود ‌این ترافیک تسهیل شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر پروژه‌های شهرداری مانند آبگیری دریاچه چیتگر که امسال انجام می‌شود و توسعه خطوط اتوبوسرانی تندرو افتتاح ایستگاه‌های مترو گفت: در حال حاضر سالی ۳۰ کیلومتر مترو حفاری می‌شود و اگر تجهیزات و امکانات آن باشد می‌توانیم ۳۰ کیلومتر در سال را به بهره برداری برسانیم.

شهردار تهران ‌طرح جامع و تفصیلی تهران را از دستاوردهای بزرگ و مهم مدیریت شهری دانست و خاطرنشان کرد: حوزه شهرسازی ۴۰ سال است که از زمان طرح فرمان‌فرمایان تاکنون فاقد طرح تفصیلی بوده است اما در این هشت سال طرح جامع تدوین و تصویب شد که کار مهم و سرنوشت سازی برای تهران است.

وی با بیان اینکه توجه به جنوب تهران به ویژه قشر مستضعف و محروم از اولویت‌های شهرداری است، تصریح کرد: به عنوان مثال در طرح تفصیلی سعی کردیم وضعیت را به گونه‌ای ببینیم که افرادی که در بافت‌های فرسوده و دارای خانه‌های فرسوده هستند که عمده آن‌ها از قشر مستضعفند ساخت و ساز خود را بدون پرداخت هیچ وجهی به شهرداری انجام دهند و از طرف دیگر با وجود آنکه روال کار ما در شمال شهر دادن مجوز ۱۲۰ درصد تراکم است، اما در جنوب شهر به منظور کمک به اقشار ضعیف از خیابان انقلاب به سمت جنوب شرایطی در نظر گرفتیم تا تراکم ۱۸۰ درصد در نظر گرفته شود و این موجب شد تا ساخت و ساز در این محدوده ۵ برابر افزایش یابد.

قالیباف با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در مبارزه با فساد اداری اظهار کرد: ۹۰ درصد نارضایتی مردم در زمینه شهرسازی و ساخت و ساز بوده است و در این ۵۰ ماه گذشته با اقدامات انجام شده در زمینه خدمات الکترونیک در شهر و مکانیزه کردن خدمات عملا نقش نیروی انسانی را به صفر رساندیم و با این کار آسیب پذیری‌ها در این حوزه کاهش جدی یافته است و از این رو در ارزیابی دستگاه‌های نظارتی که سال گذشته انجام شد، شهرداری تهران دستگاه برتر شناخته شد.

وی با بیان اینکه توسعه فضاهای فرهنگی، مذهبی از نیازهای شهر تهران بوده است، ‌افزود: در تهران همان قدر که به ساخت پل‌ها و تونل‌ها و توسعه حمل و نقل عمومی توجه شده به همان میزان و شاید بیشتر به موضوع ساخت مساجد، ‌ رویکرد مسجد محوری با تفکر مسجدی و حمایت و تعمیر مساجد پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در منطقه ۵ تهران که یک میلیون جمعیت دارد کمتر از ۵ مسجد بود اما در منطقه ۱۲ به دلیل نوع بافت تجاری آن که جمعیت متحرک داریم و جمعیت شب خواب آن ۱۵۰ هزار نفر است، ‌۲۵۰ مسجد وجود دارد که نشان دهنده رشد نامتوازن آن بوده است اما به شکر خدا با اقدامات انجام شده امروز در منطقه ۵ بیش از ۴۰ زمین برای ساخت و توسعه مساجد اختصاص یافته است که با حمایت افراد خیر و علاقه مند این کار به سرانجام می‌رسد و علاوه بر آن خود شهرداری نیز ساخت ۴۷ باب مسجد را در دست اقدام دارد که بخشی از آن ساخته شده و بخشی دیگر به زودی به بهره برداری می‌رسد.

قالیباف با اشاره به ساخت مرکز نمایش‌های آئینی و مذهبی گفت: ‌ سالن مدرنی با بالغ بر هفت هزار متر مربع وسعت به موضوع نمایش‌های آئینی و به صورت مشخص تعزیه اختصاص یافته که دارای صحنه نمایش ۳۶۰ درجه‌ای است و دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی افزود: ‌در ایام فاطمیه در هزار مسجد شهر مراسم عزاداری برپا بود که مردم بسیاری در آن شرکت کردند و در ایام مختلف شهر نیز فضای شهری به گونه‌ای می‌شود که مردم با ولادت‌ها و عزاداری‌ها انس می‌گیرند و سعی کردیم تا با آیات قرآن، ‌ جملات و احادیثوضعیت شهر را به فضایی معنوی تبدیل کنیم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به ساخت باغ موزه دفاع مقدس، ‌باغ کتاب و دیگر فعالیت‌های شهرداری در این زمینه که سال جاری به اتمام می‌رسد گفت: ساخت دار القرآن در تپه‌های عباس آباد نیز در دست انجام است و همچنین با پروژه‌هایی که در تپه‌های عباس آباد پیش بینی شده این محدوده تبدیل به بزرگترین قطب فرهنگی کشور خواهد شد و این قابلیت را دارد تا هر جشنواره فرهنگی و اجتماعی را در سطح کشورهای اسلامی پذیرایی کند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: ما علاوه بر آنکه زمینه فعالیت‌های دینی فعالیت داریم‌، ‌در حوزه‌های اجرایی نیز از روحانیت استفاده کردیم و شورایی ۱۲ نفره متشکل از روحانیون برجسته به ریاست حجت الاسلام خاموشی تشکیل شده که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری باید با نظارت این شورا انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شمسه و استقبال شهروندان از آن اظهار کرد: فعالیت‌های شهرداری در زمینه حجاب و عفاف نیز قابل توجه است و امروز ما مدعی هستیم که هر کسی در هر زمانی که به شهرداری مراجعه کند خواهد دید که وضعیت حجاب در این سازمان با سایر بخش‌ها قابل مقایسه نیست و این امر به دلیل آن است که ما خود خانم‌ها را دخیل کردیم و خودشان به سلیقه خود نوع مانتو و ‌رنگ آن را انتخاب کردند و خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند.

قالیباف در ادامه به راه اندازی شهربانو‌ها در ۱۲ منطقه و پنج پارک ویژه بانوان اشاره کرد و افزود: ‌این اقدامات از جمله فعالیت‌های مهم در زمنیه عدالت اجتماعی است و هرچند در زمان افتتاح آنها عده‌ای می‌گفتند موجب تفکیک جنسیتی شده و با آن مخالفت می‌کردند اما زمانی که با استقبال بانوان مواجه شد متوجه شدند و امروز آن را به عنوان یک محیط امن که می‌تواند خدمات مختلف فرهنگی، ‌ورزشی و اجتماعی برای بانوان فراهم کند می‌دانند.

شهردار تهران با بیان اینکه ما معتقدیم مسئولان اجرایی نسبت به دین مردم نیز مسئول هستند و باید در این زمینه فعالیت کنند، ‌به طرح هبه اشاره کرد و گفت: این کار از جمله اقدامات اجتماعی شهرداری است و مردم اقلامی را که نیاز ندارند اعلام می‌کنند و ‌ما آن‌ها را جمع آوری کرده و آن‌هایی که سالم است را بین نیازمندان توزیع می‌کنیم.

وی همچنین از اجرای طرحی ویژه در میدان امام حسین(ع) خبر داد و گفت: میدان امام حسین(ع) که وضعیت مناسبی به لحاظ فرهنگی و المان‌ها ندارد و میدان شهدا با برنامه‌ای که طراحی آن یک سال زمان برد، قرار است تا حد فاصل آن به وسعت ۱۲۰۰ متر تبدیل به محل مناسبی برای تجمیع دسته‌جات مذهبی و برگزاری مناسبت‌های دینی شود و به پیاده راه بزرگی تبدیل شود و امیدواریم دهه محرم امسال بتوانیم شاهد مراسم میلیونی در این مسیر باشیم و تمام آن را به فضایی فرهنگی تبدیل کنیم که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی افزود: مسجد بزرگ شمال میدان امام حسین(ع) به دلیل وضعیت مغازه‌ها دید مناسبی نداشت و الان که میدان تعریض شده مسجد نمای خوبی دارد.

قالیباف در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای ۵۰ هزار زن سرپرت خانوار در تهران گفت: ۶۲۰۰ نفر از این تعداد زنان سیده هستند و شهرداری آنان را شناسایی کرده و زیر پوشش قرار داده است و این از اقداماتی است که شخصا آن را دنبال کرده و بر آن نظارت می‌کنم.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین در تهران اماکنی ایجاد کردیم تا در راه ماندگان و کسانی که شبها جایی برای خوابیدن ندارند به آنجا منتقل میشوند و این در حالی است که سالهای گذشته در شبهای زمستان ۲۰ تا ۲۵ نفر از سرما در خیابان جان میباختند، اما طی سالیان اخیر این طور نبوده و این اماکن برخی شبها تا دو هزار نفر را اسکان داده است و اگر کسی با این شرایط در خیابان باشد شهروندان میتوانند از طریق تلفن ۱۳۷ آن را اطلاع دهند.