به گزارش اقکارنیوز به نقل از خراسان ، بايد گفت تعادل در ميزان مصرف چربي و دريافت کالري نتيجه مطلوب به همراه دارد. به گزارش هلث نيوز بدون شک شير پرچرب حاوي کالري و چربي بيشتري است و هر يک پيمانه آن حاوي ۱۴۶ کالري و حدود ۸ گرم چربي است.شير با يک درصد چربي حاوي ۱۰۳ کالري و ۲.۵ گرم چربي و شير بدون چربي داراي ۸۳ کالري و تقريباً بدون چربي است.

اما برای کاهش وزن، محروم کردن بدن از میزان چربی موجود در لبنیات نتیجه خوبی نمی دهد. نتیجه تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نیز حاکی از این است که کاهش کالری در افراد چاق باعثکاهش وزن موقت می شود. در سال ۲۰۰۳، محققان رژیم غذایی کم چربی را با رژیم غذایی کم کالری مقایسه کردند و دریافتند که نتیجه این دو رژیم تفاوتی با هم ندارد. بنابراین رژیم های غذایی سرشار از چربی علت اصلی تجمع چربی اضافه در بدن نیست و کاهش مصرف چربی نیز تنها راه حل نخواهد بود. در واقع چربی ها با ایجاد هورمونی به نام «کولی سیستوکینین» که احساس سیری ایجاد می کند، جلوی اشتها را می گیرد.

چربی ها روند رها شدن قند در خون را کند می کند و به عبارت دیگر، اگر شیر چرب باشد، چربی کمتری دور شکم قرار می گیرد. در حالی که شیر کم چرب علاوه بر این که چربی های دور شکم را نمی سوزاند، باعثچاق تر شدن فرد نیز می شود. در سال ۲۰۰۵، محققان آمریکایی روی وزن افراد و مصرف شیر بیش از ۱۲ هزار دانش آموز بین ۹ تا ۱۴ سال بررسی کردند و متوجه شدند برعکس فرضیه ای که داشتند، شیر بدون چربی و یک درصد چربی با افزایش وزن ارتباط دارد. سوالی که پیش می آید این است که آیا شیر کم چرب برای قلب مفید نیست؟

اغلب به ما گفته شده است که در مصرف لبنيات بايد مراقب بود زيرا کلسترول مضر (LDL) را افزايش مي دهد. اما LDL حداقل ۴ نوع است و کوچک ترين آن با بيماري قلبي مرتبط است. چربي هاي موجود در لبنيات تنها روي LDL بي خطر تأثير مي گذارد. نکته جالب اين است که قبل از افزودن شير خشک، اغلب شيرهاي بدون چربي به رنگ آبي سفيد است. براي تهيه شير خشک بدون چربي، شير تحت حرارت و فشار بالا قرار مي گيرد تا کلسترول اکسيده شود. در بررسي که روي حيوانات انجام گرفته است مشخص شد، اکسيده شدن کلسترول، تغييرات بيولوژيکي فراواني به همراه دارد. محققان اسپانيايي در سال ۱۹۹۶ گزارش دادند که کلسترول اکسيده شده سرطان زا و قابل جهش يافتن است.