دانشگاه‌های ایران در پذیرش دانشجویان خارجی موفق نبوده اند

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران درباره ظرفیت دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: ظرفیت دانشگاه‌ها به صورت چشمگیری بعد از سال ۵۷ یعنی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت کرده است.

او افزود: در حال حاضر در جذب دانشجویان خارجی  افزایش خوبی نسبت به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی داشته ایم، اما باید گفت که در این زمینه  با موفقیت عمل نکرده ایم.

نیلی احمد آبادی تصریح کرد: در هر کدام از دانشگاه‌های بزرگ کشور حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی جذب می‌شود که این تعداد به نسبت کشور‌های خارجی دیگر مانند ترکیه و ... بسیار کم است.

او با بیان اینکه برای جذب دانشجویان خارجی کشور ایران با محدودیت‌های جدی مواجه بوده، تاکید کرد: بحث تحریم ها، شکل گیری فضای مخالف علیه ایران، روابط خارجی و ... در کاهش جذب دانشجویان خارجی تاثیر زیادی دارند که در کشور ما با محدودیت رو به رو بوده است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد:  دانشگاه‌های ایران به میزان قابل توجه ای فرصت ارائه برنامه‌ها را به زبان غیر فارسی نداشته اند که این موضوع با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده بود یعنی اینکه همه چیز باید به زبان فارسی تبدیل شود و همین عامل باعث ضربه به پذیرش دانشجویان خارجی شده چرا که یکی از دلایل پذیرش دانشجویان خارجی در بیشتر کشور‌ها این است که آن‌ها اجازه دارند برنامه‌های خود را به زبان غیر خودشان یعنی به زبان کشورهای دیگر ارائه دهند.

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: جنبه‌های علمی و مابقی جنبه‌های زندگی برای دانشجویان خارجی که وارد ایران یا کشور‌های دیگر می‌شوند بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید با زبان تمامی آن ها آشنایی لازم را داشت.