چسب‌های هورمونی جایگزین قرص‌ ضدبارداری

به گزارش افکارنیوز ، سکینه موید محسنی در گفتوگو بافارس در مورد روشهای نوین جلوگیری از بارداری اظهار داشت: این روشها عمدتاً به طور غیرخوراکی وارد بدن میشوند مانند برچسبهایی که وسط آن مقداری هورمون استروژن و پروژسترن قرار گرفته، روی پوست چسبیده میشود و به مرور از طریق پوست هورمون جذب بدن میشود.

وی ادامه داد: چون هورمون از طریق پوست جذب بدن می‌شود عوارض داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی را مانند تهوع و استفراغ به آن شکل ندارد. همچنین تداخل دارویی که مانع جذب هورمون‌ها می‌شود هم کمتر است.

موید محسنی اظهار داشت: در این روش هفته‌ای یک برچسب استفاده می‌شود و پس از مصرف ۳ برچسب فرد استفاده از این وسیله را متوقف کرده و خونریزی می‌کند که در واقع دوره قاعدگی فرد محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران به روش استفاده از رینگ(حلقه) که جزو راهکارهای نوین است اشاره کرد و توضیح داد: این حلقه‌ها حاوی هورمون استروژن و پروژسترون هستند و به مدت ۳ هفته داخل واژن قرار می‌گیرد و نیازی به مراجعه به پزشک نیست و توسط خود فرد قابل استفاده است.

وی در مورد کارکرد این روش گفت: هورمون‌ها توسط مخاط واژن جذب می‌شوند و امکان جلوگیری از بارداری را فراهم می‌کنند. البته این دو روش هنوز در کشور موجود نیست.

این متخصص زنان و زایمان به روش‌های نوین که در کشور ما قابل دسترسی هستند اشاره کرد و گفت: یک نوع قرص‌‌های ضد بارداری در بازار موجود است که نوع پروژسترون آنها خاص است و در واقع مثل برخی هورمون‌های مردانه اثر دارند و برخی عوارض مانند افزایش وزن یا عوارض قبل از دوران قاعدگی آنها کمتر است.

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به اینکه استفاده از روش طبیعی برای جلوگیری از بارداری عوارضی برای زوجین به همراه دارد گفت: جلوگیری طبیعی تقریباً از نظر متخصصان روش مناسبی محسوب نمیشود چون بالاترین درصد میزان خطا و بارداری را به همراه دارد ولی عوارض خاصی به طور معمول ذکر نشده است.