افزایش شیب بستری‌های کرونا در تهران
 نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه سلام صبح بخیر اظهار کرد: وضعیت فعلی نسبت دو تا سه ماه گذشته از نظر تعداد بستری‌ها و تعداد مبتلایان کمتر است اما در ۱۵ روز گذشته میزان ابتلا  و بستریان کرونا نگران کننده شده است.

توکلی ادامه داد: به نظر می‌رسد خیزشی برای افزایش تعداد بیماران کرونایی و شروع موج چهارم کرونا در پیش داریم. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده تعداد رو به افزایشی از بیماران مخصوصاً در بخش سرپایی داریم. مراجعه به بیمارستان‌ها در ده روزه گذشته افزایش پیدا کرده است.

او گفت: متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته تعداد موارد بستری تجمیعی در بیمارستان‌های تهران به حدود ۲۰۰۰ نفر رسیده است در حالی که این آمار در یکی دو ماه گذشته حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ بستری در کل بیمارستان‌های استان تهران بوده است. مراجعه روزانه به بیمارستان های استان تهران از ۱۶۰۰ نفر به ۲۰۰۰ نفر رسیده است.

توکلی ادامه داد: میانگین سنی بستری شدگان در استان تهران نیز طی سه ماه اخیر کاهش یافته است؛ البته میانگین سنی جانباختگان تقریبا در همان وضعیت قبلی است.

این عضو ستاد مقابله با کرونا تهران با اشاره به اینکه انتظار داشتیم از ماه گذشته روند نزولی بیماری را داشته باشیم، افزود: اما یک سیر مشخص را طی کردیم و هم اکنون هم روند افزایشی پیدا کرده ایم. وقتی بروز بیماری افزایش پیدا کند دو هفته بعد تعداد بستری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران بیان کرد: امری که موجب نگرانی ما شده جهش ویروس کرونا است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

میانگین سن ابتلا به کرونا کاهش یافته است

توکلی گفت: سن ۱۵ تا ۱۷ درصد مبتلایان به کرونا به زیر ۲۵ سال کشیده شده است. شاخص تعداد ابتلا (علاوه بر موارد بستری) در شهرها هم به عنوان معیار جدید اعمال محدودیت‌های کرونایی خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: از نظر نوع علائم و فاصله زمانی ابتلا، ویروس کرونای انگلیسی با گونه قبلی تفاوت چندانی ندارد به جز اینکه درگیری و ابتلا در سنین پایین‌تر و در بین جوانان بیشتر شیوع پیدا کرده است.

توکلی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و هشدارهایی که به بیمارستان‌ها و مسئولان بخش کرونا داده شده است، نمونه برداری از بیماران مشکوک به ویروس کرونای انگلیسی سریعتر انجام می‌شود تا ابتلا به این نوع ویروس زودتر تشخیص داده شود.

او درباره نحوه تشخیص بیمار کرونایی از بیمار گروه‌های انگلیسی توضیح داد: یک مورد بحث سفر است که در شرح حال بیمار تاثیر گذار است و دوم میزان و شدت علائم در افراد زیر ۶۰ سال است. وقتی یک جوان ۳۰ ساله با علائم خیلی شدید بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کند یک زنگ هشدار از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی است.

این عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: آمار شدت کشندگی ویروس به میزان ۳۰ تا ۷۰ درصد را نداریم، اما شانس کشندگی ویروس کرونای انگلیسی نسبت به وضعیت ژنتیکی، سن و جنس متفاوت است؛ هنوز آمار مستندی نداریم که بگوییم میزان کشندگی در مردان بیشتر است یا زنان.

او ادامه داد: بر اساس گزارش‌های دو ماه گذشته تخمین زده شده که آماری که در شهر تهران داریم «میزان مرگ و میر به تعداد مراجعه» در بدترین وضعیت یعنی آبان ۳ درصد بوده یعنی از هر ۱۰۰ مراجعه ۳ درصد منجر به فوت  شده،   اما هم اکنون این آمار ۲ درصد است.

توکلی تاکید کرد: آمار مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی و ... از حیث مرگ و میر کرونا و میزان بستریان را هم در دست نداریم که اگر اضافه شود قطعا این میزان بیشتر می‌شود. طبق مشاهدات سطح مراقبت در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی افزایش پیدا کرده است.

مراجعه زود هنگام در درمان بیماری کرونا موثر است

این عضو ستاد کرونا ادامه داد: مراجعه زود هنگام در درمان بیماری کرونا خیلی موثر است البته بین ۲ تا ۶ هفته پس از بهبودی امکان بروز برخی عوارض مثل درگیری قبلی، نارسایی کبدی و عفونت مجدد با باکتری ها، عفونت خونی، درگیری اعصاب و فلج کل بدن وجود دارد که بعضا کشنده هستند.

او توصیه کرد: اگر بیمار کرونایی بعد از ترخیص، هر گونه علائم  تب و بد حالی مخصوصا یک هفته بعد از ترخیص را مشاهده کرد باید سریعا برای ارزیابی بالینی به بیمارستان مراجعه کند.  

توکلی ادامه داد: کماکان حدود ۸۰ درصد میزان مبتلایان مربوط به دورهمی و نشست‌های شبانه و ... است. گپ و گفت بدون ماسک، در ابتلا به ویروس موثر است؛ از این به بعد تعداد بیماران سرپایی هم احتمالا در اعمال محدودیت‌ها اثرگذار خواهد بود. کاهش محدودیت‌ها در تهران به دلیل ارزیابی بر اساس تعداد بستریان بود که منجر به عادی انگاری شرایط شد. در خیلی از بیمارستان‌ها آمار کرونایی‌ها تا دو برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران با بیان اینکه نگران شب عید هستیم، تصریح کرد: به دلیل نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز ما احتمالا شاهد افزایش حضور مردم در بازارهای رسمی و غیر رسمی خواهیم بود و این موضوع هم ممکن است منجر به افزایش موارد ابتلا شود.

او افزود: برای کنترل تمام این مسائل پیشنهادهایی به ستاد کرونا داده شده و ستاد کرونای استان تهران در ۲۸ بند محدودیت‌هایی را پیشنهاد داده است. هر چه قدر هم محدودیت گذاشته شود رعایت مسائل بهداشتی به مردم وابسته است.

انتقال ویروس از طریق سطوح منتفی نشده است

توکلی گفت: ساده انگاری و کاهش رعایت شیوه نامه به افزایش انتقال ویروس می‌انجامد. انتقال ویروس از طریق هوا خیلی بیشتر است، اما انتقال از طریق سطوح هم منتفی نشده است. کماکان تاکید داریم که شست و شوی دست همچنان انجام بگیرد. بخش عمده چسبندگی ویروس در ریه و حدود ۱۰ درصد آن در مخاط گوارشی است. حدود ۸، ۱۰ تا ۱۵ درصد کرونای گوارشی نیز داشتیم که خفیف‌تر است و طول دوره آن یک ماه طول می‌کشد. در خوردن مواد غذایی هم مردم باید رعایت کنند.

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران یادآوری کرد: واکسیناسیون در کشور با واکسن روسی شروع شده است. در یک هفته‌ای که واکسن تزریق شده خوشبختانه عارضه جدی بر روی کادر درمان ندیده ایم البته تب خفیف و کوفتگی بدن را در تعداد کمی از کادر درمان داشته ایم که طبیعی است. تا پایان امسال واکسیناسیون عمومی غیر ممکن است اما نهایتا تا پاییز ۱۴۰۰ تزریق عمومی انجام خواهد شد.