به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در این جشن که شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه و با حضور جمعی از مسئولان و شخصیتهای زن ایرانی و مالزیایی در مرکز همایشهای گردشگری کوالالامپور (MATIC) برگزار شد، بیش از یکصد میهمان ویژه و نزدیک به ۴۵۰ تن از بانوان ایرانی و مالزیایی حضور داشتند.

این مراسم کهمخصوص بانوان بود با پخش سرود ملی مالزی و ایران آغاز شد و سپس «یاسمین یوسف» که مجری معروف شبکه‌های رادیو و تلویزیون مالزی است به مهمانان خوش آمد گفت و پس از ان نفیسه گنجی قاری ایرانی چندین آیه ازسوره مبارکه «نسا» که درباره «ضرورت احسان به والدین» بود را برای حاضرین قرائت کرد.
سپس خانم «بتول حائری» همسر سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی و بویژه مدیر بخش خانواده این رایزنی به دلیل برپایی این مراسم و نیز اسقبال از حضور میهمانان خارجی گفت: به برکت انقلاب اسلامی، زنان در ایران به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.

وی افزود: رهبر انقلاب ایران امام خمینی معتقد بود که مردان از دامن زنان به معراج می‌روند و انقلاب اسلامی وجه زنان ایرانی را در اجتماع عوض کرد و باعثشد تا نه تنها مردان به آن‌ها با دیده احترام نگاه کنند بلکه زمینه پیشرفت و آموزش برای آن‌ها باز شود.

سخنران بعدی مسئول برگزاری مراسم روز زن ایرانی بود که با تشکر از ۸۰ بانوی ایرانی و مالزیایی داوطلب که در برگزاری این جشن نقشی مهم ایفاء کردند، گفت: پیامبر اسلام(ص) همیشه می‌گفت که فاطمه پاره تن من است و من می‌گویم فاطمه الگوی زنان ایرانی و مسلمان است.


خانم زهرا مزرجی افزود: ما اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا از عظمت مقام زن در اسلام و جایگاه فاطمه سخن بگوئیم. برنامه‌های شاد و متنوعی تدارک دیده شده که امیدوارم از آن لذت ببرید.

سخنران بعدی سخنگوی دائمی شاخه زنان حزب آمنو(حزب حاکم مالزی) بود که سخنانش را با ابراز خوشحالی از آشنایی با فرهنگ ایران آغاز کرد.

«تان سری نفیسه آدیب» در ادامه گفت: نمی‌دانم چه شد که از اینجا سر درآوردم! اما بسیار خوشحالم که بین شما هستم و می‌توانم زندگی روزمره ایرانی‌ها را از نزدیک ببینم. من دوست دارم با غذا و موسیقی ایران بیشتر آشنا بشوم. خوشحالم که به این مراسم دعوت شدم و این دعوت را با افتخار پذیرفتم.

وی سپس به ارائه آماری از وضعیت زنان در کشور مالزی پرداخت و گفت: زنان در مالزی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و خوشبختانه از وضعیت خوبی از لحاظ رفاهی، آزادی، توسعه و سواد برخوردار هستند.
سپس خانم دکتر غروی استاد دانشگاه تربیت مدرس به دعوت مجری برنامه سخنرانی کردند که با استقبال مهمانان خارجی روبه رو شد.

خانم غروی سخنانش را با ارئه خلاصه‌ای از تاریخ انقلاب شروع کرد و گفت: به نظر من تحول زنان ایرانی به خصوص در حوزه آموزش مدیون انقلاب اسلامی است.


وی افزود: امروزه همه زنان ایرانی حتی در روستاهای کوچک از حق آموزش برخوردارند و به مدرسه می‌روند. بی‌سوادی در کشور ما به برکت انقلاب نابود شده است. به حمد الهی چ‌تر آموزش به همت سازمان انقلاب اسلامی و کمیته امداد اما خمینی به همه روستاهای کوچک ایران کشیده شده است. زنان ستون خانواده هستند و تمام اعضا خانواده را از همسر گرفته تا برادر و خواهر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: در سال ۲۰۰۷، بیش از پانصد هزار نفر از کارمندان دولت در زمینه آموزش را زنان تشکیل می‌دادند. همچنین در ۲۰۰۸ نیز بیش از ۳۰۰ هزار تن از کارمندان دولت در ایران زن بوده‌اند که نسبت به سی سال پیش و قبل از انقلاب ایران یازده برابر شده است. ضمن آنکه در در سال ۲۰۰۹ نیز بیش از ۴۰ درصد از پذیرته شدگان در کنکور کار‌شناسی زنان بوده‌اند. این آمار همچنی درمقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری مشابه است.

به گفته خانم دکتر غروی، زنان ما ۷۳ درصد از خدمات پزشکی بهداشتی کشور را بر عهده دارند و بیشترین حضور را در دانشگاه‌های دولتی و آزاد دارند و این نقشی است که هم در جامعه پسندیده است و هم در اسلام به توانایی زن در مراقبت تاکید شده است. علاوه بر این زنان ما در رشته‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و… تخصص دارند. بسیاری از نابغه‌های مهم ایرانی که بعد‌ها در دنیا به شهرت جهانی می‌رسند زن هستند. حتی در زمینه مذهبی ما حافظان قرآن بی‌شماری از میان دخترانمان داریم که برخی ازآن‌ها به داوران بین المللی مسابقات قرآنی تبدیل شدند. زنان ایرانی آینده روشنی را در افق خود می‌بینند و آمار‌های ما نوید رسیدن این آینده خوشایند را نوید می‌دهند.

بخش ویژه مراسم جشن روز زن ایرانی، تقدیر از خانم الهه حشمتی مدیرمرکز توانبخشی Tasputra و بانوی کارآفرین و خیر بزرگ ایرانی در مالزی بود.

بخش بعدی مراسم نمایش لباس ایرانی - اسلامی بود که مجموعه لباسهای اسلامی ایرانی تحت مدیریت خانم تقویان، مدیر انستیتو طراحی پارچه و لباس دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به همت دانشجویان و نظارت اساتید این دانشگاه طراحی و در این مراسم ارائه گردید.

در پایان تمامی مهمانان مهمان سفره ایرانی بودند و با طعم انواع غذاهای ایرانی بیش از پیش آشنا شدند.