اجرای سفرهای کنترل شده برای نوروز ۱۴۰۰+ جزئیات

 اگرچه سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 8011 بیمار جدید مبتلا به کرونا و جان‌باختن 89 بیمار دیگر در بازه زمانی 24ساعته اخیر خبر داد، آماری که حکایت از افزایش نسبی بیماران دارد، اما مسئولان حوزه بهداشت و درمان در تلاش هستند تا با اعمال تدابیر ویژه شرایط مساعدی را فراهم آورند، برای اینکه ایرانیان بتوانند با خاطری به نسبت آسوده به استقبال سال نو و تعطیلات نوروز بروند.

شناسایی سریع کانون‌های آلودگی به طور نمونه راهکارهایی برای پیشگیری از اثرگذاری جهش‌های ویروس بر طغیان اپیدمی در نظر گرفته شده است. براین اساس به گفته حمید سوری، رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا شناسایی سریع کانون‌های آلودگی و واکنش سریع نسبت به کنترل اپیدمی در این مناطق اولین راهکار است. این واکنش می‌تواند با توجه به شرایط اپیدمی از اعمال محدودیت‌های شدید و جدی یعنی قرنطینه کامل منطقه تا اقدامات ساده‌تر را شامل شود.

وی همچنین اظهار کرد که شناسایی و رصد نقشه جغرافیایی ویروس‌ با هدف پیشگیری از گسترش ویروس جهش یافته را اقدام اساسی بعدی بوده که در این راستا باید ورود مسافران از کشورهای درگیر به صورت جدی رصد و رهگیری شود و خود مسافران هم باید حداقل تا دو هفته در قرنطینه بمانند علاوه براین با هدف پیشگیری از شیوع ویروس جهش یافته از حضور در جمع و دید و بازدید پرهیز کنند. بازبودن مراکز گردشگری در نوروز به هر حال در شرایط کنونی ولی تیموری، معاون گردشگری از این موضوع خبر داده است که اگرچه ستاد کرونا محدودیت‌هایی را برای تردد بین شهرها در تعطیلات نوروزی تصویب کرده، اما در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

براین اساس هرچند که ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های بین شهری با خودروی شخصی را اعلام کرده است ولی آنگونه که اعلام شده سفرهای ریلی و هوایی همچنان انجام می‌شود. اکنون هم تمامی هتل‌ها در همه شهرهای کشور فعال هستند، مگر آنکه مدیر هتلی بخواهد فعلاً فعالیت نکند. با این رویکر هتل‌ها در ایام نوروز هم فعالیت خواهند داشت، و مسافران می‌توانند برای سفرهای نوروزی‌شان هتل رزرو کنند.

البته در این مقوله جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتلداران ایران عنوان کرده است که درصورتی که مسافران اتاقی را رزرو کرده و بعد کنسل کنند، این امر تابع دستورالعمل و شیوه نامه رزرو مراکز اقامتی خواهد بود و بر اساس آن باید جریمه کنسلی را بپردازند. مگر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، هتل‌های یک شهر باید تعطیل شوند. بسته حمایتی برای فعالان گردشگری به این ترتیب ایجاد امکان سفر در قالب تورهای مسافرتی کنترل شده برای افراد وجود دارد و آنگونه که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بیان کرده است، نیز برای فعالان گردشگری دارای مجوز رسمی از وزارت گردشگری در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بسته حمایتی در نظر گرفته می‌شود.

در این میان اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت، اما اکنون به واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است. بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها البته در راستای نظارت بیشتر تیموری از این موضوع خبر می‌دهد که ضمن تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها نیاز است از فعالیت مراکز اقامتی و به طور کل تاسیسات گردشگری بدون مجوز جلوگیری شود و اجازه ندهند خطای یک مرکز سبب تخریب فرصت پیش آمده برای تمامی فعالان این حوزه شود.

به هر حال برنامه‌ریزی برای داشتن نوروز ایمن برای تمامی ایرانیان در شرایطی در دستور کار نهادهای متولی قرار دارد که براساس آخرین آمارهای مربوط به ایپدمی بیماری کووید19 هشت هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا شناسایی شده‌اند که ۶۹۰ نفر از آنها بستری شدند.

به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۳۴ نفر رسید. ضمن اینکه آخرین تحلیل‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. این داده‌ها حکایت از این امر دارد که باید همه ایرانیان چه شهروند و چه مسئول در روزهای باقیمانده از سال جاری با یکدیگر مقابله با این ویروس منحوس متحد بوده تا نوروز 1400 را به خوبی سپری کنند.