به گزارش افکارنیوز به نقل ازخراسان، دکتر محسن عابدزاده دامپزشک با بيان اين مطلب مي گويد: بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو يکي از بيماري هاي مشترک بين انسان و دام است که به ۲ طريق منتقل مي شود. بيماري از طريق کنه به دام منتقل مي شود و افرادي که با دام سر و کار دارند ممکن است از اين طريق به اين بيماري مبتلا شوند البته اين بيماري در دام علامتي ندارد اما در انسان داراي تظاهرات شديدي است.

نحوه دیگر انتقال بیماری، مصرف گوشت آلوده است. یعنی گوشت هایی که فاقد مهر تایید دامپزشکی است و گوشت هایی که در سطح شهر تحت عناوین مختلف ذبح می شود و ممکن است آلوده باشد و مصرف کننده را دچار بیماری کند. وی توصیه اکید می کند مردم از خرید و مصرف گوشت های فاقد مهر دامپزشکی خودداری کنند زیرا این روش بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

به گفته دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت این بیماری در نوع انسانی خود با یک سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته می شود و فرد دچار تب، سردرد، تهوع، استفراغ، درد و علایم گوارشی می شود. پس از چند روز، بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی می شود و پس از ابتلا به خونریزی زیرپوستی وضعیت وی بحرانی و احتمال نجات وی بسیار کم می شود.

وي با اشاره به ابتلاي ۶ نفر از مردم خراسان رضوي به اين بيماري و فوت ۲ نفر از آنان مي گويد: در تلاش هستيم منشاء دام هاي آلوده را شناسايي و در اسرع وقت اطلاع رساني کنيم. به گفته دکتر گويا وضعيت ۴ مبتلاي به اين بيماري در خراسان رضوي رو به بهبود و حال آن ها رضايت بخش است.