به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بهداشت فردی مدرن و در اولویت قرار دادن استفاده از کالاهایی که ارتباط مستقیم با مسایل بهداشتی افراد دارند، در ایران قدمتی کمتر از نیم قرن دارد و توجهی که امروز به این مسایل میشود، در گذشتههای نهچندان دور وجود نداشت و استفاده از کاغذهای بهداشتی (انواع دستمال کاغذی و پوشک بچه و ....) نیز تا حدود ۳۰ سال قبل اصلا مرسوم نبود.

در آن زمان، خانم‌ها و آقایان از دستمال‌های پارچه‌ای گلدوزی شده که جنس و طرح آن به نوعی بیانگر طبقه اجتماعی فرد بود، استفاده می‌کردند البته وضعیت بازار کاغذهای بهداشتی در حال حاضر به گونه‌ای دیگر است به طوری که این کالاها جزو نیازهای اولیه هر خانه‌ای محسوب می‌شوند اما برخی خانواده‌ها بدون اطلاع از ویژگی‌ و کیفیت محصولات بهداشتی و دستمال کاغذی اقدام به خرید می‌کنند.

این مشکل در حالی دو چندان می شود که چندی است با بالا رفتن قیمت محصولات سلولزی بهداشتی، این کالاها به صورت فله و غیر بهداشتی به وفور در بازار دیده می شود.

براساس تحقیقات برخی کارشناسان مسایل بهداشتی، ایرانیان در مصرف دستمال‌های کاغذی بالاترین رتبه را در مقایسه با کشورهای منطقه دارند ولی به طور کلی سرانه مصرف کاغذهای بهداشتی در کشورمان بسیار کمتر از کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته است.

در حال حاضر سرانه مصرف این کالاها در ایران حدود ۲۰۰ گرم و این سرانه در کشورهای پیشرفته تا ۳۵ کیلوگرم است.

بازار دستمال کاغذی در ایران

دستمال کاغذی در کشورمان از تنوع نسبتا بالایی برخوردار است و تقریبا در تمام مغازه‌ها انواع آن شامل دستمال کاغذی‌های ساده و طرح‌دار ۵۰،۱۰۰، ۲۰۰،۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ عددی(دولا)، دستمال‌های مرطوب آرایشی و بهداشتی و دستمال‌های مرطوب و خشک عطری، دستمال‌های جیبی، رولی و حتی فله‌ای دیده می‌شود که البته بسته به نوع کالا، کشور و کارخانه تولیدکننده و چگونگی بسته‌بندی قیمت‌های مختلفی دارند.

در عین حال اگر کسی قصد خرید دستمال کاغذی‌های عطری طرح‌دار که معمولا از جمله گران‌قیمت‌ترین دستمال‌های موجود در بازار هستند و غالبا در مجالس مهمانی، رستوران‌ها و هتل‌های ممتاز مورد استفاده قرار می‌گیرند را داشته باشید، مطمئنا دست‌خالی به منزل باز نمی گردد.

در عین حال چون دستمال کاغذی‌های تولید داخل از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردارند و گاهی دستمال کاغذی‌های خارجی با کیفیت تا پنج برابر قیمت تولیدات داخلی عرضه می‌شوند، می‌توان گفت که افراد کمی به سراغ خرید نوع خارجی می‌روند.


قیمت‌ها در بازار براساس تعداد برگ‌ها، کارخانه تولیدکننده، کیفیت محصول، نوع بسته‌بندی و … متفاوت است.

تولیدکنندگان محصولات سلولزی گوی سبقت را از برندهای خارجی ربوده اند

از این رو با توجه به توان بالای کشور در تولید این قیبل محصولات و ربودن بازار از رقبای خارجی دولت مردان نیز در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید از این بخش به طور ویژه حمایت کنند.

نکته بسیار مهم هنگام خرید دستمال کاغذی این است که این کالا حتما باید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های معتبر خریداری شوند زیرا درصد زیادی از دستمال کاغذی‌هایی که در بازار وجود دارند و گاها با قیمت‌های بسیار پایین عرضه می‌شوند، از کیفیت های پایینی برخوردارند و می‌توانند باعثبروز انواع بیماری‌ها مثل مشکلات پوستی و آلرژی شوند و سلامت افراد را به خطر بیندازند.


خانم‌ها هنگام استفاده از دستمال‌های کاغذی باید بسیار محتاط عمل کنند زیرا دانستن خصوصیات و ویژگی‌های اساسی این محصولات بهداشتی و استفاده از آنها مانع بروز عفونت و بیماری می‌شود و از خطرات و آلودگی‌های جانبی آن جلوگیری می‌کند.


دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه استفاده صحیح از دستمال کاغذی حین بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار حایز اهمیت است، می‌گوید: «متاسفانه افراد وقتی سرما می‌خورند و آب‌ریزش بینی دارند، دستمال‌های آلوده خود را هر جایی می‌اندازند و از این طریق آلودگی را منتقل می‌کنند.»



دستمال کاغذی غیراستاندارد باعثبروز آلرژی

در عین حال استفاده از دستمال کاغذی غیراستاندارد باعثبروز آلرژی، سرفه، مشکلات پوستی و… می‌شود و به همین دلیل هم توصیه می‌شود که خانواده‌ها هنگام خرید از باکیفیت بودن محصول، مطمئن شوند.

نکته مهم دیگر اینکه این دستمال‌های کاغذی یکبار مصرف هستند و در صورت کثیف شدن نباید در جیب یا دست نگه داشته شوند و با مخاط بدن تماس داشته باشند. به همین دلیل هنگام سرماخوردگی حتما دستمال کاغذی جیبی به همراه داشته باشید و از تماس مستقیم آنها با چشم، دهان و ناحیه تناسلی جدا خودداری کنید.

یک کارشناس بهداشت در خصوص ویژگیهای دستمال کاغذی مرغوب گفت: دستمال کاغذی مرغوب و مناسب به دستمال کاغذی گفته می‌شود که بعد از خیس شدن، پودر و ریزریز نشود و بعد از چند دقیقه به حالت اولیه خود برگردد.


لیلا قدیمی ادامه داد: دستمال کاغذی‌هایی که بوی نامطبوعی دارند و روی آنها لکه مشاهده می‌شود از انواع مرغوب به شمار نمی‌روند و دستمال کاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی و به رنگ سفید یا الوان باشد.

وی ادامه داد: ویژگی مهم دیگر کرپ شدن آن است. منظور از کرپ، چین‌خوردگی‌های سطح دستمال کاغذی است که هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می‌شود. به طوری که هنگام تماس با آب و مایعات بعد از حداکثر نیم ساعت حالت اولیه را به دست می‌آورد.

قدیمی بیان کرد: دستمال کاغذی استاندارد سالم، فاقد پرز، الیاف خرد شده، سوراخ و اجسام خارجی است و هنگامی که یک برگ آن را مقابل نور قرار می‌دهید باید پراکندگی الیاف به طور یکنواخت دیده شود و رنگ به کار رفته در ساخت دستمال‌های کاغذی هم باید از رنگ‌های مجاز و ثابت و با رنگ‌ بسته‌بندی متناسب باشد.

وی گفت: گاهی دیده می‌شود که در صورت کشیدن یک برگ دستمال کاغذی همه برگ‌ها بیرون می‌ریزند اما هنگام خرید باید به این نکته دقت کنید که دستمال کاغذی استاندارد در بسته باید به‌طور تاخورده به نحوی بسته‌بندی شود که به راحتی و تک‌تک بتوان آنها را از بسته خارج کرد.

در حال حاضر حدود ۵۰ کارخانه صنایع سلولزی در کشور فعالیت می کنند و با وجود آنکه مصرف این کالا در کشور طی پنج سال اخیر دو برابر شده است اما همچنان با سرانه مصرف استاندارد این کالا در جهان فاصله دارد.

قیمت مواد اولیه صنعت سلولزی به ویژه خمیر کاغذ در بازارهای جهانی طی چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته و از سوی دیگر تحریم‌های بین‌المللی نیز واردات مواد اولیه این صنعت را به کشور مشکل کرده است.


توصیه های اداره کل استاندارد البرزدر خصوص مصرف محصولات بهداشتی – سلولزی

اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان البرز اعلام کرد: بنا بر گزارشات واصله اخیرا برخی از مراکز توزیع و فروش محصولات بهداشتی - سلولزی در سطح کشور اقدام به فروش دستمال کاغذی و سایر فراورده های بهداشتی، به صورت فله یا بدون بسته بندی می نماید. لذا به منظور رعایت سلامتی و بهداشت عمومی مردم و صیانت از حقوق مصرف کنندگان، توجه هموطنان گرامی را به موارد زیر جلب می نماید.

۱ - دستمال کاغذی، دستمال سفره، کاغذ توالت، نوار بهدلشتی و پوشک بچه، در زمره محصولات بهداشتی می باشند که بر طبق استاندارد های ملی مربوطه باید در بسته بندی های بهداشتی و غیر قابل نفوذ(بسته یا جعبه) و با نشانه گذاری کامل ونشان استاندارد عرضه شود.

۲ - عرضه و توزیع این محصولات به صورت فله(بدون بسته بندی) کیلویی و بدون نشان استاندارد از موارد تخلف محسوب شده و از طریق سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سایر مراجع ذیصلاح قانونی قابل پیگیری است.

۳ - محصولات عرضه شده به صورت فله ای یا کیلویی، در بسیاری از موارد دارای آلودگی های میکروبی می باشند که آسیب ها و ضررهای جبران ناپذیری را برای مصرف کننده به دنبال خواهد داشت.

به همین علت توصیه می شود از خرید این گونه فراورده ها جدا خودداری شود. در همین راستا خواهشمند است در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را به اداره کل استاندارد استان البرز از طریق سامانه ۱۵۱۷ اعلام نمایید.



دستمال کاغذیهای غیربهداشتی و غیراستاندارد به دلیل استفاده از سفیدکننده‌های نوری، حامل بیماری‌ های خطرناک پوستی هستند.



امروزه در برخی از کشورهای پیشرفته جهان، تولید دستمال کاغذی‌های ضدویروس در دستور کار کارخانجات تولید کاغذهای بهداشتی قرار گرفته است که استفاده از آن ها موجب کاهش شیوع ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی می ‌شود.



از دستمال در جیب و کیف مانده استفاده نکنید!



دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌ های عفونی با اشاره به این که استفاده صحیح از دستمال کاغذی حین بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار حایز اهمیت است، می ‌گوید: " متاسفانه افراد وقتی سرما می ‌خورند و آب ‌ریزش بینی دارند، دستمال‌ های آلوده خود را هر جایی می ‌اندازند و از این طریق آلودگی را منتقل می‌ کنند. "



در عین حال استفاده از دستمال کاغذی غیراستاندارد باعثبروز آلرژی، سرفه، مشکلات پوستی و… می‌ شود و به همین دلیل توصیه می ‌شود خانواده‌ ها هنگام خرید از با کیفیت بودن محصول، مطمئن شوند. نکته مهم دیگر اینکه، این دستمال ‌های کاغذی یک بار مصرف هستند و در صورت کثیف شدن نباید در جیب یا دست نگه داشته شوند و با مخاط بدن تماس داشته باشند. به همین دلیل هنگام سرماخوردگی حتما دستمال کاغذی جیبی به همراه داشته باشید و از تماس مستقیم آن ها با چشم و دهان جدا خودداری کنید.