لزوم جامعه محوری امر مهارت در کشور

 علی اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در آیین رونمایی از طرح ایجاد ١۴٠٠ مرکز مهارت آموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی ضمن اظهار کرد: صیانت از موقعیت کارگر در گرو روآوری به مهارت آموزی است.

او با بیان اینکه در موج چهارم تکنولوژی شأن انسانیت می‌طلبد که تغییرات جدی در حوزه کاری شکل دهیم، گفت: مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای در جستجو منزلتی، چون معلم هستند و نباید این تبعیض و تفاوت وجود داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه لایحه‌ای را تنظیم کردیم که وزیر تعاون آن را به دولت محترم تقدیم کند تا همترازی مربیان فنی و حرفه‌ای و دیگر معلمان در دستور کار قرار گیرد گفت: امروز بیش از ۴۵ درصد ورودی‌های سالانه ما را فارغ التحصیلان دانشگاهی شکل می‌دهند که  عمدتا مهندسان و رشته‌های فنی هستند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه سیاست ما به سمت جامعه محوری مهارت سوق داده می‌شود، گفت: در طول چهل سال گذشته عمده‌ترین محوریت سازمان، آموزش بوده است.

هاشمی بیان کرد: امروز تعداد مراکز جوار کارگاهی به  ٢۴۶ مرکز رسیده است و تا پایان مهر ٩٨، این تعداد ٩٠ واحد بوده است و از مهر ٩٨ به بعد این عدد به ٢۴۶ مرکز ارتقا یافته است.

او با بیان اینکه برخی از اقدامات احیای مراکزی است که تعطیل شده بود، گفت: تاسیس ١٠۵ مرکز جدید نیز حاصل مدیریت جمعی ٢٠ ماهه‌ی ماست.

هاشمی با بیان اینکه حکومت‌ها به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند و کارگاه‌های ما از عهده پاسخ به نیاز امروز برنمی آییند، اظهار کرد: تمام کارگاه‌های کشوری می‌توانند جز کارگاه‌های کارآموزی باشند و تمامی استادکاران می‌توانند جز مربیان و استادکاران ما باشند.

او با بیان اینکه اقبال واحد‌های صنعتی ما را به آن داشت که ١١٠ درصد رشد نسبت به چهل سال گذشته رقم بزنیم، افزود: هزار و ۴٠٠ مرکز جوار را برای سال جاری پیش بینی کردیم که برای آن گام‌های موثری برداشته شده است.

هاشمی گفت: ۵ هزار و۴٠٠ استاندارد ظرف ۴٠ سال صرفا بر روی موضوع شغل تدوین شده بود و بازنگری و رو آوری به استانداردی که زیرساخت مهارت را به نحوی شکل دهد که ما را در کنار جوانان جویای کار قرار دهد در اولویت است.


او با بیان اینکه امروز استاندار ما بر ارزیابی شغلی، شایستگی و حرفه می‌اندیشد و با شرکا و ذی نفعان این امر شکل می‌گیرد، بیان کرد: مراکز سنجش مهارت به معنی تضمین کیفیت آموزش است و به ایرانیان اطمینان می‌دهد با در دست داشتن گواهی نامه می‌تواند در جایگاه خود باشند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مربی باید با نگاه جدید و تجهیزات جدید در موقعیت خود باشد و تغییرات نیازمند بازنگری است، گفت: ما از ارز محوی در مهارت عبور کردیم و امروز نگاه ما به نیاز بازار و تقاضاهاست.

او با بیان اینکه در گذشته ٣١ درصد فعالیت‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای تقاضا بود و امروز نزدیک ۶٠ درصد آموزش‌ها حاصل تقاضاهاست، گفت: بدون دستیابی به مهارت گفتگو و توسعه ارتباط نمی‌توانیم جریان شویم و باید برای این جریان به گروه‌های مرجع وصل شویم و قابلیت‌های ملی و منطقه‌ای باید دراولویت قرار گیرد.

هاشمی با بیان اینکه در مردادماه خبر خوش ما دستیابی به مراکز و دپارتمان‌های جدید است، گفت: توسعه اختیارات به بخش‌های غیر دولتی در دستور کار است چرا که مهارت باید جامعه محوری باشد.

او ادامه داد: امروز دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیده است که به تدوین استاندارد‌های آموزشی و قبول حضور چندساعت دانشجویان در کارگاه‌های روی آورد.

هاشمی ادامه داد: آموزش و پرورش باید ۵٠ درصد و وزارت علوم باید ٣٠ درصد ظرفیت خود را در اختیار مهارت قراردهد.