به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق، "امنيت اخلاقى از مهمترين مقولاتى است كه مردم به آن احتياج دارند ... نيروى انتظامى در كوچه و خيابان بايد با همه چيزهايى كه از نظر اخلاقى ممنوع و خلاف است، مقابله كند و اين جزو وظايف شماست."

این جملات را مقام معظم رهبری سال ها قبل در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی مورد تأکید قرار دادند.

جمله ای که البته بعدها توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، مورد بی مهری قرار گرفت و او رسما اعلام کرد که با برخورد با مظاهر بدحجابی در خیابان ها توسط پلیس مخالف است.



البته این مخالفت ها با گشت های ارشاد تنها منوط به رئیس جمهور نبود. تعدادی از رسانه های داخلی و بسیاری از رسانه های خارجی معاند نیز با غوغاسالاری و سیاه نمایی پیرامون طرح امنیت اخلاقی و تلاش ناجا برای ایجاد گشت های ارشاد، تلاش کردند تا نیروهای خدوم انتظامی کشور را در راه عمل به فرامین فرماندهی کل قوا؛ به خشونت و مبارزه با آزادی شهروندی متهم کنند.

این در حالی است که باید اذعان کرد ناجا در فضای موجود، برای اجرای طرحی که برای یک جامعه اسلامی و قبل از آن برای یک جامعه انسانی یک ضرورت اساسی محسوب می شود؛ گویا همچنان مظلوم است و دست های یاریگر کمی به سمت او برای اجرای موفق تر این طرح باز شده است.

و صد البته هنگامیکه مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ می شود و یا دولت به عنوان قوه مجریه که تمامی امورات کشور را به دست دارد؛ از حضور در مسئله گسترش حجاب کم می گذارد و با مصادیق برخورد با آن نیز رسماً مخالفت می کند؛ طبیعیست که ناجا برای اجرای امر مقام معظم رهبری دست تنها و مظلوم بماند و برای برخورد با مصادیقی مثل بدحجابی، سگ بازی و سایر مقولات برهم زننده امنیت اخلاقی جامعه غیر از خدا یاوری نداشته نباشد.



انتقادات و بی مهری ها همچنان ادامه دارد

غیر از برخی از رسانه های داخلی که با انتشار عکس ها و خبرهای جهت دار، پیرامون طرح امنیت اخلاقی و گشت های ارشاد شیطنت می کنند و برخی انتقادات خود از طرح را با رویکرد کوبش آن و مخالفت صریح با حرکت ولایی ناجا مطرح می کنند؛ بسیاری از رسانه های صهیونیستی و اسرائیلی نیز نسبت به اجرای این طرح در ایران واکنش نشان داده اند.



*سایر کشورهای دنیا با بدپوششی چه برخوردی می کنند؟

در کنار تمام این مقولات و شواهد و دلایلی که برای حقانیت طرح گشت های ارشاد در ایران اسلامی وجود دارد اما نگاهی به قوانین سایر کشورهای دنیا در زمینه پوشش عمومی برای مردان و زنان نیز شاید بتواند بر میزان اطلاعات منتقدان نسبت به ضرورت های قانونی در زمینه رعایت پوشش و ضرورت حضور پلیس در آن بیفزاید.

جستار ما اینطور می گوید که تمام کشورهای دنیا، قوانین مصرّحی در زمینه رعایت پوشش دارند و الزام قانونی و حضور قاطع پلیس برای اجرای صد در صدی این قوانین نیز به هیچ وجه نه جنجال رسانه ای را در این کشورها در پی داشته است و نه حساسیت هیچ شهروندی را برمی انگیزد. به این دلیل که جملگی اذعان دارند که قانون مقوله ای لازم الوجود و البته محترم است.

برای مثال در ایالت های مختلف آمریکا اگرچه قوانین مختلفی پیرامون وضعیت پوشش وجود دارد اما زنان و مردان در تمام ایالت های این کشور موظف هستند در هنگام اختلاط با جنس مخالف برای ساعات طولانی(مثلا در محیط کار یا کالج ها)، سطح خاصی از پوشش را رعایت کنند. سقف رعایت این پوشش در هنگام حضور جنس مخالف توسط قوانین هر ایالت مشخص می شود و موارد خروج از آن با برخورد پلیس مواجه می شود.



در بخش دیگری از قوانین کشور آمریکا پیرامون رعایت پوشش نیز به این قانون برمی خوریم که پوشیدن شلوار بگ(گشاد) در تعداد زیادی از ایالت های آمریکا برای زنان و بخصوص برای پسران و مردان ممنوع است.

و یا همینطور در ایالت کنتاکی لایحه ای پیشنهاد شده است که به موجب آن پوشیدن شلوار از زیر کمر توسط مردان، موجب دستگیری و ۱۰۰۰ دلار جریمه است.

در کره نیز همانند سایر کشورهای جهان قوانین مهم و لازم الاجرایی پیرامون پوشش وجود دارد. بر اساس یکی از این قوانین، زنان مکلف هستند که در طول ساعات کاری شلوار بپوشند و استفاده از دامن برای آنها در هنگام حضور در سازمان های اداری ممنوع است.

کانادا بعنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان نیز یک قانون کلی در زمینه پوشش دارد که تمامی افراد حاضر در این کشور موظف به رعایت آن هستند. بر طبق این قانون هرگونه برهنگی در بدن که توهین به اعتقادات و قوانین کشور کانادا باشد و مغایر با امنیت عمومی باشد غیر قانونی است و با آن برخورد می شود.

مصادیق توهین و مغایر بودن برهنگی با امنیت عمومی نیز مشخص و به تمامی پایگاه های پلیس در کشور کانادا ابلاغ شده است.

در ایالت پنسیلوانیای آمریکا نیز زنان بر طبق قانون حق آرایش غلیظ و میک آپ را ندارند. در واقع آرایش آنها نباید در حدّی باشد که توسط مأموران پلیس، غلیظ و زننده تشخیص داده شود وگرنه با برخورد پلیس مواجه شده و مجبور به پرداخت جریمه و یا تحمل زندان خواهند بود.

و همینطور در کلورادو نیز زنان حق پوشیدن لباس های زننده را ندارند و پلیس در صورت مشاهده مصادیق زنندگی، با آنها برخورد می کند.

بر اساس قوانین کشور امارات عربی متحده نیز، برهنگی در سواحل آزاد این کشور و یا پوشیدن هرگونه لباسی که توهین به مقررات این کشور تلقی شود غیر قانونی است و با آن برخورد می شود.

در میان قوانینی که ما آنها را یافتیم نکته جالبی نیز وجود دارد و آن توجه پلیس به فضاهای داخلی خودروها است.

در واقع در قوانین تمام کشورها اینطور لحاظ شده است که خودرو اگرچه محیط شخصی است اما سرنشینان آن حق انجام هرکار غیر اخلاقی و یا مغایر با امنیت اخلاقی آن کشورها را ندارند.

برای مثال بر طبق قوانین شهر نیویورک، هیچکس حق ندارد در خودروی خود برهنه شود. این کار در شهر نیویورک با تذکر پلیس مواجه می شود و جریمه آن نیز ۱۰۰ دلار و یا گذراندن ۹۰ روز در زندان است.

و تمام اینها تنها بخشی از قوانینی بود که در کشورهای دنیا درباره رعایت پوشش اجرا می شود و پلیس نیز بر حسن اجرای آن نظارت صد در صدی دارد.

در هر حال رئیس جمهور ایران هم اگر با گشت های ارشاد مخالف باشد و حتی اگر هیچکس هم دست تشکر و یاری به سمت جان بر کفان ناجا برای مقابله با بدحجابی و بدپوششی دراز نکند اما طرح گشت های ارشاد با قدرت و صلابت توسط ناجا به اجرا گذاشته شده است و دعای خیر قاطبه حزب اللهی جامعه ایران و متدینین در کنار رضایت مقام معظم رهبری یاریگر راه پرمخاطره ناجا در اجرای طرح های امنیت اخلاقی و گسترش آنها خواهد بود. و این در حالی است که آرزوی همه پاک شدن مصادیق ناامنی روانی و اجتماعی از صحنه جامعه است.