به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، حجتالاسلام محمدجواد حاج علیاکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش تجلیل از برگزیدگان جشنواره ۱۲ تا ۱۲ که عصر امروز در این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: پیام روشن این برنامه تقویت رویکرد سیاسی و اجتماعی مساجد است امروز باید به این پرسش جواب داده شود که سهم مساجد در برنامه مهندسی فرهنگی کشور چیست.

وی افزود: مطابق روایات، مؤمنان دل در گروی مساجد دارند و باید به این پرسش پاسخ دهند که هم‌اکنون سهم آنان از مساجد چیست و چه ظرفیت‌هایی باید در مساجد افزوده شود؟ امروز مساجد در رویش‌های فرهنگی و مقاومت فرهنگی سهم نخست دارند.

حاج علی‌اکبری گفت: ما با توجه به دستاورهای حوزه فرهنگ و کسانی که به جبهه انقلاب تعلق دارند، پایگاه اصلی انقلاب اسلامی همچنان مساجد است.

وی افزود: مساجد عمدتاً با پشتوانه مردمی اداره می‌شوند و تأثیر شگفتی در جامعه دارد.

این مقام مسئول گفت: همه کسانی که مقابل فتنه ۸۸ ایستادند مسجدی بودند، آنجایی که حضور مسجد پررنگ بود کمترین مشکل داشتیم و آنجایی که خلأ مسجد داشتیم تنها مسجدی‌ها ایستادند و مقاومت کردند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه آیا از همه ظرفیت مساجد کنونی استفاده لازم می‌شود یا خیر گفت: پاسخ قطعاً منفی است! از همین تعداد مساجد که داریم استفاده مطلوب نمی‌شود.

وی گفت: نخستین گام مرکز رسیدگی به امور مساجد احیای ظرفیت خاموش مساجد است. بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مساجد بدون استفاده مانده است و این یک اسراف بزرگ فرهنگی است.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: جای بسی تأسف است که اکثر مساجد در بیشتر اوقات روز تعطیل هستند، یعنی مکانی بزرگ و دارای امکانات جانبی تعطیل است.

وی افزود: حتی از ساختمان‌های مساجد استفاده درست نمی‌شود و قدم اول این است که ظرفیت خاموش مساجد در همه ابعاد فعال شود. این امر نیاز به طرح و برنامه دارد بالاتر از همه اینها مشارکت کارگزاران مساجد و هیئت امنا است که به این باور باید رسید.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: ‌ اگر این نگاه و باور نباشد بزرگترین امکانات مساجد بدون استفاده می‌ماند و مسجد را باید دوباره شناسایی کرد و از نوع شناخت.

وی با طرح این پرسش که چرا مساجد باید تعطیل باشند، گفت: در جایی که می‌شود از انواع برنامه‌های مساجد استفاده شود استفاده نمی‌شود به طور مثال جریان کرسی‌های آزاداندیشی در مسجد چه نقشی دارند و چرا چنین کرسی‌هایی در مساجد برگزار نمی‌شود.

حاج‌ علی‌اکبری با طرح پرسش دیگری که آیا مساجد کنونی از تمام ظرفیت‌های آن استفاده می‌شود گفت: کافی است براساس نیازهای کنونی و بافت جدید شهری فهمید که در این زمینه اقدامات لازم انجام نشده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات مساجد برای ورود به عرصههای تازه کافی است، خاطرنشان کرد: نهضتی برای ساخت مساجد باید در کشور و به خصوص تهران به وجود آید، چرا که فقیرترین شهر کشور از نظر تعداد مساجد است.