حل مشکل ریزگردهای آسمانی باآب پاشی زمین!‬

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایران،هفته گذشته درست در حالی که ریزگردها به حدی تهران را فرا گرفته بود که با نگاهی از پنجره هم این وضعیت وخیم احساس میشد، محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار اعلام کرد: شهرداری باید خیابانها را آبپاشی کند.

در حالی که منشأ ریزگرد‌ها به اثبات رسیده است، محمودی به کیفیت پائین آسفالت و نقش آن در ایجاد ریزگرد‌ها و عملیات عمرانی در شهر اشاره کرد و آشکارا گفت اگر ریزگرد‌های عربی هم وجود نداشته باشند، ذرات معلق کم‌تر از دو نیم میکرون در هوای تهران وجود دارند.

او غیر از پیشنهاد آبپاشی توصیه دیگری هم ارائه داد: شهرداری برای مهار ریزگردها از مخلوط آب و مواد چسبنده استفاده کند!

این پیشنهاد‌ها در حالی مطرح می‌شود که بارها در کارگروه کاهش آلودگی هوا مطرح شده است مسئولان پیشنهادات خود را در این کارگروه و کمیته‌های علمی زیرمجموعه آن مطرح کنند تا پس از چکش‌کاری، به اجرا درآید. ولی بیشتر اعضای کارگروه بیشتر تمایل دارند نظرات شخصی خود را با رسانه‌ها در میان بگذارند.

خبرنگارانی که در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا حضور همیشگی دارند، می‌بینند اعضای این کارگروه هنگامی که دور هم جمع می‌شوند، اختلاف نظر جدی با هم ندارند و معمولاً حرف‌های یکدیگر را تأیید یا تکمیل می‌کنند اما هنگامی که از جلسات بیرون می‌روند، پاسخ یکدیگر را از طریق رسانه‌ها می‌دهند. این اتفاق هفته گذشته هم افتاد.

پس از این که معاون عمرانی استاندار پیشنهاد آبپاشی خیابان‌ها برای کنترل ریزگرد‌ها را داد، یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: این که مطرح شده آب‌پاشی و شست‌وشوی خیابان‌ها توسط شهرداری بویژه آبپاشی اتوبان‌های پرتردد تأثیر بسیار زیادی در کاهش پدیده ریزگردها دارد، بحثی غیرکارشناسانه است چرا که ریزگردها مانند باران از مرزهای دیگر کشورها وارد کشور می‌شوند و با آبپاشی بر آنها نمی‌توان با آنها مقابله کرد.

به گفته رشیدی، مگر چقدر آب می‌توان بر سطح شهر پاشید که از عهده ریزگردهای آسمان شهر برآید؟! همچنین دکتر ناصر کرمی درباره اظهارات محمودی چنین موضع گرفت: برای رد همه فرض‌های قبلی درباره منشأ ریزگرد خوب است فقط به همین یک نکته توجه کنیم که ریزگرد در اسفند و فروردین که خاک در ایران و عراق نمدار است و از بیشترین پوشش گیاهی برخوردار است، شدت می‌گیرد و برعکس در مرداد و شهریور که خاک خشک و تفتیده است و حفاظ گیاهی ندارد، فروکش می‌کند.

معاون عمرانی استاندار هم در برابر موضعگیری کارشناسان و اعضای دیگر کارگروه کاهش آلودگی هوا سکوت نکرد و گفت: آبپاشی خیابان‌ها برای کاهش ریزگردها کاملاً علمی و از وظایف شهرداری تهران است؛ کسانی که می‌گویند این اقدام طنز است، باید به داشته‌های علمی‌ خود شک کنند.

او بار دیگر تأکید کرد: این اقدام کاملاً علمی و از وظایف شهرداری تهران است و بر انجام آن تأکید داریم ولی شهرداری به وظیفه خود عمل نمی‌کند. محمودی با بیان این که اقدامات عملی و اجرایی در داخل شهر از وظایف شهرداری است گفت: ‌ برای سلامت شهروندان آبپاشی خیابان‌ها باید انجام شود و امیدواریم این اقدام صورت گیرد.

معاون عمرانی استانداری تهران با اشاره به این که نبود امکانات از جمله ماشین آبپاشی غیرمنطقی است، بیان داشت: این حرف‌ها برای فرار از مسئولیت است. در حالی که مسئولان در حال پاسخ دادن به یکدیگر در رسانه‌ها هستند، تهرانی‌ها ریزگرد‌ها را به ریه‌های خود می‌فرستند و کسی هم به این توجه نمی‌کند که در استان تهران هیچ کاری برای مقابله با ریزگرد‌ها نمی‌توان انجام داد و موضوع باید در سطح ملی و بین‌المللی پیگیری شود.

این اختلافات میان اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران باعث میشود مشکل ریزگردها را از طریق کارگروه ملی پیگیری نکنند. همچنین در میان این بگو مگوهای رسانهای، بسیاری از طرحهایی که به کاهش آلودگی هوای تهران میانجامد، فراموش میشود.