به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه خراسان،دکتر ناظمي اردکاني رئيس سازمان ثبت احوال کشور در مراسم گردهمايي مسئولان ادارات کل ثبت احوال کشور که در محل بنياد شهيد خراسان رضوي برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: در بحث جمعيت شناسي هيچ سازماني به جز ثبت احوال کشور متولي نيست و تنها اين سازمان است که درباره اين موضوع کمي کار کرده است و هشدار مي دهد که اگر به مسئله جمعيت پرداخته نشود رشد جمعيت در آينده منفي خواهد شد.

هزینه های میلیاردی در هر سال برای تغییر نام

وی به تغییر نام در دادگاه ها اشاره کرد و افزود: برای تغییر نام شخص باید به دادگاه مراجعه کند که این باعثایجاد حجم زیاد پرونده در دادگاه ها و همچنین پرداخت هزینه زیادی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به وکلا در سال می شود که این کار می تواند توسط ثبت احوال انجام شود. ناظمی با اشاره به فراموش شدن اسامی قدسی اضافه کرد: اکنون برای نام گذاری، اسامی قدسی را فراموش کرده ایم هرچند که ثبت احوال متولی نام گذاری نیست ولی می تواند به ترویج اسامی قدسی کمک کند.

ثبت شهادت در اسناد جمعیتی و سجلی کشور

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه افزود: ثبت احوال کشور برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدام به ثبت شهادت شهیدان در پایگاه جمعیتی و اسناد سجلی کشور کرده است. وی همچنین اضافه کرد: در گذشته وقتی به اسناد جمعیتی و اسناد سجلی مراجعه می کردیم شهادت شهید فوت ثبت شده بود که ثبت نام شهید در اسناد سجلی و پایگاه جمعیتی اولین اقدام مبارکی بود که برای ترویج و پاسداشت فرهنگ ایثارو شهادت در ثبت احوال کشور انجام شد.

صدور شناسنامه برای شهدا

دکتر ناظمی همچنین اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که شهید زنده است و نزد خدا روزی می خورد و فرد عادی است که وقتی می میرد شناسنامه او باطل و بی اعتبار می شود پس بر اساس این اعتقاد می خواهیم برای شهدا از تاریخ شهادت شناسنامه جدیدی صادر کنیم و اکنون هم در حال برنامه ریزی برای طراحی آن هستیم تا نام شهید ماندگار و روح ایثار و شهادت در جامعه دمیده شود. وی به اجرای طرحی برای ارائه خدمات رایگان ثبت احوال به خانواده شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: مبلغی که ما برای خدمات سجلی می گیریم چندان چشمگیر نیست و هدف ما از ارائه خدمات رایگان گرامیداشت این عزیزان است.

دشمن از فرهنگ ایثار و شهادت می ترسد

همچنین در ادامه گردهمایی مسئولان ادارات کل ثبت احوال استان های سراسر کشور حجت الاسلام رحیمیان نماینده ولی معظم فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مسئله قداست شهادت و ایثار برای همه روشن و بدیهی است ولی همواره باید به خودمان این ارزش را یادآوری کنیم و آن را زنده نگهداریم. وی همچنین افزود: امروز دشمن از نیروی هسته ای و نیروگاه و صنایع ما هراس ندارد؛ زیرا در این عرصه ها از ما جلوتر است. دشمنان از روحیه شهادت و ایثار و ارتباط با امامت می ترسند به همین دلیل به تهاجم فرهنگی روی آورده اند.

الگوی ما شهدا و جانبازان هستند

وي با انتقاد از صدا و سيما تشريح کرد: در شب عيد فلان هنرمند را که هيچ ندارد در تلويزيون در مقابل چشم ده ها ميليون ايراني قرار مي دهند، اگر زن است در مقابل او يک مجري مرد و اگر مرد است يک مجري زن مي گذارند و آن ها را به عنوان الگو معرفي مي کنند درحالي که امام (ره) گفته اند رهبر ما حسين فهميده است و ما هم مي گوييم الگوهاي ما فرزندان و همسران شهدا وجانبازان هستند.