جراحی زیبایی مشمول نفقه نمی‌شود

حسن فدایی کارشناس حقوقی در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا نفقه اولاد شامل تحصیل در دانشگاه می شود یا خودِ فرزند موظف به تامین هزینه است یا خیر گفت:  مطابق قانون، تحصیل و بهداشت در نفقه عوارض ذکر نشده  اما مطابق نفقه زوجه ای که این مباحث به آن‌ها، مطرح است نفقه تحصیل و دانشگاه باید پرداخت شود.

 فدایی در پاسخ به مخاطب دیگری که گفت:  همسر بنده منزل را ترک کرده و به مدت سه ماه برنگشته است و حالا درخواست نفقه داد آیا نفقه به زن تعلق میگیرد یا خیر،  اظهار کرد: اگر خانمی منزل را بدون دلیل ترک کرده و آقا اظهارنامه داده که منزل را ترک کرده از لحظه ترک، قانون نفقه به او تعلق نمی‌گیرد و اگر حکم عدم تمکین داشته باشد نفقه زوجه به او تعلق نمی گیرد.

این کارشناس در پاسخ به طرح سوال مخاطبی که  گفت: پدر و مادر فقیری دارم و هم فرزندانم  محتاج به کمک هستند  و توانایی اداره همه را ندارم، چه کسی برای کمک کردن مقدم است، بیان کرد: باید فقر و تمکن طرف مقابل ثابت شود. اگر شخص فقط توانایی اداره یک گروه را دارد قانون در این موارد می‌گوید آنهایی که در خط عمودی نزولی هستند مقدم هستند. یعنی فرزندان بر پدر و مادر مقدم است لذا باید نفقه فرزند پرداخته شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که من و برادر و خواهر پنج فرزند هستیم و پدر ما وضع مالی خوبی ندارد آیا برادر بزرگ مسئول نفقه دادن هست یا خیر، اظهار داشت: بحث برادر بزرگ فقط در خصوص نمازهای قضا و روزه مطرح است و همه فرزندان در این امر شریک هستند اگر یک نفر بپردازد می‌گویند واجب کفایی است و بقیه مسئول پرداخت نیستند اما بهتر است که بین همه تقسیم شود.

فدایی در پاسخ به سوال فردی که پرسید آیا جراحی زیبایی مشمول نفقه می‌شود یا خیر، اظهار کرد: طبق آنچه در بحث قانون مدنی ماده  ۱۱۰۷ قید شده جراحی زیبایی مشمول نفقه نمی‌شود.