پای مرغ چه خواصی دارد؟

پای مرغ (به انگلیسی: chicken feet) بخشی از مرغ است که همیشه دور ریخته می‌شود و حتی برخی از مردم، آن را چندش‌آور می‌دانند. اما پای مرغ برای عده‌ای دیگر بسیار خوش‌مزه و یکی از خوراکی‌های عالی روی سفره غذای‌‌شان است.

بافت نرم و طعم منحصربه‌فرد پای مرغ در کنار مواد غذایی دیگر یا جداگانه پختن آن با روش‌های مختلف می‌تواند علاقه بسیاری را به خود جلب کند. این روزها بیشتر مردم آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین پای مرغ می‌خورند.

طبق تحقیقات انجام شده «پای مرغ» حاوی بسیاری ازپروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آن‌ها نیست. از همین جهت به افرادی که دچار مشکلاتی مانند: خمیدگی که ناشی از کمبود کلسیم است، پوکی استخوان، آرتروز،نرمی استخوان(راشیتیسم) در کودکان و بزرگسالان، روماتیسم، شکستگی استخوان و به طور کلی تغییرات ساختمانی در استخوانها و نیز اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D را می‌توان با ااستفاده از این ماده غذایی درمان کرد، که در ادامه به خواص درمانی و روش مصرف آن خواهیم پرداخت.

بسیاری از پزشکان تغذیه و همچنین پزشکان جراح اورتوپدی در بسیاری موارد استفاده از سوپ های مختلف حاوی عصاره پای مرغ را به بیماران خود توصیه می کنند.

 

**پای مرغ  دارای کلاژن است

بنا بر بررسی‌های محققان تایوانی، پای مرغ سرشار از کلاژن است و علاوه بر کلاژن حاوی اسید هیالورونیک است. این اسید چشمه جوانی نامیده شده و می‌تواند پیری را به تأخیر اندازد. اسید کندروایتین سولفات هم ماده دیگری است که در پای مرغ به‌فراوانی دیده می‌شود. این اسید برای افراد مبتلا به آرتروز و کسانی که مشکلات مفصلی دارند مفید است.

**سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

پای مرغ بسیار مغذی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. درواقع، مواد معدنی موجود در آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. پای مرغ همچنین حاوی مواد معدنی مس، منیزیم،فسفر،روی و کلسیم است. برخی از این مواد معدنی برای غلبه بر بیماری ها مفید هستند. بنابراین، با مصرف منظم پای مرغ می‌توانید سیستم ایمنی بدن‌تان را در وضعیتی بسیار مطلوب نگه دارید.

***به بازسازی پوست کمک می‌کند

کلاژن موجود در پای مرغ برای سلامت پوست مفید است و سلول‌های پوستی را بازسازی می‌کند و جلوی صدمات سلول‌های پوستی را می‌گیرد. پای مرغ همچنین انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد و از پیری زودرس آن، که با چروک پوست نمایان می‌شود، پیشگیری می‌کند.

**به کاهش فشارخون کمک می‌کند

پای مرغ بیشتر از سینه مرغ کلاژن دارد. کلاژن پای مرغ موجب کاهش فشار خون می‌شود. این کلاژن می‌تواند از مقدار رنین پلاسما بکاهد و جلوی بالارفتن فشار خون را بگیرد. پای مرغ، به‌دلیل دارابودن ماده معدنی پتاسیم، برای تنظیم فشارخون افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید است.

به‌طورکلی، هنگام درست‌کردن سوپ پای مرغ، برای طعم آن، نمک فراوان استفاده می‌شود. اما افراد مبتلا به فشارخون معمولا به سدیم هم حساس هستند. بنابراین، برای پیشگیری از بالارفتن فشارخون نباید از نمک زیاد استفاده کرد.

**به سلامت لثه‌ها کمک می‌کند

لثه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان هستند، زیرا تمام غذایی که وارد بدن می‌شود ابتدا با دندان‌ها، لثه و زبان پردازش می‌شود. بنابراین، برای حفظ لثه‌ها به مواد مغذی مفیدی نیاز داریم. مصرف پای مرغ به‌دلیل دارابودن مقدار زیادی کلاژن، اسیدهای آمینه و دیگر مواد ژلاتینی در سالم و قوی نگه‌داشتن لثه‌ها مفید است.

***سالم نگه‌داشتن ناخن‌ها

حفظ سلامت و قدرت ساختار ناخن‌ها مستلزم وجود کلاژن کافی در بدن است. پای مرغ منبعی عالی از کلاژن است و افرادی که روزانه از این نوع خوراکی استفاده می‌کنند ناخن‌هایی قوی و سالم خواهند داشت.

**حفظ تعادل هورمونی

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی‌ای که موجب تعادل هورمونی بدن می‌شود ماده روی است. پای مرغ حاوی این ماده معدنی است و در هر بار مصرف، یک‌سوم نیاز روزانه بدن به روی را تأمین می‌کند. همچنین چربی‌های خوب موجود در پای مرغ عملکرد غدد بدن را بهبود می‌بخشند. غدد بدن معمولا با کمک چربی‌های سالم به‌درستی کار می کنند.

سلامت سیستم رگ‌های خونی به‌خاطر وجود کلاژن نقش مهمی در خون‌رسانی به نقاط کنترل غدد بدن ایفا می‌کنند.

**خواص درمانی پای مرغ آشنا شوید

• بهترین درمان برای پوکی استخوان

• بهترین درمان برای راشیتیسم

• بهترین جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروفها

• بهترین پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش

• بهترین جایگزین برای قرص های غضروف ساز اروپایی و آمریکایی

• بهترین کمکی برای رشد کودک و نوجوان

• بهترین درمان برای سرماخوردگی و ضعف شدید

• بهترین منبع گلوکزامین و سولفات کندورایتین

• بهترین ترمیم کننده شکستگی استخوان

• بهترین بهبود دهنده کمردرد

51

**خواص پای مرغ در درمان طب سنتی

مصرف پای مرغ برای پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش بسیار مفید می‌باشد.

پای مرغ سرشار از مواد غضروف ساز و سولفات کندروئتین است. از این رو برای ترمیم و شکستگی استخوان مفید است و به عنوان جایگزین مناسب برای قرص‌های غضروف‌ساز خارجی محسوب می‌گردد.

در طب سنتی از خواص پای مرغ برای درمان سرما خوردگی و رفع ضعف شدید استفاده می‌شود.

یکی دیگر از خواص پای مرغ کمک به حفظ سلامتی و جوانی پوست و ناخن ها می‌باشد. ترکیبات کلاژن و الاستین مسئول حفظ سلامت پوست و ناخن‌ها در بدن هستند که در این ماده غذایی به مقدار فراوان یافت می‌شود. همچنین استفاده از پای مرغ موجب از بین رفتن خشکی پوست و رطوبت دهی به پوست می‌شود.

استفاده از پای مرغ به دلیل وجود پروتئین های خاص در آن برای تنظیم و کنترل فشار خون مفید است.

مصرف پای مرغ برای کمک به درمان بیماری استئوآرتریت (نوعی بیماری مفصلی تحلیل رونده که به طور معمول در افراد مسن دیده می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان می‌باشد) مفید است.

پای مرغ منبع خوبی از آهن و سایر املاح میباشد، لذا استفاده از ان برای درمان کم خونی توصیه میشود.

**بهترین راه برای درمان افسردگی

پای مرغ را به خوبی بشویید. پوست پای مرغ را به خوبی تمیز کنید بهتر است از یک برس استفاده کنید. اکنون پای مرغ را کبابی کنید توجه داشته باشید ناخن های پنجه را حتما قطع کنید .تاثیر این کباب بر افسردگی بسیار شگفت انگیز می باشد . این روش بر خلاف دارو های شیمیایی عوارض کمی دارد.

پای مرغ دارای حاوی انواع مختلف اسید آمینه مانند آرژنین می باشد که به بدن در آزاد کردن هورمون هایی که باعث کاهش اضطراب و استرس می شوند کمک می کند.

***طریقه مصرف پای مرغ

به منظور استفاده از خواص پای مرغ و فواید درمانی آن می‌توانید تعدای پای مرغ را پس از شستن و تمیز کردن همراه با چند لیوان آب و یک یا دو عدد پیاز به مدت ۴ تا ۶ ساعت بر روی حرات ملایم طبخ نمایید.

پس از گذشت این زمان محتویات را داخل مخلوط کن ریخته و سپس آن را صاف کنید و در فریزر نگهداری کنید. به منظور مصرف کافی است از عصاره پای مرغ تهیه شده مقدار یک قاشق را به انواع سوپ و خورشت تهیه شده، اضافه کنید.

 

52

**عوارض زیاد خوردن پای مرغ

میزان چربی و کلسترول پای مرغ بسیار بالا است و از این رو زیاده‌وری در مصرف آن برای بیمارن قلبی عروقی خطرناک می‌باشد. بنابراین به افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند، توصیه می‌شود هنگام مصرف، آن را با آب لیموترش و یا آب غوره مصرف کنند.

از آنجا که پوست پنجه مرغ ممکن است حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ در مرغ‌ها به آنها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده باشد یا به آنها هورمونی داده باشد که همه این‌ها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ شود، لذا به منظور استفاده از پای مرغ حتما آن را از مرغداری‌های ارگانیک و مطمئن تهیه نمایید.