معتبرترین دانشگاه‌های جهان درسال۲۰۱۲

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، يكي از اين بخشها ارائه آمار دانشگاههاي جهان بر اساس اعتبار و شهرت جهاني است. اين سايت براي سنجش دانشگاهها و تعيين رنكينگ جهاني، شاخصهايي از جمله آموزش، پژوهش، چشم انداز بينالمللي، درآمد صنعتي و تعداد تقديرنامههاي دانشگاهها را مورد بررسي قرار ميدهد؛ اما معيارهاي اين سايت براي سنجش اعتبار و شهرت جهاني، تنها "اعتبار آموزشي و پژوهشي" است.

این سایت مانند هر سال در سال ۲۰۱۲ نیز معتبرترین دانشگاه‌های جهان را با بررسی همین شاخص‌ها معرفی کرده است.



قدیمی‌ترین دانشگاه آمریکا، معتبرترین دانشگاه جهان است


بر این اساس دانشگاه " هاروارد " که قدیمی‌ترین موسسه علمی در آمریکاست و تا به حال ۴۰ نفر از برندگان جایزه نوبل را در خود جای داده است، با نمره ۱۰۰ و کامل به عنوان معتبرترین دانشگاه دنیا در سال ۲۰۱۲ معرفی شده است. این دانشگاه که در ایالت " ماساچوست " آمریکا واقع شده است، در سال ۱۶۳۶ تاسیس و پس از آن به نام اولین بانی خیر آن " جان هاروارد " نامگذاری شد.



۷۰ جایزه نوبل ماحصل فارغ‌التحصیلان MIT


همچنین " موسسه تکنولوژی ماساچوست " یا همان دانشگاه " MIT " آمریکا با نمره ۸۱.۷ در بخش اعتبار آموزش و نمره ۹۰ در بخش پژوهش با کسب مانگین نمره ۸۷.۲ رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه که بیش از ۱۰ هزار دانشجو را در خود جای داده است، تا به حال منزل علمی ۷۰ برنده نوبل بوده است.



کمبریج لندن، جایگاه تاثیرگذارترین افراد در دنیای مدرن


پس از دانشگاه MIT، دانشگاه " کمبریج " انگلستان که با ۱۸۳۰۰ دانشجو، بزرگترین مردان علمی تاثیر گذار در دنیای مدرن از جمله نیوتن، رادرفورد، داروین، کریک و واتسون را فارغ‌التحصیل خود کرده است، با میانگین نمره ۸۰.۷ با نمره آموزشی ۸۲.۷ و پژوهشی ۷۹.۷ در رتبه سوم معتبرترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است.



سومین دانشگاه ثروتمند دنیا، چهارمین دانشگاه معتبر


اما چهارمین دانشگاه معتبر جهان، با نمره آموزشی ۶۷.۵ و پژوهشی ۷۴.۵ و میانگین ۷۲.۱ دانشگاه " استنفورد " آمریکا نام گرفته است. سومین دانشگاه ثروتمند جهان در سال ۱۸۹۱ توسط " لیلاند استنفورد " در خاطره پسرش تاسیس شد و هم اکنون پذیرای ۷ هزار دانشجوی کارشناسی و ۴ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی است.



دانشگاه کاشف " آنفلوآنزا " در رتبه پنجم قرار گرفت


بر اساس این گزارش، دانشگاه " برکلی " آمریکا که حدود ۳۶ هزار دانشجو را در خود جای داده است، در رتبه پنجم معتبرترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه در بخش آموزشی نمره ۶۵ و در بخش پژوهشی نمره ۷۴.۸ را کسب کرده و موفق به کسب میانگین نمره ۷۱.۶ شده است. از افتخارات این دانشگاه می‌توان به کشف ویروس " آنفلوآنزا " و همچنین کشف " ویتامین E " توسط فرغ‌التحصیلانش اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، در رتبه بندی سایت THE پس از این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های " آکسفورد " انگلستان، " پرینستون " آمریکا، " توکیو " ژاپن، " لس آنجلس آمریکا " و " Yale " آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، در این رتبه‌بندی هرساله ۱۰۰ دانشگاه معتبر جهان معرفی می‌شوند.