افزایش ابتلاء نوزادان به کولیک در مادران مضطرب

به گزارش افکار نیوز،دكتر "وجيهه مدرسي" در گفتوگو با ايسنا ، اظهار كرد: به نفخ روده نوزادان،كوليك شيرخوارگي گفته ميشود و از روز پانزدهم پس از تولد آغاز ميشود.

وی ادامه داد: کولیک یا نفخ روده نوزاد به مواردی گفته می‌شود که نوزاد با شیرمادر و یا شیرخشک‌ تغذیه شود و مشکلی به لحاظ وزن‌گیری و یا نحوه دفع مدفوع و یا حتی استفراغ شدید نداشته باشد. از ۱۵ روزگی به بعد نوزاد حدود ۳ ساعت در روز و دست‌کم ۳ بار در هفته به دل دردهای عصرگاهی دچار می‌شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان افزود: چون این دل دردها ناشی از تکامل ناکافی دستگاه گوارش نوزاد و پدیده‌ای طبیعی است از این‌رو تلاش‌های اولیه نظیر در آغوش گرفتن، دمر کردن و استفاده از داروها برای برطرف کردن دل درد تاثیر چندانی ندارد.

مدرسی با اشاره به روند رو به تکامل دستگاه‌های مختلف بدن نوزاد از جمله دستگاه گوارش هم‌زمان با رشد، گفت: با رشد کودک حرکات دستگاه گوارش نیز تکامل می‌یابد.

وی تصریح کرد: حرکات دودی(موجی) دستگاه گوارش از بخش‌های فوقانی آغاز و تا مقعد ادامه دارد. این در حالی است که البته همیشه حرکات دودی در نوزادان نیست و توقف در حرکات دودی و سبب قولنج در نوزاد می‌شود بدین معنا که گاز و هوا در محلی تجمع می‌یابد و سبب آغاز دل درد در نوزاد می‌شود.

یک فوق تخصص گوارش کودکان خاطرنشان کرد: گریه، نخستین واکنش کودک به دل درد است که در این حالت به علت باز بودن دهان، هوا بلع می‌شود که خود به تشدید دل درد کمک می‌کند.

دکتر مدرسی در خصوص بهبود نفخ روده در نوزادان گفت: غالباً در ۳ تا ۴ ماهگی بتدریج دستگاه گوارش تکامل یافته و این دردها بهبود می‌یابد.

وی با تاکید به مراجعه پزشک بدنبال بروز عارضه دل درد در نوزادان ادامه داد: چنانچه پزشک پس از بررسی و معاینه برای نوزاد تشخیص کولیک را گذاشت این عارضه به درمان خاصی نیاز ندارد.

این فوق تخصص گوارش کودکان افزود: دل‌درد می‌تواند به علل دیگری چون تنگی محل خروجی معده، ریفلاکس و یا اختلال در دفع باشد که باید زیر نظر پزشک درمان شود. در مواردی نیز دل‌دردهای نوزاد علت گوارشی ندارد که باید پزشک بررسی کند.

دکتر مدرسی در خصوص اقدامات مادر برای تسکین و کاهش شدت دل درد گفت: چون در شیر مادران مضطرب ماده‌ای ترشح می‌شود که اضطراب و گریه نوزاد را در پی دارد از این‌رو فرزندان مادران مضطرب بیشتر به عارضه کولیک دچار می‌شوند.

وی توصیه کرد وقتی مادر با تشخیص پزشک از ابتلاء نوزاد به عارضه کولیک مطمئن شد اصراری به تجویز داروهای مسکن نداشته باشند.

یک فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه برخی داروها بر روی هوش نوزاد تاثیرگذارست، ادامه داد: مادران با توجه به توصیه‌ پزشکان باید نوزادان را در آغوش نگه داشته و از اضطراب خود بکاهند.

دکتر مدرسی افزود: نوزاد در هنگام کولیک به حرکات هماهنگ و ظریفی مانند تکان ملایم در گهواره نیاز دارد. در مواردی هم آب جوشیده ولرم بدون افزودن هر گونه شیرینی سبب افزایش حرکات دستگاه گوارش و بهتر شدن دل درد نوزاد می‌شود.

وي يادآور شد: مادر ميتواند نوزاد را به شكم بخواباند كه البته شيرخواران زير سه ماه نبايد طولاني مدت در اين وضعيت باشند. در بهترين حالت شيرخوار بايد در آغوش مادر به شكم نگهداشته و از مصرف خودسرانه مسكنها خودداري شود.