۲۰ درصد افراد چاق، کبد چرب دارند

به گزارش افکار نیوز ،سیاوش ناصری مقدم در گفتوگو با فارس، در مورد دلایل و علایم کبد چرب خاطرنشان کرد: کبد چرب علامت خاصی ندارد و فقط از روی آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص است و بیشتر در افرادی دیده میشود که وزنشان بالا است یا چربی و قند خون بالایی دارند و از طرفی فعالیت فیزیکی یا تحرک کافی ندارند.

وی ادامه داد: کبد چرب معمولاً با ‌تغییر شیوه غذا خوردن و روی آوردن به فست فودها و غذاهای آماده و تغییر شیوه زندگی ایجاد می‌شود. کبد چرب نشانگر فقدان سلامت عمومی است چرا که چربی که در کبد جمع می‌شود و می‌تواند در عروق بنشیند، رگ‌ها را تنگ کند یا مشکلات عروقی، قلب و مغز و حتی کاهش طول عمر را در پی داشته باشد.

فوق تخصص گوارش و کبد خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده را در ایجاد کبد چرب موثر دانست و افزود: افرادی که کالری بیش از اندازه مصرف می‌کنند و معمولاً روغن‌های چندبار استفاده شده مصرف می‌کنند در معرض خطر کبد چرب قرار دارند ولی آنچه بیش از همه در جلوگیری چرب شدن کبد موثر است فعالیت فیزیکی به اندازه کافی، داشتن وزن مناسب، کنترل میزان قند و چربی خون و داشتن رژیم غذایی متعادل است و بهترین راه درمانی است چرا که دارو در درمان کبد چرب چندان تاثیری ندارد.

دبیر انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران تصریح کرد: افراد باید از بروز بیماری کبد چرب مطمئن شوند چون ممکن است علائم آزمایشگاهی و سونوگرافی کبد چرب یا سایر بیماری‌های کبدی اشتباه گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر افراد چاق دچار مشکل کبد چرب هستند اذعان داشت: ‌ اما کبد چرب در افراد لاغری که قند و چربی خون بالا دارند هم دیده می‌شود.

به گفته ناصری مقدم زندگی شهری و صنعتی به عنوان یکی از عوامل موثر ایجاد کبد چرب مطرح است چرا که به دلیل رفاه اجتماعی افراد تحرک فیزیکی چندانی ندارند و همین امر به مشکلات دامن می‌زند.

وی گفت: ممکن است در صورت عدم توجه به درمان کبد چرب ۱۰ تا ۱۵ درصد این افراد به ناراحتی‌های کبدی دچار شوند به شرطی که التهاب در کبد وجود داشته باشد که فقط با نمونه‌برداری قابل تشخیص است.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران بیان داشت: ‌ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم در کشورمان اضافه وزن دارند و ۲۰ درصد این افراد کبد چرب دارند یعنی حدود ۵ درصد افراد جامعه کبد چرب دارند و این موضوع در کودکان هم رو به افزایش است چرا که کودکان هم در حال چاق شدن هستند و مردم در حال خوردن غذاهای مصنوعی مانند پفک و نوشابه هستند که سلامت عمومی را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی توصیه کرد تا افراد برای جلوگیری از ایجاد کبد چرب از پُرخوری پرهیز کنند و زنجیره سبد غذایی را رعایت کنند و از طرفی ورزش کنند حتی اگر در قالب پیاده‌روی باشد.

به گفته ناصری مقدم افرادی که خواب کافی و به موقع ندارند هم در معرض ابتلا به کبد چرب هستند چرا که این امر سبب به هم خوردن متابولسیم قند و چربی در بدن شده و رسوب چربی در نقاط مختلف بدن اتفاق میافتد.از طرفی افرادی که دیر غذا میخورند و دیر میخوابند خیلی بیشتر به کبد چرب مبتلا میشوند.