به گزارش افکارنیوز به نقل از جام جم آنلاین، فرشته حشمتيان افزايش شهريه مدارس غيردولتي را ۱۰تا ۱۵ درصد اعلام كرده كه بسته به درجه و امتياز هر مدرسه ميتواند تغيير كند با اين شرط كه از ۱۰ درصد كمتر و از ۱۵درصد بيشتر نشود.

فرشته حشمتیان می‌گوید: بزودی بخشنامه افزایش شهریه این مدارس نیز به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا ثبت‌نام‌ها بر اساس آن انجام شود این در حالی است که برخلاف تصور معاون وزیر، این افزایش قیمت‌ها خبری داغ برای مدیران مدارس غیردولتی نیست به طوری که بیشتر این مدارس منتظر اعلام رسمی آموزش و پرورش نمانده‌اند و از یک ماه قبل، خودسرانه شهریه‌ها را بالا برده و ثبت‌نام‌ها را تمام کرده‌اند.

گزارش‌های مردمی در تهران این مساله را تایید می‌کند. مادر دانش‌آموز یکی از دبیرستان‌های غیردولتی در شمال شهر به جام‌جم توضیح می‌دهد که حدود یک ماه قبل شهریه سال بعد دخترش به مبلغ پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بابت شهریه ثابت و سرویس ایاب و ذهاب به حساب مدرسه واریز کرده که این مبلغ جدا از ۴۰۰ هزار تومانی است که بابت لباس فرم مدرسه و کلاس‌های فوق برنامه از آنها دریافت شده است.

او می‌گوید ثبت‌نام دخترش زمانی انجام شده که هیچ نرخ رسمی از سوی آموزش و پرورش ابلاغ نشده بود، اما مدیر مدرسه اعلام می‌کرد که افزایش شهریه‌های سال بعد ۱۵ درصد خواهد بود.

این اتفاق در یکی دیگر از این مدارس نیز رخ داده، اما آنچه باعثگلایه یکی از والدین شده افزایش بیش از ۱۵ درصدی شهریه‌هاست که مدیر مدرسه پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن نداشته و کیفیت بالای خدمات آموزشی و کلاس‌های فوق‌برنامه واحد آموزشی را تنها علت آن دانسته است.

مادر معترض این دانش‌آموز اول دبستانی که بابت ثبت‌نام فرزندش سه میلیون تومان به حساب مدرسه واریز کرده از این‌که در ازای پرداخت این مبالغ، آموزش‌های باکیفیتی به فرزندش ارائه نمی‌شود، گلایه دارد و می‌گوید در این مدرسه غیردولتی یک معلم بازنشسته، دوستان بازنشسته خود را به عنوان کادر آموزشی جذب کرده که اطلاعاتشان نیز به روز نیست و تنها سیاست آموزشی‌شان نگه‌داشتن دانش‌آموزان برای ساعات طولانی در مدرسه است آن هم با این توجیه که کودکان خسته، دیگر در خانه سر به سر بزرگ‌تر‌ها نخواهند گذاشت.

گلایه‌های مشترک، وعده‌های محقق نشده

گلایه والدین دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در همه جای کشور تقریبا یکسان است. آنها همیشه از بابت افزایش شهریه‌ها که معمولا از افزایش حقوق آنها بیشتر است، گله‌دارند همچنین از افزایش نرخ شهریه‌ها بیشتر از مبلغی که هر سال به مدارس ابلاغ می‌شود ولی با این حال بیشتر آنها برای سال بعد هم دوباره در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند تا به حس رقابت خود با فامیل و آشنایان، اصرار فرزندان برای ماندن در این مدارس یا به تصورشان مبنی بر این‌که مدارس غیردولتی، کیفیت آموزش‌هایش بهتر از مدارس دولتی است، پاسخ دهند.

در این میان اما مدیران مدارس با والدین هم نظر نیستند. آنها همواره از کیفیت خدمات آموزشی مدارس‌شان دفاع کرده‌اند و شهریه‌های دریافتی را نیز منصفانه دانسته‌اند. آنها معتقدند که چون آموزش و پرورش حمایت مالی چندانی از آنها نمی‌کند مجبورند برای جبران هزینه‌های خود به افزایش شهریه‌ها متوسل شوند.

البته این مدیران بیراه نیز نمی‌گویند. بیشتر ساختمان‌های مدارس غیردولتی، استیجاری است به طوری که اجاره این ساختمان‌ها در هر ماه بیش از ۱۰میلیون تومان است این در حالی است که هزینه نگهداری ساختمان و تجهیزات همچنین به روز کردن امکانات نیز به این مبلغ اضافه می‌شود.

این در شرایطی است که وعده وزارت آموزش و پرورش برای واگذاری ساختمان‌های مازاد به این مدارس نیز هنوز محقق نشده است. پس طبیعی است تا وقتی هزینه‌های مورد نیاز اداره این مدارس تامین نشود و فشار هزینه‌ها همچنان وجود داشته باشد آنها نیز به سمت افزایش غیرقانونی شهریه‌ها می‌روند که بی‌شک اعتراض برخی از خانواده‌ها را نیز برمی‌انگیزد.

البته اغلب خانوادههايي كه فرزندانشان را در مدارس غيردولتي ثبتنام ميكنند از اقشار مرفه جامعه هستند كه افزايش شهريهها را نيز ميپذيرند، اما خانوادههايي نيز وجود دارند كه شهريهها و افزايش سال به سال آن از عهده آنها خارج است و بتدريج فرزندانشان را از اين مدارس خارج ميكنند و به سمت مدارس دولتي ميبرند كه البته خود اين اتفاق نيز چرخه معيوبي را ميسازد تا مدارس غيردولتي اينبار به خاطر از دست دادن دانشآموزانشان، شهريهها را بيش از تعرفهها بالا ببرند.