منشاء گرد و غبارهای اخیر کشور بیرونی است

بر پایه این شایعات برخی کانال ها مدعی شده اند این دستگاه‌های تولید ریزگرد با همکاری چین به بکار گرفته شده است و برای بیرون راندن خوزستانیها و ترغیب آنها به مهاجرت و سپس ورود چینی ها به خوزستان جهت کنترل صنعت نفت و گاز کشور برنامه‌ریزی شده است.

* ریشه گرد و غبار در سه کشور است

طهماسبی بیرگانی، دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در گفتگوی اختصاصی با مرکز مقابله با شایعات سایبری، ضمن رد اصالت کلیپ منتشره در فضای مجازی گفت: گرد و غبار‌هایی که به‌تازگی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است ناشی از شکل‌گیری جبهه‌ای از گرد و غبار بین ۳ کشور اردن، سوریه و عراق است.

وی افزود: این جبهه ابتدا بخش‌های زیادی از عراق را در برگرفته و بعد وارد کشور ما شده است.

دبیر ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار با بیان اینکه این گرد و غبار ابتدا استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را در برگرفت، اظهار داشت: در ادامه این تغییرات جوی، دامنه آن به لرستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان رسید.

وی ادامه داد: این در شرایطی بود که غلظت این گرد و غبار رفته‌ رفته کمتر شد و تا قسمت های مرکزی کشور نیز رسیده است.

منشاء گرد و غبارهای اخیر کشور بیرونی است

* فیلم منتشر شده صحت ندارد 

 طهماسبی در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به فیلمی که این‌روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، گفت: این ویدئو واقعیت ندارد و یک کار فتوشاپی و نرم‌افرازی همراه با جلوه های ویژه است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه ایجاد ریزگرد با این ارتفاع نمی‌تواند کار چند ماشین و عوامل انسانی باشد، افزود: حرکت این حجم ریزگرد با این ارتفاع پیرو مولفه های جوی عمودی و افقی بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جریانات جوی بسیار قوی و موًثر بوده و دخالت عوامل انسانی غیر محتمل و بعید است.