۵ فایده شنا برای داشتن زندگی سالم

ورزش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت خود انتخاب کنید اما در میان آن ها،شنا میتواند بهترین گزینه باشد.

 بدن از طریق شنا تمرین میکند و مزایای زیادی برای سلامتی شما به همراه دارد.

فواید شنا برای سلامتی چیست؟

شنا فواید زیادی برای سلامتی داردو قدرت این را دارد که باعث تغییر در عضلات شما شود و شما را تبدیل به یک پادشاه کاردیو کند و باعث ارامش شما شود،حسی که قبلا هرگز آن را احساس نکرده اید.حال بیایید با هم فواید شنا را بررسی کنیم:

۱-تمرین کامل بدن

شنا به معنای استفاده از بازوها،پاها،بالاتنه و شکم است.بنابراین به عنوان یک ورزش کامل بدنی است و برای سلامتی بسیار مفید است.

در مقایسه با سایر تمرینات مانند دویدن و یا دوچرخه سواری که بر روی قدرت پایین تنه تمرکز دارد،شنا بر روی تمامی قسمت های بدن تمرکز دارد.

به علاوه ورزش در اب باعث سخت کار کردن بدن شده،بنابراین ۳۰ دقیقه فعالیت در استخر معادل ۴۵ دقیقه فعالیت مشابه در خشکی ارزش دارد.

۲- موجب بهبودی خواب می شود.

اگر خواب شما مشکل دارد،شاید شنا گزینه ی مناسبی برای شما باشد.این یک تمرین درمانی است زیرا شامل حرکات شناور ازاد و شبیه به مدیتیشن می باشد.یک برنامه ی شنای منظم می تواندموجب بهبود خواب شما شود.در ازمایش های صورت گرفته بر روی رده ی سنی بزرگسال که مبتلا به بی خوابی هستند،مشخص شده کسانی که به صورت منظم ورزش می کنند خواب بهتری دارند.

۳- خلق و خوی شما را تقویت و استرس را کاهش می دهد.

شنا استرس ناشی از سرکار و مدرسه را کاهش می دهد.این موضوع به ترشح هورمونی بنام سروتونین که مسئول شاد کردن ماست کمک می کند که از دیگر مزایای شنا برای سلامتی است.شنا به صورت مرتب،سطح استرس،اضطراب و افسردگی را کاهش داده و باعث بهبود الگوی خواب می شود.

۴- تناسب اندام مادام العمر

شنا یک ورزش عالی برای تمامی سنین و سطوح است.دلیلی که برای چرایی خوش اندام بودن شناگران مدال اورنده ی المپیک مانند کتی لدکی وجود دارد این است که شنا باعث ایجاد تناسب اندام در آن ها می شود.

۵- کاردیو (ورزش هوازی)بخش مهمی از پایین اوردن تپش قلب هست.

شنای منظم قلب شما را تقویت میکند و به آن اجازه می دهد خون را به صورت موثر به سرتاسر بدن پمپاژ کند.اگر شخصی در گذشته دچار اسیبی شده باشد که دویدن و یا دوچرخه سواری را برای او سخت کرده و یا نگرانی از این داشته باشد که از ورزش کردن باز بماند،شنا می تواند بهترین گزینه برای این افراد باشد.

* محمدحسین ملکی