پیش بینی خطر سرطان مقعد در افراد مبتلا به عفونت HIV

جالب است بدانید ، نوموگرام‌ها مدل‌های ریاضی هستند که روابط بین متغیر‌های عددی را محاسبه می‌کنند. آن‌ها اغلب در پیش آگهی‌های سرطان برای پیش بینی احتمال یک رویداد مانند نمونه برداری مثبت، خطر عود یا میزان بقا استفاده می‌شوند.

طبق بررسی  محققان ، هر دو سرطان دهانه رحم و مقعد توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوندو همچنین یک پیش ساز مشترک دارند: سلول‌های غیر طبیعی که به عنوان ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی درجه بالا (HSIL) شناخته می‌شوند.

در نئوپلازی دهانه رحم، درمان HSILs نشان داده است که پیشرفت سرطان به دهانه رحم را کاهش می‌دهد. تحقیقات اخیر منتشر شده نشان می‌دهد، همین امر در مورد سرطان مقعد نیز صادق است.

در افراد مبتلا به HIV، درمان ضایعات پیش سرطانی مقعدی خطر ابتلا به سرطان مقعد را بیش از نصف کاهش می‌دهدافرادی که با ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV زندگی می‌کنند در معرض بالاترین خطر ابتلا به سرطان تهاجمی مقعد هستند.

در یک مطالعه جدید که در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲ در مجله "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر شد، محققان دانشکده پزشکی سن دیگو دانشگاه کالیفرنیا و UC San Diego Health یک مدل ریاضی جدید را برای کمک به پیش بینی خطر سرطان مقعد در افراد مبتلا به عفونت HIV و کمک به آن‌ها توصیف کردند؛ که به پزشکان و بیماران در تصمیم گیری‌های غربالگری کمک می‌کند.

ادوارد کاچای، نویسنده اول، استاد پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و متخصص بیماری‌های عفونی در کلینیک Owen در UC San Diego Health، می‌گوید: هدف ما ایجاد یک نوموگرام مبتنی بر مدل بود که به بیماران و پزشکان آن‌ها در تصمیم گیری‌های غربالگری سرطان مقعد بر اساس پروفایل‌های خطر پیش بینی شده کمک می‌کرد.

در مطالعه جدید، محققان داده‌های ۸۱۳۹ فرد مبتلا به HIV را که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰ در کلینیک Owen تحت درمان قرار گرفتند، مورد مطالعه قرار دادند.

از این تعداد، حدودا نیمی از بیماران حداقل یکبار تحت یک آزمایش سیتولوژی_ استفاده از تکنیک‌های تشخیصی ویژه برای بررسی سلول‌های جدا شده از بافت‌ها برای تعیین علت و ماهیت یک بیماری است_مقعد قرار گرفتند، که ۶۵ درصد نتایج سیتولوژی مقعد غیرطبیعی بود.احتمال تعدیل شده داشتن HSIL بسته به ویژگی‌های بیمار و مواجهه‌های رفتاری او از ۵ تا ۱۸ درصد متغیر بود.

بالاترین خطر مشاهده شده مربوط به مردانی بود که با مردان رابطه جنسی داشتند (۱۴ درصد) و کسانی که تعداد سلول‌های CD۴ کمتر از ۲۰۰ را تجربه کردند. CD۴ نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد.

با این حال، نویسندگان خاطرنشان کردند که هیچ یک از ویژگی‌های بیمار با خطر پیش‌بینی HSIL کمتر از ۸ درصد مرتبط نیست، که نشان‌دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان مقعد در میان افراد مبتلا به HIV است.

سیتولوژی مقعدی جزء ساده، ارزان و کم عارضه غربالگری پیش ساز‌های سرطان مقعد است. محقق اصلی این تحقیق گفت: هنگامی که بررسی پیشنهادی با معاینه رکتوم دیجیتال ترکیب می‌شود، ضایعات پیش ساز و سرطان‌های ایجاد شده می‌توانند در مراحل اولیه در افرادی که در معرض خطر هستند شناسایی شوند.

ما شواهد محکمی از یک کارآزمایی کنترل‌شده تصادفی بزرگ داریم، که نشان می‌دهد درمان HSIL مقعدی خطر پیشرفت به سرطان مهاجم را کاهش می‌دهد.

نوموگرام ما یک جزء از بحث غربالگری را نشان می‌دهد.
خطر داشتن پیش ساز فوری سرطان مهاجم، خطر کمی را بر اساس ویژگی‌های مدل سازی شده بیمار تخمین می‌زند.

پیش بینی خطر سرطان مقعد در افراد مبتلا به عفونت HIV

منبع: دانشگاه کالیفرنیا - سن دیگو