غربی ها با پدیده سگهای ولگرد چه برخوردی دارد؟ +تصاویر

چند وقتیست چگونگی مدیریت و برخورد با سگ های ولگرد نقل محافل رسانه ای و صفحات مجازی شده است. عده ای معتقدند مردم میتوانند با سگ های ولگرد همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند و عده ای دیگر نیز چنین می پندارند که سگ ها برای زندگی شهری اختلال به وجود می آورند. اما بررسی تجربیات کشور های دیگر در مدیریت این مسئله میتواند راهگشا باشد. اینکه بدانیم آنها برای این معضل چه اقداماتی انجام دادند به فهمی دقیق تر خواهد انجامید.

غربی ها با پدیده سگهای ولگرد چه برخوردی دارد؟ +تصاویر

کشوری بدون هیچ سگ ولگرد

سایت داچ ریویو در گزارشی ارائه می دهد که چگونه هلند اولین کشوری در جهان شد که هیچ سگ ولگردی در آن نیست. طبق این گزارش در قرن ۱۹م میلادی جمعیت سگ ها بسیار زیاد بود اما با شیوع بیماری هاری روابط انسان و سگ در این کشور دستخوش تغییرشد. بسیاری از صاحبان سگ های خود را رها کردند و سلامت افراد در اولویت قرار گرفت.

دولت هلند نیز اقداماتی در این راستا انجام داد که با موفقیت و نتیجه مطلوب همراه نشد؛ اما سیاست هایی که در ادامه اتخاذ کرد موجب شد هلند اولین کشوری شود که هیچ سگ ولگردی ندارد.

[غرب با پدیده سگهای ولگرد چه برخوردی دارد؟]

دولت هلند سگ های ولگرد را به چهار دسته تقسیم کرد:

۱- سگ های ولگرد دارای صاحب: سگ هایی که صاحب دارند اما صاحب هایشان اجازه می دهند سگ هایشان در طول روز آزادانه بچرخند.

۲- سگ های ولگرد بدون صاحب: سگ هایی که در شهر می گردند و صاحبی ندارند.

۳- سگ های جامعه: سگ هایی که صاحب ندارند ولی مردم به آنها غذا می دهند.

۴- سگ های وحشی: سگ هایی که صاحب ندارند و خودشان غذای خود را تامین میکنند.

دولت هلند با اتخاذ سیاست هایی موفق شد به اولین کشور بدون سگ ولگرد جهان شود. اما این سیاست ها چه بود؟

سیاست اصلی دولت در قبال این سگ ها شامل پنج بخش بود: ۱- جمع آوری ۲-عقیم سازی ۳-واکسینه کردن و ۴-بازگردانی. این کار در سطح ملی در حال انجام بود و نتایج مثبتی نیز داشت و حتی سازمان جهانی حفاظت از حیوانات معتقد است موثرترین کار برای مقابله با افزایش جمعیت سگهای ولگرد است.

غربی ها با پدیده سگهای ولگرد چه برخوردی دارد؟ +تصاویر

برخی از قوانین کشور ها در مورد سگ های ولگرد

برای مثال سال ۲۰۱۴ قانونی در انگلیس وضع شده است که حدود رفتار خطرناک سگ ها را مشخص کرده و همچنین نگهداری از ۴ نژاد (پیت بول، توسای ژاپنی، دوگوی آرژانتینی و فیلوی برزیلی) را قانونی اعلام کرده است.

یا مثلا در هلند اگر شهروندی بخواهد با سگ خود سفر هوایی داشته باشد باید برای سگ خود بلیط و صندلی بگیرد؛ همچنین اخذ پاسپورت برای سگها الزامیست.

در آلمان اگر بین ساعات ۱ الی ۳ بعد از ظهر و بین ۱۰ شب تا ۶ صبح سگ شما در خیابان های شهر تولید صدا کنند؛ برای صاحبانشان جریمه هایی در نظر گرفته خواهد شد.

در کشور استرالیا یک انجمن شهری برای جلوگیری از انتشار ویروس، سگ های مشکوک به بیماری را معدوم کرد.

هر چه هست هر کشوری برای این مسئله قوانینی وضع کرده و سعی در کنترل معضل سگ های ولگرد داشته و این ضرورت بررسی موضوع و اتخاذ تدابیر حقوقی جدی را بیش از پیش گوشزد می‌کند.