راه‌های جلوگیری از هاری/ پیشگیری از بیماری هاری در دام و انسان کلید خورد

کریم امیری، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: ریشه کنی بیماری‌های مشترک انسان و دام به خصوص بیماری‌هایی که در کشور بومی شده اند کار ساده‌ای نیست.

او افزود: تعداد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام زیاد است؛ اما طبق آن چه که در برنامه کنترل قرار گرفته و همکاری تنگاتنگی هم بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت جریان دارد، قرار است بیماری «هاری» حذف شود.

امیری با بیان این که ما به واکسیناسیون دام‌ها ورود کرده ایم، گفت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری «هاری» در انسان و سازمان محیط زیست هم برای کنترل این بیماری در حیات وحش تلاش می‌کند. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز برای جلوگیری از ابتلای سگ‌ها و حیوانات بلاصاحب به این بیماری در تلاشند؛ به طوری که این بیماری تا سال ۲۰۳۰ حذف شود.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی عنوان کرد: بیماری تب مالت اما به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام تا زمانی که در دام ریشه کن نشود، امکان حذف آن در انسان خیلی کم و حتی نشدنی است؛ بنابراین تمام تلاش سازمان دامپزشکی هم این است که بیماری را در دام حذف کند.

این مقام مسئول گفت: سازمان دامپزشکی با هدف حذف بیماری در دام سالیانه حدود ۱۴ میلیون گوسفند و بز را واکسینه می‌کند و حدود سه میلیون گاو و گوساله را هم تحت پوشش واکسیناسیون قرار داده است. این سازمان همچنین دام‌های آلوده را هر ساله شناسایی و با پرداخت غرامت از طریق بیمه کشاورزی به دامداران، آن‌ها را حذف می‌کند.

امیری حذف بیماری از دام‌های آلوده را نیازمند توسعه برنامه ریزی، افزایش اعتبارات و افزایش جمعیت گوسفندان روستایی و عشایر تحت پوشش دانست و بر آن تاکید کرد.

وی در مورد مکانیزم پوشش بیمه‌ای در صورت حذف دام گفت: سازمان دامپزشکی قبلاً موظف به پرداخت غرامت و خسارت ناشی از حذف دام‌های آلوده بود؛ اما با توجه به این که اعتبارات سازمان دامپزشکی محدود بود و امکان توسعه حجم عملیات هم وجود نداشت؛ بیمه دام از سال ۱۳۹۸ اجباری شد و تمامی دامداران می‌توانند دام خود را بیمه کنند. ضمن این که ۶۰ تا ۷۰ درصد حق بیمه را هم دولت می‌پردازد.

راه‌های جلوگیری از هاری پیشگیری از بیماری هاری در دام و انسان کلید خورد

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان این که متاسفانه دامداران تمایلی به بیمه کردن دام‌های خود ندارند، گفت: دامداران فکر می‌کنند مبلغ کمی که بابت بیمه می‌پردازند، زیاد است و یا فکر می‌کنند که دامشان بیمار نمی‌شود و فکر اتفاقات دیگر را هم نمی‌کنند. درصورتی که در صورت وقوع سیل و زلزله و حذف دام آلوده، بیمه کمک زیادی خواهد کرد.