ریزگردها ۱۰۷ باکتری و ۱۰۶ قارچ دارند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، دكتر"محمد ديواني" با بيان اينكه ريزگردها يا ذرات گرد و غبار، مواد معلق جامد در هوا هستند كه از خاكهاي بياباني توليد ميشوند، اظهار كرد: ريزگردها از نظر اندازه و سايز ذرات، مواد ميكروبي همراه و مواد آلاينده همراه ريزگردها حائز اهميت هستند به طوريكه ريزگردهاي موجود در كشور، اندازهاي كمتر از يك و نيم ميكرون دارند كه اين سايز كوچك به آنها اجازه ميدهد به تمامي قسمتهاي ريه نفوذ كنند.


وی در ادامه اظهار کرد: ریزگردها میزان مرگ و میر را در افرادی که بیماری زمینه ریوی یا بیماری قلبی عروقی دارند، افزایش می‌دهد.


دیوانی تصریح کرد: ریزگردها در افراد سالم می‌تواند موجب تنگی نفس، سرفه، ترشحات خلطی، گرفتگی صدا و حتی سینوزیت شود و در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای ریه مانند آسم، COPD دارند، باعثتشدید بیماری شده و در مواردی منجر به بستری می‌شود.

وی اضافه کرد: توصیه می شود افراد سالم حتماً از ماسک‌های فیلتر‌دار استفاده کنند چراکه ماسک‌های معمولی کاغذی به علت داشتن منافذ با سایز بزرگتر، به راحتی امکان عبور ریزگردها را فراهم می‌کنند و مانعی در برابر آن‌ها محسوب نمی شوند.

این فوق تخصص بیماریهای ریه ادامه داد: همچنین به افرادی که بیماری زمینه‌ای ریوی یا قلبی عروقی دارند توصیه می‌شود در زمان آلودگی هوا ترجیحاً در منزل بمانند و در صورت لزوم هنگام خروج از منزل از ماسک‌های فیلتر‌دار استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در منازل هم برای محافظت به افراد توصیه می‌شود از پرده‌های ضخیم استفاده کنند و درب و پنجره‌ها را به هنگام افزایش غلظت گرد و غبار، ببندند.


دیوانی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان کولرهای آبی می‌توانند وسیله‌ای برای انتقال ذرات گرد وغبار به داخل منازل شوند که در اینصورت لازم است از تهویه‌های مطبوع استفاده کرد و در هنگام نیاز به استفاده از کولرهای آبی حتماً آن‌ها را زیر سایه قرار داده و پوشال‌های کولر بطور مرتب تعویض شود.