دكتر سيدعلي كشاورز ، مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با فرا رسيدن روزهاي سرد سال توصيه ميكند: مصرف نوشيدنيهاي گرم مانند شير، چاي، سوپ و آش را نبايد فراموش كرد چون اين دسته از نوشيدنيها در اين روزهاي سرد مفيد و مناسب است.

به خصوص زمانی که فرد دچار سرماخوردگی شده باشد مایعات گرم، بهترین مواد غذایی هستند که طول دوره درمان را کوتاه کرده و بیماری را تسکین می‌دهند.

میوه یا آبمیوه

وی با تاکید بر مصرف میوه‌ها می‌افزاید: در کنار مصرف مایعات گرم، استفاده از میوه‌‌ها نیز نباید فراموش شود. برخی افراد آبمیوه را ترجیح می‌دهند و به همین دلیل میوه را کنار می‌گذارند.

البته اگر بیمار در شرایط خاصی است که نمی‌تواند میوه بخورد، شرایط فرق داشته و آبمیوه جایگزینی مناسب است، اما در شرایط کلی، وقتی آبمیوه را می‌گیریم، ارزش تغذیه‌ای آن را نیز تا حد زیادی از بین برده‌ایم.

در صورتی که وقتی میوه به طور کامل مصرف ‌شود، فیبر، رنگدانه‌ها و ویتامین‌ها نیز به طور کامل استفاده خواهد شد بنابراین همیشه توجه داشته باشید مصرف میوه به طور کامل، ارزش بسیار بیشتری از آبمیوه‌ها دارد.

دکتر کشاورز با اشاره به شرایطی که میوه‌ در دسترس نیست یادآور می‌شود: در چنین شرایطی استفاده از سالاد و سبزیجات، به خصوص سبزیجات با برگ سبز تیره را فراموش نکنید.

پرهیز غذایی هنگام سرماخوردگی

این استاد رشته تغذیه در مورد پرهیز غذایی هنگام سرماخوردگی می‌گوید: به طور معمول اگر آزردگی حلق و گلو وجود داشته باشد، مواد غذایی ترش وتند و تیز موجب تحریک بیشترمی‌شود. به همین دلیل برای کاهش تحریکات توصیه می‌شود از این مواد غذایی استفاده نشود.

به گفته وی، غذاهای سرخ کردنی به طور معمول کند هضم می‌شوند. بنابراین کسی که سرماخورده است، باید مواد غذایی خاصی را با هضم آسان مصرف کند.

مصرف مواد غذایی سرخ‌کرده، چرب و حاوی سس موجب اختلال در هضم غذا شده و بیماری نیز به خودی خود ممکن است مشکلاتی در هضم غذا ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است از مواد غذایی این چنینی استفاده نشود.

نقش تغذیه هنگام آلودگی هوا
آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی، پدیده جدیدی نیست. مشکلی که وقتی مانند این روزها به سطح هشدار می‌رسد، خطراتی را برای سلامت شهروندان ایجاد خواهد کرد.

به گفته متخصصان، کودکان، سالمندان، بیماران و زنان باردار نیز بیشتر در معرض خطر بوده و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کارشناسان در چنین روزهایی بارها از مردم خواسته‌اند کمتر از منزل خارج شده و از فعالیت شدید در محیط‌های باز خودداری کنند. اما تغذیه نیز نقش موثری در کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن دارد.

این استاد رشته تغذیه در مورد مواد غذایی خاصی که باید در این مواقع استفاده شوند، توضیح می‌دهد: مصرف برخی مواد غذایی برای کاهش اثرات سمی این ترکیبات موثر است.

به عنوان مثال مصرف شیر یا به طور کلی لبنیات به دلیل کلسیمی که دارند، در جذب فلزات سنگین و تاثیرات آن بر بدن ما موثر خواهند بود. ویتامین C نیز در دفع فلزات سنگین از بدن، به خصوص سرب موثر است. به طوری که اگر ویتامین C به مقدار زیاد مصرف شود، نقشی مانند دارو داشته و در دفع سموم فلزات سنگین تاثیر می‌گذارد.

وی در مورد مصرف میوه‌ها و سبزیجات یادآور می‌شود: مصرف میوه‌ها و سبزیجات به مقدار زیاد نیز در این شرایط موثر است.

این مواد حاوی ویتامین C و E بوده و البته ویتامین‌های گروه ‌B و ویتامین A یا پیش‌ساز ویتامین A را هم دارند. ویتامین C، E و بتاکاروتن‌که در میوه‌‌ها و سبزیجات رنگی به وفور یافت می‌شود، اثرات ترکیبات سمی ناشی از سوخت بنزین و نفت را تا حدودی کاهش می‌دهد.

مکمل‌ها یا میوه

وي در مورد مصرف مكملها ميگويد: بايد توجه داشت يا بايد ازويتامينها و يا مكملهاي آنها استفاده كرد و يا منابع طبيعي آنها را مصرف كرد كه البته مناسبتر هم خواهد بود بنابراين باز هم در نهايت به مردم توصيه ميشود از مصرف لبنيات، به خصوص شير و ميوه و سبزيجات غافل نشده و البته فراموش نكنند اين مواد غذايي تنها تا حدودي ميتوانند عوارض آلودگي هوا را كاهش دهند و مصرف اين مواد هيچ وقت نميتواند، به طور كامل تاثيرات سموم را از بين ببرد.