نتایج دلگرم کننده یک مطالعه برای درمان سرطان سینه

در افراد مبتلا به سرطان سینه، سلول‌های سرطانی در طول زمان رشد می‌کنند و بسته به جهش‌های خاص، می‌توانند در برابر درمان‌های مورد استفاده مقاوم شوند.

نویسندگان این مطالعه، به رهبری فرانسوا کلمان بیدا اهمیت شناسایی به موقع یکی از این جهش‌ها یعنی - bESR۱ - را در ده‌ها بیمارستان فرانسه ارزیابی کردند.

برای شناسایی این جهش، محققان در سال‌های اخیر از یک تکنیک امیدوارکننده در دنیای انکولوژی به نام "بیوپسی مایع" استفاده کرده اند.

هدف این مطالعه بررسی محتویات تومور‌ها بدون نیاز به برداشتن بافت پستان است؛ آنگونه که در نمونه‌برداری سنتی به این روش انجام می‌شود و آزار دهنده است.

بر اساس روش جدید، یک نمونه خون ساده مورد نیاز است. در واقع، خون بیماران حاوی بخش کوچکی از DNA است که از سلول‌های سرطانی می‌آید و اکنون جداسازی و تجزیه و تحلیل آسان‌تر است.

در بیماران حامل این جهش، دو گروه حدود ۸۰ نفری تشکیل شد. اعضای یکی از آن‌ها به دریافت درمان اصلی ادامه دادند، در حالی که اعضای گروه دوم به داروی دیگری به نام "فلووستران" روی آوردند. در گروه دارونما، پیشرفت سرطان برای مدت طولانی تری، به طور متوسط ​​تا چند ماه متوقف شد.

فراتر از جهش ژن bESR۱، نویسندگان مطالعه بر این باورند که استراتژی مورد استفاده یعنی بیوپسی مایع و سپس تغییر سریع در درمان ، می‌تواند به عنوان مدلی برای استراتژی‌های درمانی آینده باشد.

با این حال، این مطالعه هنوز در چند مورد با محدودیت همراه است. اول، این تغییر در درمان ارزیابی نمی‌کند که آیا در نهایت شانس زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد یا خیر.

علاوه بر این، این مطالعه بر روی نوع خاصی از سرطان سینه، که در آن تومور استروژن دریافت می‌کند، متمرکز شده و این اجازه نمی‌دهد تا درمان‌های هورمونی مورد استفاده در این مطالعه مؤثر واقع شود.

همچنین این شوه درانی شامل سرطان‌های به اصطلاح "منفی سه گانه" که کشنده‌ترین آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند نیست؛ زیرا درمان آن‌ها پیچیده تراست.

نتایج یک مطالعه تازه نشان داده است که می‌توان با شناسایی به موقع یک جهش ژنتیکی در مرکز تومور‌ها و سپس تطبیق درمان بر این اساس، پیشرفت برخی از انواع سرطان سینه را کاهش داد.

این مطالعه در مجله The Lancet Oncology، که یکی از مجلات پیشرو در انکولوژی منتشر شده است.

نتایج دلگرم کننده یک مطالعه برای درمان سرطان سینه

منبع: خبرگزاری وفا